top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

האם הפירמידה הקדומה בעולם נמצאת בהרי אינדונזיה?

עודכן: 7 באוק׳ 2020

הקולוניליסטים ההולנדים היו האירופאים הראשונים שגילו את גונונג פדאנג (Gunung Padang) בראשית המאה העשרים, הם הוכו בתדהמה מקנה המידה העצום של האתר הקדום.


פזורים על ראש גבעה במחוז ג'אווה המערבית באינדונזיה (West Java province of Indonesia), שרידים של קומפלקס אדיר של מבנים ומונומנטים מאבן - פלא ארכיאולוגי המתואר כאתר המגליתי הגדול ביותר בדרום מזרח אסיה.


אך אותם מתיישבים הולנדים לא היו יכולים לנחש שהפלא הגדול מכולם נשאר חבוי, קבור עמוק באדמה תחת רגליהם.


במחקר חדש ושנוי במחלוקת שהוצג בכנס AGU בוושינגטון די.סי. בסתיו של שנת 2018, הציג צוות מדענים אינדונזים נתונים בכדי לבסס טענה כי גונונג פדאנג הוא למעשה אתר הפרמידה הקדומה ביותר הידועה לאדם.

מחקריהם, שנערכו במשך מספר שנים, מציעים כי אתר גונונג פדאנג אינו הגבעה שאנו חושבים שהיא - אלא היא למעשה סדרת שכבות של מבנים קדומים שהיסודות שלהם מתוארכים כ-10,000 שנה לאחור (או אפילו יותר).


"המחקרים שלנו מוכיחים כי המבנה אינו מכסה רק את החלק העליון, אלא גם עוטף את המדרונות המשתרעים על שטח של כ-15 דונם לפחות", כותבים המחברים בתקציר למאמר שלהם. "המבנים אינם רק על פני השטח אלא קבורים הרבה יותר עמוק."


בשילוב שיטות מדידה שונות - כולל מכ"ם חודר קרקע (GPR), טומוגרפיה סיסמית וחפירות ארכיאולוגיות - טוענים אנשי הצוות כי גונגונג פדנג אינו רק מבנה מלאכותי, אלא סדרה של כמה שכבות שנבנו במהלך רצף של תקופות פרהיסטוריות.


השכבה המגלתית העליונה מורכבת מעמודי אבן, ​​קירות, שבילים וחללים, מתחתיה שכבה שנייה, כ-1-3 מטרים מתחת לפני השטח. החוקרים טוענים כי שכבה שנייה זו פורשה בעבר כתצורת סלע טבעית, אך היא למעשה סידור נוסף של עמודי אבן המאורגנים במבנה של מטריצה.


מתחת, שכבה שלישית של סלעים מסודרים - מכילה חללים תת-קרקעיים גדולים או תאים - משתרעת עד עומק של 15 מטר, והיא ניצבת על השכבה התחתונה (הרביעית), העשויה מסלעי בזלת, ששונו או נחצבו בידי אדם.


על פי החוקרים, תיארוך פחמן ראשוני מרמז שהשכבה הראשונה עשויה להיות בת עד כ-3,500 שנה, השכבה השנייה בת 8,000 שנה בערך והשכבה השלישית בסביבות גיל 9,500 עד 28,000 שנה.

באשר למטרת המבנים הקדומים והעצומים הללו, החוקרים - בראשות הגיאופיזיקאי דני הילמן נטאווידג'ה (Danny Hilman Natawidjaja) מהמכון האינדונזי למדעים (Indonesian Institute of Sciences) - משערים כי לפירמידה הקדומה יכול להיות בסיס דתי. "זה מקדש ייחודי", אמר נטווידג'ה.


לעת עתה אלה ספקולציות, אך אם טענות החוקרים יתבררו כנכונות, זהו ממצא משמעותי שיכול לאתגר את התפיסות לגבי מה שחברות פרהיסטוריות היו מסוגלות לו.


"זה ענק", אמר נטווידג'ה ל"סידני הראלד" (The Sydney Morning Herald) בשנת 2013. "אנשים חושבים שהתקופה הפרהיסטורית הייתה פרימיטיבית, אבל המונומנט הזה מוכיח שזה לא נכון.''

ובכל זאת, לא כולם משוכנעים. המחקר של נטווידג'ה היה נושא למחלוקת רבה באינדונזיה ובמקומות אחרים, כאשר מספר גדול של ארכיאולוגים וספקנים מתחו ביקורת על שיטות הצוות וממצאיו.


תוצאות המחקר האחרונות - שנשארו לעת עתה ללא ביקורת עמיתים - יוסיפו ככל הנראה דלק למדורה, אך הן גם נותנות לעולם הצצה מקרוב אל מה שיכול להיות אחד המבנים הקדומים והמסתוריים בעולם.


אשר למהו באמת מבנה זה, רק הזמן יגיד.


134 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page