top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

בירת מצרים טאניס - מה לעזאזל קרה שם?

לרוב האנשים אין מושג שיש אתרים עתיקים ברחבי העולם שבהם התרחש משהו רע ומטריד לפני אלפי שנים, ושזוהי תעלומה מוחלטת. אחרי שתקראו את המאמר הזה רבים מכם יתהו איך ומדוע לא ראיתם או שמעתם את הפרטים המוזרים האלה עד עכשיו.


רבים מניחים שגיזה הייתה בירת מצרים העתיקה, אבל למעשה זהו לא המקרה, מכיוון שהייתה זו ממפיס שהייתה הבירה במשך זמן רב. אך במשך תקופת זמן מסויימת טאניס הייתה הבירה של מצרים והעיר האבודה טאניס היא אחד מאותם אתרים עתיקים שרוב האנשים אפילו לא שמעו עליהם. טאניס ממוקמת עמוק בתוך דלתת הנילוס ונמצאת במרחק של כשלוש וחצי שעות נסיעה מגיזה של ימינו. היא אפילו לא התגלתה רשמית עד לפני קצת יותר מ-80 שנה, ב-1939, לאחר כמעט 12 שנים של חפירה של צוות ארכיאולוגים צרפתים.

מרחב של חורבות מהמבנים ההרוסים של טאניס - ציור מ-1878

איך שהאתר הזה נראה (בתמונה מעל), כאשר חוקרים מוקדמים נתקלו בו לראשונה וציירו אותו במאה-19, הוא פשוט מראה מדהים של מה שהייתה פעם העיר הראשית של כל מצרים העתיקה, ערבוביה עצומה של חורבות עתיקות שנהרסו, כולל פסלי ענק, אובליסקים, גושי אבן והריסות נוספות, לא פלא שלקח יותר מעשור של חפירות עד שהאתר הזה נחפר במלואו. וכך הוא נראה היום (בתמונה הבאה) לאחר שנים רבות של שחזור, אך למעשה לא ממש שחזור, שכן השרידים הועברו והוצבו מחדש בצורה מאורגנת כמו במוזיאון, כלל לא הפריסה של מה שהיה במקור לפני אלפי שנים.

אתר טאניס כיום

כשמסתכלים על ההרס המוחלט אפשר להבין בבירור שקרה משהו קטסטרופלי באתר הזה, כדי לנתץ ולפזר כל כך הרבה שברים של גרניט אדומה, שדרך אגב מאמינים שמקורה במחצבת אסואן שנמצאת יותר מאלף קילומטרים משם. וזה רק מוסיף לתעלומה כשחושבים שיש חלקים שבורים של פסל שנחצב מגוש גרניט בודד, שלפי האמונה הוא הגדול ביותר שנוצר אי פעם, ולפי ההערכות הוא היה בגובה של 28 מטר ושקל כ-1100 טון. איך הקדמונים הזיזו אבן בכזו מסה יותר מאלף קילומטרים, ומה לעזאזל קרה שהיא התפרקה לכל כך הרבה חתיכות מקוטעות? האם לא ברור לגמרי שמשהו הרסני קרה כאן? הרבה מעבר לעבודות ההרס של המון פולש ועצבני?


כפי שצוין, טאניס ממוקמת עמוק בדלתא של הנילוס ומסיבה מוזרה האתר הזה בולט כשממה עקרה של עפר שבו אין כמעט שום דבר ירוק, כמעט שום דבר לא צומח בו. ודבר נוסף שכדאי להזכיר הוא שחוקרים רבים מזהים את טאניס כעיר המקראית צוען, ואולי מעניין להזכר במה שמספר התנ"ך על צוען:

כֹּה-אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, וְהַאֲבַדְתִּי גִלּוּלִים וְהִשְׁבַּתִּי אֱלִילִים מִנֹּף, וְנָשִׂיא מֵאֶרֶץ-מִצְרַיִם, לֹא יִהְיֶה-עוֹד; וְנָתַתִּי יִרְאָה, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. וַהֲשִׁמֹּתִי, אֶת-פַּתְרוֹס, וְנָתַתִּי אֵשׁ, בְּצֹעַן; וְעָשִׂיתִי שְׁפָטִים, בְּנֹא. וְשָׁפַכְתִּי חֲמָתִי, עַל-סִין מָעוֹז מִצְרָיִם; וְהִכְרַתִּי, אֶת-הֲמוֹן נֹא. וְנָתַתִּי אֵשׁ, בְּמִצְרַיִם--חוּל תחיל (תָּחוּל) סִין, וְנֹא תִּהְיֶה לְהִבָּקֵעַ; וְנֹף, צָרֵי יוֹמָם.

(יחזקאל, פרק ל, פסוק יג)


"וְנָתַתִּי אֵשׁ, בְּצֹעַן", זה די מעניין כשלוקחים בחשבון שחלק מהאבנים באתר נצרבו בחום גבוה, שזה כשלעצמו היא עוד תעלומה, מה קרה בכדי שתיווצר רמה כזו של נזקי חום לגרניט מוצקה? ולחשוב שזו הייתה פעם בירת כל מצרים העתיקה ולהוסיף את העובדה שכל כך מעטים שמעו על האתר ההרוס, זה באמת מוזר. אז עם הנתונים האלה בואו נבדוק מה ההיסטוריונים חושבים שקרה לעיר האבודה הזו, ושם הדברים נעשים מוזרים עוד יותר, מכיוון שהם משערים שהיא פשוט ננטשה לפני כ-3000 שנה, כאשר ערוץ של נהר הנילוס התמלא בסחף והפך את הנמל של העיר לבלתי שמיש.

מה קרה בכדי שתיווצר רמה כזו של נזקי חום לגרניט מוצקה?

ישנן מספר סיבות מדוע זה לא הגיוני. מעבר לעובדה שהעיר כולה מנותצת לחלוטין, וזה ברור לכל מי שיש לו עיניים, אבל אם טאניס אכן ננטשה בגלל נמל לא שמיש אז למה הם השאירו את כל האוצרות היקרים של העיר מאחור? לאחר שהחפירות הניבו את מה שמכנים כאחד המטמונים הארכיאולוגיים הגדולים ביותר שנמצאו אי פעם, הכולל אוצרות קבורה מסנוורים כמו מסכות מוזהבות, פרצופים מורכבים מכסף ואינספור שרידים של תכשיטים יקרים. אם המצרים בחרו לנטוש את העיר הזו בגלל שהנמל שלהם הפך לבלתי שמיש, ודרך אגב אם הם יכלו לבנות את כל הדברים האלה אז למה הם פשוט לא בנו נמל נוסף? אבל נראה שאם בכל זאת בחרו לנטוש אז הם היו לוקחים איתם את חפצי הערך שלהם.

חפצי ערך שנמצאו בטאניס

וגם אם נהר הנילוס עלה על גדותיו והציף את העיר זה עדיין לא מסביר את הנזק הקטסטרופלי העצום לכל האבנים המאסיביות הללו, וגם ניתן להניח שהמצרים היו מספיק אינטליגנטים כדי להימנע מלהציב את בירתם במקום שעלול להיות מוצף ע"י הנילוס. כנראה שיש עוד בסיפור של מה שקרה לטאניס ואם כבר אז זה נראה כאילו היא נפגעה על ידי צונאמי.

אתר טאניס כיום

אבל כדאי שתדעו שזה לא האתר היחיד ממצרים העתיקה שנראה כאילו רוסק באופן מסתורי על ידי אירוע קטסטרופלי לא מוכר. אבו סיר שנמצא לא הרחק מרמת גיזה הוא אתר נוסף שרוב האנשים מעולם לא שמעו עליו ולמעשה הוא סגור לציבור הרחב וזמין רק לאלה שמקבלים הרשאת גישה מיוחדת הדורשת ניירת ואלפי דולרים, מה שבסופו של דבר מעניק להם ביקור תחת פיקוח כבד של מלווים ממשרד העתיקות המצרי. לאחר ביקור באתר הזה ניתן להבחין כי משהו הרסני התרחש בו. וזכרו שהמצב בו אנו רואים אותו היום הוא לאחר מאות שנים שבהן אבנים הוסרו מהאתר לצורך מיחזור ושימוש חוזר במבנים אחרים באזור, ודרך אגב זה ההסבר הרשמי למדוע האתר נהרס מלכתחילה - כדי לעשות שימוש חוזר באבנים, אולם מיחזור אבנים אינו מסביר במלואו את צורת השרידים ההרוסים באתר הזה, נראה שיש יותר מביזה ומיחזור בסיפור וגם מאד מסקרן למה האתר הזה כל כך מוגן מהציבור הרחב, עד כדי כך שצריך לשלם אלפי דולרים כדי לקבל אישור ממשלתי מיוחד על מנת לראות אותו במו עיניכם.

אבו סיר, מצרים

ויש אתרים אחרים ברחבי מצרים שנראה כאילו גם הם נמחקו על ידי קטסטרופה, אבל עכשיו נסתכל על אתרים עתיקים בדרום אמריקה שנראה כאילו הושמדו. כאן מעורבות אבנים במשקל 80 טון שאיכשהו הובאו מהמחצבה קילומטר במורד הר, הועברו דרך עמק על פני נהר ואז הובאו לראש גבעה הררית תלולה בהרי האנדים הפרואניים, לאתר האינקה העתיק שנקרא אולנטאיטמבו (Ollantaytambo). בראש האתר המדהים הזה יש גושי אבן מונוליטיים מסיביים שבולטים ממגוון סוגי עבודות האבן האחרות שנמצאו באזור, למעשה לפחות שלוש שיטות בנייה שונות, וזה מעניין כשחושבים על כך שהמומחים ההיסטוריים טוענים שזה נוצר על ידי אותה ציוויליזציה ובאותו זמן.


אבל חוץ מזה חלקי האבן הגדולים והמרשימים ביותר מפוזרים לכל עבר, ורבים מהם שבורים, ודי ברור שזה מה שנשאר מכל מה שהאתר הזה היה לפני ההרס הברור שלו, ובכל זאת טוענים שהאתר פשוט לא הושלם, לא אומרים שהוא נהרס אלא שהאינקה פשוט לא סיימו את העבודה. ובכן, גם זה לא כל כך בטוח, במיוחד כשרואים שבתחתית ההר הזה נמצאים שרידים של חלקי בלוקים שנראה כאילו נפלו במורד ההר לפני זמן רב, וזו ממש לא צריכה להיות הפתעה כשאנחנו לוקחים בחשבון שהרי האנדים ידועים ברעידות האדמה החזקות שלהם שהתרחשו במשך אלפי השנים, אך רעידת אדמה או לא, ברור שמשהו קטסטרופלי התרחש כאן.

בלוקים פזורים בתחתית אתר אולנטאיטמבו, פרו

אבל אז יש את האתר הפחות מוכר בפרו, סילוסטאני (Sillustani), לאורך אגם טיטיקקה לא הרחק מהגבול הבוליביאני. זה אחד מאותם מקומות שצילומים פשוט לא עושים עימם חסד. קשה ללכוד את הגודל האמיתי של עבודות האבן המרשימות האלה. אך כשמתמקדים בהרס הברור באתר הזה ולמרות שזה יישמע מטורף, זה ממש נראה כאילו התפוצץ שם משהו. האבנים המסיביות האלה, בלוקים במשקל טונות רבים פזורים בכל מקום, זה לא עניין של הריסות שפורקו במשך מאות שנים וגושי אבן שהועברו מסביב. כאשר מבקרים באתר הזה ניתן לראות שהבלוקים המסיביים האלה מפוזרים ושבורים כאילו נזרקו עשרות מטרים באוויר ונפלו מסביב. אולי הדוגמה הטובה ביותר היא האבנים ששוקלות לפחות 10 טון ואם הן הועברו והוצבו במקום אחר זה לא מסביר את העובדה שהן סדוקות לשניים. הסתכלו בסרטון וחישבו בעצמכם, האם באמת נראה שזה פורק כלאחר יד כשבלוקים פוזרו באזור באופן אקראי? שחלקם אגב נמצאים במרחק של כמה מאות מטרים משם והנה עוד שאלה למחשבה, למה שיפרקו את זה רק כדי לבנות זאת מחדש עם אבנים קטנות יותר ופחות מדויקות?

אתר סילוסטאני, פרו

כנראה שיש יותר בסיפור על האתרים העתיקים האלה ממה שחושבים אנשים בתקופה המודרנית, שרבים מהם אף פעם לא ביקרו באופן אישי במקומות האלה. אל תטעו, זוהי אכן תעלומה אמיתית, יש אתרים עתיקים משמעותיים מסביב לעולם, כולל אפילו בירה אבודה של מצרים העתיקה, שבה התרחש משהו הרסני ביותר, ואיכשהו כל כך מעט אנשים בכלל מודעים לזה, וזה מרתק כי השאלה הופכת להיות מה לעזאזל קרה לאתרים האלה? סוג של הצפה מסיבית או אירוע צונאמי או אולי סוג של פרץ אוויר קוסמי (Meteor air burst) מאסטרואיד שהתפוצץ? ויש עוד אפשרויות רבות.

מקור:

817 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page