top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

בושם מסופוטמי בן 3,200 שנה שוחזר מטקסט עתיק

אישה בשם תפותי נחשבת לרוקחת והכימאית הראשונה במסופוטמיה ויצרנית הבשמים הראשונה בעולם, לפני כ-3,200 שנה. בעבודה עם נוסחת בושם מסופוטמי שתפותי יצרה בעצמה שנותרה על לוח חימר עתיקה, צוות של מומחי בשמים ומומחים מתחומים אחרים שיחזר במעבדה את אחד מהריחות המסופוטמיים שלה.


מדענים טורקים שעבדו בשיתוף פעולה עם אקדמיית הריח ואיגוד תרבות הריח של טורקיה (Koku Akademisi ve Koku Kültürü Derneği) ביצעו מחקר מקיף של מתודולוגיות ייצור הבשמים המסופוטמיים של תפותי. המטרה שלהם הייתה להבין תחילה מה היא עשתה, ואז אולי לשחזר את עבודתה בפירוט רב ככל האפשר. כעת הם השיגו חלקית את מטרותיהם, אם כי המאמצים לתרגם ולפרש את עבודתה של תפותי האגדית יימשכו.

לוח תַפּוּתִי בֵלָתֵקַלִּים המסופוטמי מ-1200 לפנה"ס

ארכיאולוגים מצאו את שמה של תפותי חקוק על לוח כתב יתדות שהתגלה במהלך חפירות בעירק האשורית, שהייתה חלק ממסופוטמיה הבבלית באלף השני לפנה"ס. הלוח הזכירו את שמה המלא כתַפּוּתִי בֵלָתֵקַלִּים, כאשר בלתקלים פירושו "אשר על הבית". הלוח תוארך לשנת 1200 לפנה"ס, ובכתובתו תוארה תפותי כיצרנית של בשמים מסופוטמיים משובחים. על הלוח כתבה תפותי את נוסחאות הבושם המסופוטמי שלה ואת השלבים שבהם השתמשה להפקת הריחות שלה. למרבה המזל, חוקרים יודעים מספיק על השפה הזו כדי שניתן היה לתרגם את מה שהיא כתבה.


להכנת בשמים עתיקים, הלוח חשף כי תפותי השתמשה בשילוב של סוגים שונים של פרחים, שמן, קלמוס (Calamus), גומא, מור, חזרת, תבלינים ובלסם (Balsam), כדי לציין רק כמה מהמרכיבים שזוהו. היא הייתה מערבבת את המרקחות השונות שלה עם מים או ממיסים אחרים, מזקקת אותן, ואז מסננת את המוצר הנוזלי שלה פעמים רבות כדי ליצור נוסחת בושם מסופוטמי טהורה ונעימה יותר.


מתוך ערבוביה מורכבת זו של מידע מסופוטמי, הם הצליחו בסופו של דבר ליצור מחדש את אחת מנוסחאות הריח שלה בשלמותה. "בלוחות הללו הצלחנו למצוא תשובות לשאלות כמו איך היא הפיקה את הריח וכיצד היא עשתה את תהליך הזיקוק", הסבירה מומחית בעל שם עולמי לריחות עתיקים וראש אקדמיית הריח ואיגוד תרבות הריח, ביהטר טורקן ארגול (Bihter Türkan Ergül). "כל כתב יתדות בלוח עורר בנו התרגשות אחרת ועשינו מסע בזמן כשהצלחנו להריח את הריח הזה [במעבדה]".


כחלק מהמתודולוגיה שלה גילתה ארגול שתפותי הייתה רוקחת תחת ירח מלא בזמן שהיא מחפשת התייחדות עם הכוכבים בשמי הלילה. ההיבט האזוטרי הזה בפעילויות ייצור הבשמים שלה במסופוטמיה היה אחד מני סודות רבים שנחשפו במהלך תרגומי הלוח שדנו במודוס הפעולה החדשני של תפותי.

מומחית הבשמים ביהטר טורקן ארגול עובדת על אחת מנוסחאות הריח של הבשם הנשי הראשון בעולם, איסטנבול, טורקיה / DHA Photo

"כאיגוד תרבות הריח, אנו שומרים על מסורות הריח שהתקיימו בארצות אלה", הצהירה ארגול. אנחנו חיים על אדמה שיש בה תרבות ריח בת 8,000 שנה". מומחית הריח ציינה כי במהלך החפירות התגלו מאות לוחות הנוגעים לייצור ניחוחות במסופוטמיה העתיקה, ועבודה רבה נותרה בכדי לתרגם את כולם. ארגול וצוות המומחים שלה הפיקו 27 דפי תרגום מהלוחות הקשורים לבושם.


"הסיבה העיקרית לכך שמסופוטמיה עשירה בתרבות ריח היא הקרקעות הפוריות שלה", הסבירה. "כשאנחנו מסתכלים על ציוויליזציות כמו אשור, מסופוטמיה, חתים, סלג'וקים ועות'מאנים, אנחנו רואים שטורקיה היא תרבות של ניחוחות. אנחנו עובדים על הפרויקט הזה כשלוש שנים, חוקרים את תרבות הריח במסופוטמיה. בתהליך הזה הגענו לתפותי, היא ידועה כרוקחת הבשמים הראשונה בעולם".


בנוסף לארגול, היו מעורבים 15 מומחים במחקר החדש הזה של תפותי ועבודתה פורצת הדרך. אלה כללו את פרופסור מהמט אונאל (Mehmet Önal), ארכיאולוג מאוניברסיטת חרן שהוביל את החפירות בחרן, ופרופסור חבר צ'נקר אטילה (Cenker Atila), ארכיאולוג מאוניברסיטת סיוואס קומהורייט ומומחה לקרמיקה עתיקה, עבודות זכוכית ובשמים. המחקר בוצע על ממצאים שהתגלו בעבר ורק כעת תורגמו לאחר שלוש שנים של מאמץ מאומץ ומסור.


בעוד שהם גילו מספיק כדי לזהות את כל המרכיבים המשמשים באחד מהריחות של תפותי, מעבר לנקודה זו עשוי להיות אתגר. אטילה מדגישה שתי בעיות שהצוות שלה התמודד איתן בזמן שהם ניסו ללמוד עוד על תפותי ועבודתה.


"אחד מהן היא שהלוחות נשברו וכמה חלקים חשובים אבדו", אמרה. "הקושי השני הוא שלכמה צמחים ומיכלים ששימשו לפני 3200 שנה אין את המקבילה המדויקת. לדוגמה, איננו יודעים בדיוק מהו כלי ה"הירסו". עם זאת, מכיוון שהוא משמש בתהליך זיקוק בושם, זה צריך להיות מיכל כמו עציץ. בנוסף, העובדה שאיננו מכירים את השמות הנוכחיים של כמה תבלינים ופרחים המשמשים בייצור בשמים נראית בעיה משמעותית".


פענוח של נוסחאות ומתודולוגיות לשחזור בפועל של ריחות במעבדה הוא צעד גדול, זה נעשה פעם אחת עד כה, והחוקרים מקווים שהם יצליחו להחיות עוד יותר ריחות בשנים הבאות, מה שיספק עדות ישירה לזוהר האמיתי של תפותי כיצרנית הבשמים הנשית המתועדת הראשונה בעולם.

מקורות:

322 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page