top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

אריגים עתיקים מ'דרך המשי הישראלית' נמצאו במצבור אשפה

ארכיאולוגים חשפו אריגים נדירים המתוארכים 1,300 לאחור. בעוד שהאריגים מקורם במזרח, הם נמצאו במצבור אשפה בישראל. זוהי העדות הראשונה ל'דרך המשי הישראלית' העתיקה שלא הייתה מוכרת עד כה. האריגים יקרי הערך התגלו על ידי צוות בינתחומי מרשות העתיקות, אוניברסיטת בן-גוריון, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת גטינגן. מתוארכים לתקופה המוסלמית המוקדמת, הסיבה שהאריגים העדינים הללו נחשבים כה חשובים היא משום שהם יובאו מהודו ומסין לאורך דרך המשי.


דרך המשי הייתה רשת של נתיבי מסחר שחיברו את אסיה לאירופה ולאפריקה. דרך המשי, שמקורה בסין, חצתה את קזחסטן, קירגיזסטן, אוזבקיסטן וטורקמניסטן במרכז אסיה ולאחר מכן את איראן, עיראק וסוריה, לפני שהתחברה עם קונסטנטינופול בירת האימפריה הביזנטית ובסופו של דבר עם אירופה. נתיב הסחר העתיק המפורסם הזה השתרע גם דרומה לתוך הודו וחצי האי ערב, והוא עבר גם דרך מכה ומדינה. כעת, יש עדויות לדרך המשי הישראלית המקבילה.

דרך המשי

פרופ' גיא בר עוז מאוניברסיטת חיפה, המוביל את החפירה, אמר ל"Times of Israel" כי צוות החוקרים חפר מצבור אשפה באתר הארכיאולוגי נחל עומר בערבה. הארכיאולוגים גילו "אריגים, פריטי לבוש, פריטי הגיינה ורצועות עור", שלדבריהם מספקים תובנות חדשות על התרבות החומרית וחיי היומיום של האנשים שחיו באזור. סביר להניח שבדי הכותנה מקורם בהודו ובנוביה; עם זאת, המשי מספק "ראיות מוצקות לסחר עם סין". חפירות קודמות באתר זה חשפו אריגים דקורטיביים מהודו ומשי מסין המתוארכים בין המאה ה-7 למאה ה-8 לספירה, ומעריכים כי תגליות חדשות אלו נופלות בטווח תאריכים זה.

אריג מהאתר הארכיאולוגי בנחל עומר / רשות העתיקות

חלק מהאריגים מציגים דגמי עיטור מסוג "איקט" ("Ikat"), המתואר בציורי קיר מהמאה ה-6 לספירה במערות אג'אנטה בהודו. המילה "איקט" היא מהמילה המלזית-אינדונזית "mengikat" - שמשמעותה "לקשור" או "לכרוך" וטכניקת צביעה עתיקה זו שוכללה ליצירת עיטורים על משי ואריגים אחרים. העיצוב הושג על ידי אומנים שקשרו וצבעו את חוטי המשי לפני האריגה בדוגמא שהוכנה מראש.

אריג מהאתר הארכיאולוגי בנחל עומר / רשות העתיקות

דיווח ב"הארץ" סיפר שעיצובי איקט "מתגלים לעתים רחוקות" במזרח התיכון, וכי עד לתקופה המוסלמית המוקדמת הופסק הסחר בדרך הבשמים הנבטית. משמעות הדבר היא שהגילוי של אריגים מעוצבים מסוג איקט עשוי להצביע על כך שמוצרי יוקרה הועברו מהמזרח הרחוק ומהודו למדינות הים התיכון דרך הערבה ודרכים אחרות המובילות למכה ולמדינה.

אריג מהאתר הארכיאולוגי בנחל עומר / רשות העתיקות

החוקרים אמרו שאוסף האריגים, הבגדים והעורות העתיקים נשתמרו היטב בגלל האקלים הצחיח של הערבה. האריגים מספקים בחינה מפורטת של תנועת סחורות למרחקים ארוכים, פיזור גיאוגרפי של אנשים ורעיונות, וקשרים בין מרכזי ייצור לדרך המשי הישראלית שלא היו מוכרים בעבר. הם גם מספקים הבנה הרבה יותר עשירה של סוגי המסחר וחילופי התרבות שהתרחשו על דרך המשי. יתרה מכך, גילוי האריגים הללו בערבה מספק עדות חדשה לטווח של דרך המשי העתיקה, ולהשפעתה על אזור זה.

מקורות:

143 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page