top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

היוונים השתמשו בבמה נעה על מסילות בתיאטרון העתיק מסנה

אביזרי תיאטרון נעים ושלושה מסלולי אבן התגלו בתיאטרון היווני העתיק מסנה (Messene) באזור פלופונסוס שבדרום יוון. ממצאים חדשים אלה הקשורים למופעים היווניים העתיקים מביאים אתר זה בן ה-2000 שנה לישור קו עם ממצאים דומים בתיאטראות ספרטה ומגלופוליס.


תיאטראות יוונים עתיקים כללו את האורכסטרה ואת רחבת הריקודים השטוחה של המקהלה. עם זאת, קולט המיגוויי (Collette Hemigway), שכתב את 'Helibrunn Timeline of Art History' עבור מוזיאון המטרופוליטן לאמנות, מסביר כי בעת העתיקה מבנים אלה "שונו ונבנו לעתים קרובות". עבור ארכיאולוגים משמעות הדבר היא ש"השרידים ששרדו מספקים עדויות ברורות מעטות בלבד לגבי אופי המרחב התיאטרלי שעמד לרשות המחזאים הקלאסיים". ועוד פחות ידוע על האופן שבו חללי המופעים הללו תפקדו.

התיאטרון היווני העתיק מסנה

באופן מסורתי, החוקרים ביוון טענו כי ה"פרוסקניון והסקנה" נעו כאובייקט אחד לאורך שלוש שורות אבן. ה"פרוסקניון" היה מבנה בן קומה אחת ששימש רקע בימתי ואילו ה"סקנה" היה מבנה בן שתי קומות שהוצב מאחורי הפרוסקניון, ופעל לא רק כרקע בימתי נוסף, אלא גם כאזור הלבשה לשחקנים. בתיאוריה זה עובד, אך בעולם האמיתי אביזרי הבמה האלה שקלו כמה טונות כל אחד. פירוש הדבר הוא שנדרשה קבוצה שלמה של גברים על מנת לדחוף את אביזרי הענק הללו אל הבמה והחוצה ממנה אחרי כל מערכה.


צוות חוקרים מהמעבדה להיסטוריה של האדריכלות המערבית מאוניברסיטת קומאמוטו ביפן גילה לראשונה בשנת 2007 חדר אחסון ושלוש שורות אבן במהלך חפירה בתיאטרון היווני העתיק מסנה. על פי מאמר ב-Science Daily, צוות החוקרים היפנים, בראשותו של פרופ' ריאוצ'י יושיטקה (Ryuichi Yoshitake), אמר שבתיאטרון היתה כנראה במה מעץ המצוידת ב"רקע בימתי בן שתי קומות שניתן היה להכניס ולהוציא על גלגלי עץ."

החוקרים גילו שלוש שורות אבן שהביאו אותם למסקנה שהיוונים הקדומים השתמשו בגב במה נייד על גלגלי עץ / (Ryuichi Yoshitake)

במאמר ב-"Daily Mail" הם הסבירו כי המחקר החדש מציע כי הרעיון המסורתי שלפיו גב במה מסיבי אחד שנדחף פנימה והחוצה מהבמה היתה "משימה קשה ביותר" הוא מוטעה. המחקר היפני החדש מציע כי המבנים השונים הופעלו בזה אחר זה וכי ככל הנראה הם הוזזו "כחלקים נפרדים במסלולים היעודיים שלהם". עם זאת, כדי שהפרשנות החדשה תעמוד במבחן, החוקרים אומרים שהיה צורך במסלול רביעי. למרות שהארכיאולוגים עדיין לא מצאו אותו, הם חושדים שבמקום נעשה שימוש במסלול אבן רביעי נוסף. הוא היה נחוץ כדי שכל מבנה ינוע בנפרד לאורך שתי המסילות שלו.


החוקרים משוכנעים כי הפרשנות המסורתית לדינמיקת התיאטרון היווני אינה נכונה. הם מאמינים שבזמן שהאליטות של יוון העתיקה עמדו בתור ברחובות ומילאו את האודיטוריום בתיאטרון מסנה לפני כ-2,000 שנה, מאחורי הקלעים "נדרש כוח גדול כדי להעביר ציוד במה גדול כמו הפרוסקניון והסקנה". לכן הם הגיעו למסקנה כי אדריכלי התיאטרון היווני העתיק, שהיו מאסטרים במערכות פיזור משקל, מינוף וגלגלות, היו חכמים מדי מכדי לסמוך על כוח פיזי בלבד.

שחזור של הסקנה על גלגלי העץ בתיאטרון היווני העתיק מסנה. מבנה הבמה מלפנים ומבנה הסצנה מאחור / (Ryuichi Yoshitake)

הפרופסור היפני, ריאוצ'י יושיטקה, אמר ל-Science Daily כי הרעיונות הישנים הללו על התיאטרון היווני מתפוררים כשלוקחים בחשבון את מכלול הארכיאולוגיה של התיאטרון היווני העתיק מסנה. יושיטקה הגיע למסקנה שהפרשנות הישנה לא הייתה מדויקת בגלל "המיקום של שלוש שורות אבן". יתר על כן, הוא הדגיש את כוח החיכוך על מנת לתמוך בטענותיו. יושיטקה טוען כי היה קשה להזיז את הפרוסקניון הסקנה הכבדים יחד "באמצעות ציר יחיד עם שלושה גלגלי עץ".


לדברי החוקרים, גילוי שלושת מסלולי האבן בשנת 2007, וציפיותיהם לגלות את המסלול הרביעי החיוני החסר, מספקים עדויות נוספות לכך שנעשה שימוש בבמות עץ ניידות בתיאטראות ההלניסטיים, כמו למשל תיאטרון מסנה. כעת כל מה שנותר לפרופסור היפני הרוויזיוניסטי הוא הוכחה.

מקורות:

53 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page