top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

האם סרדיניה היתה אי של ענקים?

עודכן: 3 באוג׳ 2021

ישנם מקומות ספורים בעולם, קדומים או עכשווים, שהם אטרקטיבים כמו איטליה - בזכות תושביה, נופיה, חופי הים התיכון, האוכל וההיסטוריה העשירה. לרשימה הזו ניתן להוסיף תופעה ארכיאולוגית המתהווה בסרדיניה. באי היפיפה הזה מול חופי איטליה, שוכן אתר עתיק בו נחשפו שרידי שלדים של ענקים, ממצאים הקוראים תיגר על התאוריות האקדמיות העוסקות בתושבי המקום הקדומים.


סרדיניה ממוקמת חמש שעות במעבורת מערבית למגף האיטלקי והיא מהווה בית לתיאוריה עקשנית כי יתכן שענקים שוטטו בארץ הזו. מדריכי טיולים מספרים שחלק ניכר מעברה הפרה-היסטורי של האי נשמר, בעיקר מכיוון שרוב סרדיניה היא שטח כפרי שמאוכלס בדלילות. ניתן לעקוב אחרי רצף ההתיישבות האנושית בתקופה הפליאוליתית העליונה, המזוליתית, הניאוליתית, הכלקוליתית, הברונזה והברזל.

בעוד שהסרדינאים הקדומים השאירו אחריהם תרומה משמעותית של קדרות עתיקה ופסלים מגליתים מאבנים גדולות וכבדות, אולי הממצאים המדהימים ביותר הם אלה הקשורים במה שנחשב כענקי סרדיניה והם כוללים שברי עצמות ושיניים. האתר המדובר נמצא בקודו וק'יו (Coddu Vecchiu), במקום שמקומיים וארכיאולוגים מכנים קבר הענקים (Tomba dei Giganti). הקבר נבנה בתקופת הברונזה (700-3300 לפנה"ס) על ידי התרבות הנוראגית כקבר ציבורי, באזור בו רבים נקברו.


קברי הענקים של קודו וק'יו ממוקמים על צלע גבעה עמוסת כרמים, ונכנסים אליהם דרך פתח באסטלה מרכזית (לוח אבן או עמוד המשמשים כמצבה) שכנראה היתה הגבול בין העולם הפיזי לעולם החיים שלאחר המוות. בחזית המתחם ניצבות אחת עשרה אבני גרניט, מסודרות בחצי מעגל בגודל של כ-40 מטר.


על פי ההשערה, ייתכן שסידור האבנים בחצי מעגל היה ניסיון לרתום את הזרמים הטלורים (זרם חשמלי טבעי בקרום כדור הארץ) (telluric currents) של הגרניט למטרת התחדשות. מחברת הספר "המקומות המסתוריים באיטליה" (Mysterious Places in Italy), איזבלה דלה וק'יה (Isabella Dalla Vecchia), כתבה כי האנרגיה הטלורית והכוחות המגנטיים הזורמים מתחת לקרום כדור הארץ הם חלק ממה שהופך את כדור הארץ לאורגניזם חי. דלה וק'יה כתבה עוד, "אדם, יצור של אמא אדמה, מסוגל לקיים אינטראקציה ולהיות רגיש מאוד לתנועות אלה. בני אדם סופגים אותם באופן לא מודע במצבים מסוימים." בנוסף, היא הסבירה, על פי ההערכה, לוח אבן גדול עם פתח קטן מחבר את הקבר עם העולם שבחוץ. הפתח מסמל את החיבור בין העולם הזה לעולם הבא. מנחות הונחו על ספסל גדול בבסיס הקבר.


אגדות מול מדע מודרני

על פי האגדה, סרדיניה הייתה בעבר בית לגזע של ענקים. התומכים בתיאוריה זו מצביעים על גודלם העצום של חלק מהאבנים המשמשות בשטחי הקבורה. לעומת זאת, ארכיאולוגים טוענים שרק הקברים הם ענקים, אך הקבורים במקום היו בני אדם בגודל רגיל. היבטים מסתוריים לא פחות של האתר הארכיאולוגי הם שרידים של טקסים, קיומם של מקורות עוצמתיים של אנרגיה טבעית והקשר של המגליתים לשמים. קברי ענקים רבים מופנים לכיוון קבוצת הכוכבים של מזל שור ומצביעים על הכוכב הבהיר ביותר, אלדברן (Aldebaran). בימי השוויון (Equinoxes), אור השמש העולה נכנס ישירות למסדרון הקבר דרך פתח קטן באסטלה.


הסיפור מתפתח

חוקרים מציינים כי קברי הענקים "עשויים לספק לנו יותר שאלות מאשר תשובות. בעוד הם נותנים תובנות מעניינת על טקסי הקבורה של תרבויות קדומות, הם אינם מספקים מידע רב מעבר למבנה הפיזי של הקברים והעובדה שהם שימשו למטרות קבורה. עם אמונות דתיות ורוחניות קדומות השונות בהרבה מהאמונות בימינו, סביר להניח כי טקסי הקבורה העתיקים היו שונים מאוד ממה שאנו מכירים כיום. ככל הנראה, היה דגש רב על הדרך הבטוחה להגיע לחיים שלאחר המוות ולהבטיח מעבר חלק מהנוכחות הפיזית על האדמה, לנוכחות הרוחנית בעולם שמעבר, ואולי לגלגול נשמות לחיים חדשים." עם זאת, למגישת הסדרה הדוקומנטרית (החלק הראשון של הסדרה בסוף המאמר), רגינה מרדית' (Regina Meredith), יש מה להוסיף בנושא זה.

כחלק מ"ראיות על ענקים בסרדיניה" (Evidence of Giants in Sardinia), פאולה האריס (Paola Harris) ופרדי סילבה (Freddy Silva) בוחנים סיפורי אגדות שסופרו לאורך דורות. בתוכנית נאמר - "בכל רחבי האי אנו מוצאים אלפי מבני אבן, שנבנו לפני מאות אלפי שנים, על ידי תרבות שאבדה בהיסטוריה..." בסדרה, מרדית' וצוותה בוחנים חורבות קדומות שנראות גדולות מדי עבור בני אדם בגודל ממוצע, תוך בחינת שרידי עצמות בממדי ענק. בנוסף, הם חוקרים את ההיסטוריה של ענקי אטלנטיס האבודה שאולי התיישבו בסרדיניה לאחר המבול הגדול.


בראיון של מרדית' עם תושב סרדיניה, לואיג'י מוקאס (Luigi Mucas), מחבר "ענקי סרדיניה" (The Giants of Sardinia), הוא מגלה כי תושבי האי ידעו על נוכחותם של ענקים במשך דורות. כמעט בלתי אפשרי שלא להיות מודע להיסטוריה זו, פשוט מכיוון שהתגלו עצמות בכל רחבי האי על ידי המקומיים שחיו את חייהם. כילד קטן, אמר מוקאס, במפגשים משפחתיים סיפרו על איך "אבותי הגיעו משושלת של ענקים." מוקאס מאמין, בהתבסס על עדויות של דורות של בני משפחה, שאבותיו באו מאטלנטיס ומשפחתו הם שרידי אותה תרבות.

עם ההתנגדות של ארכיאולוגים מודרניים לקבל את קיומם של ענקים כחלק מההיסטוריה האנושית על פני כדור הארץ, אתרי קברי הענקים בסרדיניה ימשיכו להיות תעלומה שמאתגרת את הנרטיב המיינסטרימי. עם זאת, כפי שמסבירה פאולה האריס, אם אתה מדבר עם תושבי העיירה שמתנהגים כעדים ממקור ראשון, ללא קשר לסיפור הרשמי שמגיע מהארכיאולוגיה, "תקבל את האמת לאמיתה." ואמת זו, הנתמכת בראיות כשברי עצמות המפוזרים בכל רחבי סרדיניה והתגלו על ידי תושבי האי, היא שגזע של ענקים שוטט בעבר באי הזה בים התיכון.


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page