top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

הטבעת של סניצינוס: טבעת אחת שתשלוט בכולם

כיום, ישנן טבעות רומיות רבות מזהב ומכסף במוזיאונים ובארכיונים. עם זאת, טבעת רומית אחת בולטת כאגדית. מכונה הטבעת של סניצינוס (Ring of Senicianus) או טבעת ויין (Vyne Ring). טבעת זהב זו נגנבה לפני למעלה מ-1600 שנה. הבעלים התחנן בפני האלים שיקללו את הגנב ואת כל מי שהטבעת היתה ברשותו. כיום טבעת הזהב הזו נמצאת בבעלות הקרן הלאומית (National Trust) ומוצגת באחוזת ויין (Vyne Manner), טבעת זו עשויה להיות ההשראה של הטבעת האחת של ג'. ר. ר. טולקין בהוביט.


מתישהו במהלך המאה ה-4 לספירה, סילביאנוס, רומאי שהוצב בגלוסטרשייר, אנגליה, ביקר במרחצאות המפוארים של האל הקלטי נודנס. ממוקם על גבעה מעל נהר סוורן בלידני (Lydney), מקדש הנודנס חגג את האלוהות הרומית-בריטית הקשורה לריפוי, ציד, כלבים וים.

מקדש נונדס בלינדי פארק

נודנס מקורב לנואנדה איירגטלם (Nuada Airgetlam) האירי הקדום, המלך הראשון של הטואטה דה דנן (Tuatha Dé Danann) שנפסל מלשלוט באירלנד בגלל שאיבד את ידו בקרב. נודנס נקשר גם עם פישר קינג (Fisher King) מהאגדות הארתוריאניות (Arthurian legend), האל הנורדי ניורד (אל היין, הדיג, השיט והאדמה הפורייה לאורך חוף הים), והאל הרומי מרס. לכל הדעות, נודנס יכול להיות אלוהות נבזית ונוטה לעזור בקללה.

רצונו של ניורד בים - 1908 - W. G. Collingwood

כאשר סילביאנוס היה במקדש, טבעת הזהב שלו נגנבה ממנו. סילביאנוס האמין שסניצינוס הוא שגנב את הטבעת - לא ברור כיצד הוא ידע זאת. סילביאנוס אז הלך למקדש והכין צלחת עופרת המכונה דפיקסיו (defixio) או 'לוח קללה'. הוא כתב את הלוח בלטינית:

"DEVO NODENTI SILVIANVS ANILVM PERDEDIT DEMEDIAM PARTEM DONAVIT NODENTI INTER QVIBVS NOMEN SENICIANI NOLLIS PETMITTAS SANITATEM DONEC PERFERA VSQVE TEMPLVM DENTIS"

מה שמתורגם כ:

"עבור האל נודנס. סילביאנוס איבד טבעת ותרם מחצית אחת [בשוויה] לנודנס. בין הקרויים בשם סניצינוס לא תתיר בריאות טובה עד שתוחזר למקדש נודנס"

הטבעת גדולה, אולי מיועדת לענידה על האגודל או על כפפה. קוטרה 25 מ"מ ומשקלה 12 גרם. לטבעת עשר פאות ולוח מרובע שעליו חרוטה דמותה של האלה הרומית ונוס. כאשר סילביאנוס הפאגני היה בעל הטבעת, עשרת פאות הזהב היו חשופות. עם זאת, בעלים נוצרי מאוחר יותר, אולי סניצינוס, חרט את הטבעת בצורה גסה באותיות "SENICIANE VIVAS IIN DE". יש להניח שהכותב התכוון לומר "SENICIANE VIVAS IN DEO" או "סניצינוס, שתחיה עם אלוהים", עם זאת, הוא כתב 'IN' באופן שגוי, עם שני איים ולכן לא היה לו מקום ל-O ב-DEO.


מעט ידוע על גורלו של סניצינוס. הטבעת התגלתה בשנת 1785 בשדה חרוש בחווה ליד סילצ'סטר (Silchester), אנגליה. סילצ'סטר היא עיירה ממקור רומי במרחק של כ-160 ק"מ מלידיני. חלק מהחוקרים טוענים שהטבעת אבדה בטעות, אחרים טוענים שהיא הושלכה בכוונה. כשהוא נקלע לתקופה קשה, מכר האיכר מסילצ'סטר את הטבעת למשפחת צ'וטה (Chute) שהתגוררה בבית הכפרי הסמוך, הויין (The Vyne). הצ'וטים נודעו כבעלי עניין בהיסטוריה ובעתיקות, אולם רק בשנת 1888 הבחין שלונר צ'וטה (Chaloner Chute) בטבעת ופרסם עליה מאמר. ורק בשנת 1929 נוצר הקשר בין טבעת ויין לטבלת הקללה של סילביאנוס על ידי הארכיאולוג סר מורטימר ווילר (Sir Mortimer Wheeler). לא ניתן לאשר את הקשר לחלוטין, עם זאת, סניצינוס הוא שם יוצא דופן ונראה שהתאריכים הקרובים של הממצאים תומכים בתיאוריה של ווילר.

הטבעת של סניצינוס

ג'. ר. ר. טולקין, בזמנו בסך הכל פרופסור לספרות אנגלו-סכסית וקלטית באוניברסיטת אוקספורד, התבקש על ידי חברו ווילר לעזור להבהיר מיהו האל המעורפל נודנס ואיזה תפקיד הוא עשוי למלא בהיסטוריה של הטבעת.


רבים מאמינים כעת כי הטבעת של סניצינוס הייתה ההשראה לטבעת בהוביט. במאמר שפורסם ב-History Today, מסבירים מארק הורטון (Mark Horton), פרופסור לארכיאולוגיה באוניברסיטת בריסטול, וד"ר לין פורסט-היל (Dr. Lynn Forest-Hill), מנהלת החינוך של אגודת טולקין (Tolkien Society): "סילביאנוס מאבד את טבעת הזהב שלו בלידני, כמו שגולום איבד את טבעת הזהב שלו מתחת להרי הערפל. סילביאנוס מאמין שהטבעת שלו נגנבה על ידי מישהו שהוא יודע את שמו - סניצינוס - בדיוק כפי שגולום חושב שהטבעת שלו נגנבה על ידי בילבו בגינס. סילביאנוס מקלל בשמו את האדם שהוא חושד בו. באופן דומה, כאשר גולום מגלה שבילבו מצא ושמר את הטבעת שלו, הוא זועק בזעם: 'גנב, גנב, גנב! בגינס! אנחנו שונאים את זה, אנחנו שונאים את זה, אנחנו שונאים את זה לנצח!’ גם גולום וגם סילביאנוס יודעים את זהות האנשים שהם מחשיבים כגנבים שגנבו את טבעות הזהב שלהם ושניהם מכריזים על שמות אלה בקללה."

הטבעת האחת

חשוב לזכור שהטבעת ב"ההוביט" (1937), המעניקה לעונד אי נראות, שונה מאותה הטבעת בספרי שר הטבעות (1954-55), המעניקה ללובש מראה ייחודי, חיים ארוכים וכוח בל יאומן. הסופר ג'. ר. ר. טולקין הכיר בהבדל וכתב:

"החירות היחידה... הייתה להפוך את הטבעת של בילבו לטבעת האחת: לכל הטבעות היה אותו מקור, לפני שהוא שם את ידו עליה באפלה."

מקורות:

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page