top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

ארכיאולוגים במצרים גילו את 'עיר הזהב האבודה' בת 3000 השנה

במה שמומחים מהללים כאחת התגליות הארכיאולוגיות המצריות המשמעותיות ביותר במאה האחרונה, גילה צוות את העיר העתיקה הגדולה ביותר הידועה במצרים: ס'וד אתון (So’oud Atun), או "זריחת אתון" (“Rise of Aten”). אתמול, שבת 10/4/2021, חשפו המצרים את הממצאים הראשונים.

ס'וד אתון / מדף הפייסבוק של ד"ר זאהי חוואס

ד"ר זאהי חוואס, החוקר המצרי הידוע - והשנוי במחלוקת - הודיע ​​ביום חמישי על גילוי "עיר הזהב האבודה" ליד לוקסור, אתר העיר העתיקה של תבאי. העיר הוקמה בתקופת שלטונו של אמנחותפ השלישי, בין השנים 1391-1353 לפנה"ס.


רבים מקירות ס'וד אתון נשמרו היטב. עד כה צוות המחקר זיהה מאפייה, רובע מינהלי ואזור מגורים, כמו גם קמיעות של חרפושיות, כלי חרס ופריטים יומיומיים אחרים.

הארכיאולוגים מצאו מספר רב של פריטי קישוט ופולחן, כולל חרפושות וקמיעות / מדף הפייסבוק של ד"ר זאהי חוואס

בטסי מ. בריאן (Betsy M. Bryan), מומחית לאמנות מצרית מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס שביקרה באתר אך לא הייתה מעורבת בחפירה, אומרת בהצהרה כי הממצא הוא "התגלית הארכיאולוגית השנייה בחשיבותה מאז קבר תות ענח' אמון". תות הוא למעשה נכדו של אמנחותפ דרך אביו, אחנתון.


ביום בו בקרה בריאן באתר, ארכיאולוגים מצאו חרס גג קטן שעליו מוטבעים הירוגליפים שאמרו 'אתון חי את האמת', "זה האפיתט של אחנתון", מציינת בריאן. למרות ההתייחסויות למלך הצעיר, היא אומרת כי העיר היא חלק ממתחם הארמונות של אביו בצפון, אשר נקרא נבמאטרה (Nebmaatre) או "אתון המדהים".


ארכיאולוגים גילו את העיר בספטמבר בזמן שהם חיפשו מקדש מתים. הוא ממוקם קרוב למספר מונומנטים מצריים עתיקים חשובות, כולל פסלי הענק של ממנון, מקדש מדינת האבו והרעמסאום.

מימין מכסה כד היין שעזר לתארך את העיר משמאל ראש פרה או שור / ד"ר זאהי חוואס

אמנחותפ, המלך התשיעי של השושלת ה-18, שלט במהלך המחצית השנייה של תקופת הממלכה החדשה. הוא נתן חסותו לבניית מספר מקדשי ענק ומבני ציבור. לקראת סוף שלטונו, הוא חלק את הכוח עם בנו הבכור, שנודע בראשית מלכותו כאמנחותפ הרביעי.

אוסף ממצאים מהאתר / This Is Wonderful Egypt (Facebook)

לפי ארין בלקמור (Erin Blakemore) מנשיונל ג'אוגרפיק, אמנחותפ הצעיר שינה דרמטית את כיוון המדינה בעקבות מות אביו. הוא נטש את כל האלים המצריים למעט אל השמש אתון, שינה את שמו מאמנחותפ הרביעי לאחנתון, שפירושו "מוקדש לאתון", ופיקח על עלייתה של תנועה אמנותית חדשה. הוא ואשתו, נפרטיטי, גם העבירו את מקום מושב המלוכה של מצרים מתבאי לעיר חדשה בשם אחתאתון (המכונה כיום אל-עמארנה). כפי שמדווחים מיה אלברטי וג'ק גיא ב-CNN, הצוות מצא כתובת בס'וד אתון שתוארכה לשנת 1337 לפנה"ס, שנה בלבד לפני שאחנתון הקים את בירתו באל-עמארנה.


בהצהרה, בריאן מציינת כי העיר שהתגלתה לאחרונה מציעה "הצצה נדירה לחיי המצרים הקדומים" בשיאה של האימפריה, בנוסף להטלת אור על המסתורין של מדוע פרעה ומלכתו עברו לאל-עמארנה.

דמותה של חתחור המופיעה על ממצאים מהעיר

לאחר מותו של אחנתון, הממשלה של בנו תות ענח' אמון ביטלה את המהפיכה של אחנתון. תות ענח' אמון ויורשו, איי, המשיכו להשתמש בס'וד אתון, מציינים ב-BBC.


מוסטפא מארי (Mustafa Marie) מ-Egypt Today מדווח כי הארכיאולוגים בחנו כיתובים הירוגליפיים על מכסים של כלי היין וכלים אחרים כדי למצוא רמזים להיסטוריה של העיר. על כד אחד שהכיל בשר מיובש או מבושל הופיעו שמותיהם של שני אנשים מהעיר ומידע שמראה כי אמנחותפ ואחנתון שלטו בעיר במשותף בזמן הקמתה.


הצוות מצא גם אזור ייצור לבני בוץ ששימשו לבניית מקדשים ומבנים אחרים. הלבנים נושאות את חותם אמנחותפ. תבניות יציקה מראות שעובדים בעיר ייצרו קמיעות וקישוטים למקדשים ולקברים. גם עדויות לטווייה ואריגה קיימות באתר. קיר זיג-זג עם נקודת כניסה אחת בלבד מקיף אזור מינהלי ומגורים, מה שמרמז על כך שהרשויות שמרו על הביטחון באמצעות הגבלת תנועה פנימה והחוצה.

קבורה נדירה של פרה או שור שהתגלתה בעיר / ד"ר זאהי חוואס

חדר אחד בתוך העיר מכיל קבורה של שתי פרות או שוורים - ממצא יוצא דופן שחוקרים עדיין בוחנים. בתגלית מוזרה נוספת, הצוות מצא קבורה אנושית עם שרידי חבל כרוך סביב הברכיים. הצוות עדיין לא הצליח לחקור באופן מלא קבוצה של קברים חצובים הנגישים דרך מדרגות שנחצבו בסלע.


"אין ספק, זה באמת ממצא פנומנלי", אומרת סלימה איכרם (Salima Ikram), ארכיאולוגית מהאוניברסיטה האמריקאית בקהיר. "זוהי תמונת מצב שקפאה בזמן - גרסה מצרית של פומפיי". איכרם נזכרת בהליכה ברחובות השמורים, מוקפת קירות גבוהים, שם, לדבריה, ציפתה שמצרי קדום יגיח מעבר לפינה בכל רגע. "אני לא חושבת שאפשר להגזים", היא אומרת. "זה מדהים."

דג שהיה עטוף בזהב נמצא באתר / This Is Wonderful Egypt (Facebook)

נראה כי תות ענח' אמון עשה שימוש חוזר בעיר, כשמחק את העיר אחתאתון בתקופת שלטונו אך הקים בירה חדשה בממפיס. נראה שגם איי, שלימים ירש את כס המלוכה כשנישא לאלמנתו של תות, השתמש בעיר. ארבע שכבות התיישבות מובהקות באתר מראות תקופות שימוש עד לתקופה הקופטית-ביזנטית של המאות ה-3 עד ה-7 לספירה. ואז היא הושארה לחסדי החולות עד לגילויה לאחרונה.


אך מדוע ננטשה העיר בתקופת שלטונו הקצר של אחנתון? "אני לא בטוחה שנתקרב לענות על השאלה הזו דרך העיר המסוימת הזו", אומרת בריאן. "מה שנקבל הוא עוד ועוד מידע על אמנחותפ השלישי, אחנתון ומשפחותיהם. אלה ימים מוקדמים, אבל אני חושבת שנגלה יותר ויותר קשרים". למרות שהעיר שזה עתה התגלתה אולי לא מספקת רמזים למסתורין של הפרעה המורד, היא תצייר תמונה חיה עוד יותר של החיים שהשאיר אחריו.

מקורות:

176 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page