top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

האם "שבעת האחיות" הוא הסיפור הקדום ביותר בעולם?

מאת: Ray Norris


בשמי הצפון של דצמבר יש צביר כוכבים יפה המכונה פליאדות, או "שבע האחיות". הביטו בו היטב וכנראה שתספרו שישה כוכבים. אז למה אנחנו אומרים שיש שבעה?


תרבויות רבות ברחבי העולם מתייחסות לפליאדות כאל "שבע אחיות", וגם מספרות עליהן סיפורים די דומים. לאחר בחינה מקרוב של תנועת הכוכבים, החוקרים מאמינים שמקור הסיפורים הללו עשוי להיות כ-100,000 שנה לאחור, בתקופה בה הצביר נראה שונה לגמרי.


האחיות והצייד

במיתולוגיה היוונית, הפליאדות היו שבע בנותיו של הטיטאן אטלס. הוא נאלץ לשאת לנצח את כיפת השמיים על שכמו, ולפיכך לא יכול היה להגן על בנותיו. כדי להציל את האחיות מאונס ע"י הצייד אוריון, זאוס הפך אותן לכוכבים. אך הסיפור אומר שאחת האחיות התאהבה בבן אנוש ומצאה מסתור, ולכן אנו רואים רק שישה כוכבים.


סיפור דומה קיים בקרב קבוצות אבוריג'יניות ברחבי אוסטרליה. בתרבויות אבוריג'יניות אוסטרליות רבות, הפליאדות הן קבוצה של נערות צעירות, והן נקשרות לעיתים קרובות לטקסים מקודשים של נשים ולסיפורים. הפליאדות חשובות גם כאלמנט של לוח השנה והאסטרונומיה האבוריג'ינית, ועבור כמה קבוצות זריחתן הראשונה עם שחר מסמנת את תחילת החורף.

פרשנות אבוריג'ינית לקבוצת הכוכבים של אוריון של אנשי יולנגו (Yolngu) מצפון אוסטרליה. שלושת הכוכבים של חגורת אוריון הם שלושה צעירים שהלכו לדוג בקאנו, ותפסו דג-מלך אסור, המיוצג על ידי ערפילית אוריון.


קרוב לשבע האחיות בשמיים נמצאת קבוצת הכוכבים של אוריון, שבאוסטרליה מכונה לעתים קרובות "הסיר" (“the saucepan”). במיתולוגיה היוונית אוריון הוא צייד. גם בתרבויות אבוריג'יניות קבוצת הכוכבים הזו היא לעתים קרובות צייד, או קבוצה של גברים צעירים מלאי תאווה. הסופרת והאנתרופולוגית דייזי בייטס (Daisy Bates) דיווחה כי אנשים במרכז אוסטרליה ראו באוריון "צייד נשים", ובמיוחד של הנשים בפליאדות. סיפורים קדומים רבים מספרים כי הנערים, או הגברים, באוריון רודפים אחרי שבע האחיות - ואחת האחיות מתה, או מסתתרת, או צעירה מדי, או שנחטפה - אז שוב רק שש נראות לעין.


האחות האבודה

אפשר למצוא סיפורים דומים על "פליאדה אבודה" בתרבויות אירופה, אפריקה, אסיה, אינדונזיה, אמריקנית-הילידית והאבוריג'ינית. תרבויות רבות מתייחסות לצביר כבעל שבעה כוכבים, אך מודות שניתן לראות רק שישה, ואז יש להן סיפור המסביר מדוע השביעי אינו נראה.


איך יתכן שהסיפורים האבוריג'ינים האוסטרלים דומים כל כך לסיפורים היוונים? בעבר אנתרופולוגים חשבו שיתכן והאירופאים הביאו את הסיפור היווני לאוסטרליה, שם הוא אומץ על ידי האבוריג'ינים והותאם למטרותיהם. אך נראה כי סיפורי האבוריג'ינים קדומים הרבה יותר מזמן המגע עם האירופאים, וכמעט ולא היה קשר בין מרבית תרבויות האבוריג'ינים האוסטרליות לבין שאר העולם במשך 50,000 שנה לפחות. אז מדוע הם חולקים את אותם הסיפורים?

Elihu Vedder (1885) / הפליאדות

כל בני האדם המודרניים הם צאצאים של אנשים שחיו באפריקה לפני שהחלו בנדידתם לפינות הרחוקות של העולם, לפני כ-100,000 שנה. האם הסיפורים הללו על שבע האחיות יכולים להיות כל כך קדומים? האם האדם נשא עימו את הסיפורים הללו כשנדד לאוסטרליה, אירופה ואסיה?


כוכבים נעים

מדידות מדוייקות באמצעות טלסקופ החלל גאיה ואחרים מראות שכוכבי הפליאדות נעים באיטיות בשמיים. כוכב אחד, פלאיונה, קרוב כל כך לכוכב אטלס שהם נראים כמו כוכב יחיד בעין בלתי מזוינת.


אך אם ניקח את מה שידוע לנו על תנועת הכוכבים ונחזור אחורה 100,000 שנה, פלאיונה היה רחוק יותר מאטלס והיה נראה בקלות בעין בלתי מזוינת. אז לפני 100,000 שנה, רוב האנשים באמת ראו שבעה כוכבים בצביר.


החוקרים מאמינים שהתנועה הזו של הכוכבים יכולה לעזור בהסבר לשתי חידות: הדמיון בין הסיפורים היווניים והאבוריג'יניים על הכוכבים הללו, והעובדה שכל כך הרבה תרבויות מכנות את הצביר "שבע אחיות" למרות שכיום אנו רואים רק שישה כוכבים.


האם ייתכן שהסיפורים על שבע האחיות ואוריון כל כך קדומים שאבותינו סיפרו אותם זה לזה סביב מדורות באפריקה, לפני 100,000 שנה? האם זהו הסיפור הקדום ביותר בעולם?


1,172 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page