top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

אמנות הטיהור העתיקה - מגירוש רוע ועד ריפוי מחלות

עודכן: 2 במאי 2022

כשמבקשים לנקות את הוייב החמצמץ והלא נעים מהבית ולייצר מקום לכניסת אנרגיות חיוביות וחדשות, אנשים מחיים מחדש את המסורת העתיקה של טיהור. זוהי שריפת צמחי מרפא ולעתים שרפים, והיא משמשת במסורות רוחניות ברחבי העולם, מתוך אמונה שהעשן מטהר את הנפש, את הרגשות ואת האוויר.


שריפת חומרים צמחיים לייצור עשן עם השפעות חיוביות נהוגה עוד מימי קדם. אחת הדוגמאות הידועות ביותר היא השימוש בקטורת במזרח הקדום. דוגמה פופולרית נוספת היא טיהור (Smudging), אשר נהוג זה מאות שנים על ידי הילידים האמריקאיים ולאחרונה גם על ידי תנועת הניו-אייג'. למרות שהטיהור מבוצע לעיתים קרובות למטרות רוחניות, הוא גם מספק מספר יתרונות בריאותיים.

שריפת קטורת דומה לטיהור, אם כי לעתים קרובות זהו סוג של מנחה דתית, ולא ניסיון לשנות את הנסיבות. חשבו על התרוממות הקטורת העולה במיסה קתולית; מקלות ג'וס (joss sticks) שניצבים מול קברים אוריינטלים; הקטורת המקראית שנשרפה פעמיים ביום בבית המקדש, כמה מחקרים חדשים אף מעלים כי נעשה שם גם שימוש בקנאביס. כיום אנשים משתמשים בכל מיני מוצרים חדשים משמן CBD. סביר להניח שאז הם פשוט השתמשו בצמח הצנוע והפשוט.


טיהור הוא טקס המבוצע על ​​ידי תרבויות שונות ברחבי העולם. טקס זה כולל שריפת מקל טיהור, שזהו צרור של צמחים מיובשים, לרוב מרווה לבנה. הטיהור המונהג על ידי תנועות הניו-אייג' מבוסס על פרקטיקה של הילידים האמריקאיים המכונה 'ברכת קערת העשן הקדושה', כאשר השם הנפוץ שלה הוא טיהור. קטורת מוגשת גם בטקסים הינדים, בודהיסטים ואסלאמיים, בין היתר. מנחות קטורת נושאות כוונה דתית והן נעשות בדרך כלל בזמנים ובמקומות מוגדרים. שריפת קטורת להנאה או לעיגון מדיטציה עשויה להיעשות בכל זמן ובכל מקום, ובדרך כלל לצורך סיפוק של העצמי.

צרור מרווה לבנה

מה זה טיהור?

טיהור כולל שריפה של מקל טיהור. בעוד שמרווה לבנה היא הצמח הנפוץ ביותר, צמחים פופולריים אחרים כוללים ארז, עשב מתוק (Sweet Grass) ולבנדר. בקרב מספר שבטים אינדיאניים מהמישורים הגדולים, עושים שימוש גם בטבק טהור, ואילו במרכז ובדרום אמריקה משתמשים בקופאל (סוג של שרף עצים) במקלות הטיהור. מקלות טיהור עשויים להיות מורכבים מסוג צמח אחד, או מתערובת של צמחים. הצמחים נקשרים בצרור ואז נשרפים. לחלופין, הצמחים עשויים להיות מונחים בקערה מיוחדת ואז להישרף.


ספרון שהוציאה מנהלת הילידים של מניטובה (Manitoba Indigenous Inclusion Directorate), לשימוש בבתי ספר בקנדה, דנה בטיהור בבית הספר. הם מצטטים סבתא קהילתית המבהירה את מטרות הטיהור:

"אנו מטהרים כדי לנקות את האוויר סביבנו. אנו מטהרים כדי לנקות את המיינד כך שיהיו לנו מחשבות טובות על אחרים. אנו מטהרים את עינינו כדי שנראה רק דברים טובים אצל אחרים. אנחנו מטהרים את האוזניים כדי שנאזין רק לדברים טובים על אחרים. אנו מטהרים את הפה כך שנדבר רק טוב על אחרים. אנו מטהרים את כל הישות שלנו כך שנציג רק את החלק הטוב בעצמנו באמצעות מעשינו."

בראיית מסורת האומות הראשונות:

"טיהור מאפשר לאנשים לעצור, להאט ולהיות מודעים ומרוכזים. זה מאפשר לאנשים לזכור, להתחבר ולהתבסס על האירוע, המשימה או המטרה שעל הפרק. טיהור גם מאפשר לאנשים לשחרר רגשות ומחשבות שליליים. שיחרור דברים המעכבים את האדם מלהיות מאוזן וממוקד נובע מהתחושה של להיות רגוע ובטוח בזמן טיהור. צורות הטיהור ישתנו מאומה לאומה אך בעיני כולם נחשבות כדרך לנקות את עצמך. טיהור הוא חלק מ"הדרך בה דברים נעשים" והוא חלק מחיים טובים."

טיהור מתבצע בדרך כלל לפני או אחרי אירוע משמעותי, כמו מעבר לבית חדש, לפני מדיטציה, או לאחר ויכוח או מחלה. ישנם סוגים שונים של טקסי טיהור. לדוגמא, טקסים מסוימים עשויים להתבצע על בסיס יומי, ואילו אחרים נערכים רק באירועים מיוחדים. באופן כללי, טיהור מתבצע כדי לשמור על איזון, כדי להגן מפני השפעות שליליות, לגרש את הרוע ולטהר את האזור.


אנו רואים כי טיהור נעשה כדי לרומם את האדם. בתרבויות מסוימות, צרור עשיר של עשבי מרפא עשוי להינשא בקערה מחדר לחדר בכדי לגרש רוחות המתכוונות לפגוע בדיירים או פשוט להוציא שאריות של כעס או עצב אל מחוץ לבית. יש כאלה שאוהבים לטהר כל חדר בבית חדש לפני שעוברים לגור בו. במסורת האתיופית והתימנית שורפים תערובת של שרפים לאחר סעודה משפחתית ומעבירים אותה מיד ליד כדי שהאנשים ישאפו את העשן. גם כאשר מיסטיקנים יהודים מתאספים ללמוד ולהתפלל, אותה תערובת פירורים כחולה מושלכת על פחם ונשארת לבעור בחדר.


מחקרים מראים כי העשן הרפואי ממקל טיהור יכול לטהר את האוויר מ-94% מהחיידקים המזיקים עד ל-24 שעות. במסורות רבות, טיהור כולל טקס או תפילה בארבעה כיוונים, כלומר שליחת עשן או תפילות לארבעת הכיוונים הקרדינליים.

יתרונות רוחניים ובריאותיים של טיהור

ההשפעות של טיהור משתנות בהתאם לסוגי הצמחים המשמשים. כדוגמה, מאמינים כי בשימוש במרווה לטיהור ניתן לגרש רוחות רעות ומחשבות ורגשות שליליים; בעוד שעשן המיוצר על ידי שריפת ארז המתפקד כמטהר משמש למשיכת אנרגיה טובה. יתר על כן, טיהור של אברים מסוימים בגוף גורם ליתרונות ספציפיים. למשל, על ידי טיהור באוזניים, בעיניים ובפה, ניתן לשפר את כישורי השמיעה, הראייה והשפה.


מלבד יתרונות רוחניים, ידוע כי טיהור הוא בעל יתרונות בריאותיים, שרבים מהם מגובים במחקרים מדעיים. לדוגמא, עשן מרווה מגביר את אספקת החמצן למוח, מה שמאפשר לשרירים מתוחים להרפות. הוא יכול גם לעזור לאלה שנפגעו מאיכות אוויר ירודה, ולשפר את מצבם של הסובלים מאסטמה, בעיות נשימה, שיעול והצטננות.


עשן מסוגים מסוימים של צמחים משנה את המבנה המולקולרי של האוויר והאנרגיה ומביא לאפקט ניקוי. יתר על כן, טיהור נמצא כמנהג יעיל בארומתרפיה, זאת בשל העובדה שחוש הריח מחובר חזק לאינסטינקט ולזיכרון. לכן, טיהור יעיל במאבק ברגשות שליליים, כולל כעס, פחד ואבל.


אף על פי שכל אחד יכול לבצע טיהור, יש לנקוט באמצעי זהירות מסוימים. למשל, אין לשרוף מקלות טיהור בכמות מוגזמת, מכיוון שהדבר עלול להוביל למצוקה או לבעיות נשימתיות. בנוסף, יש להימנע מטיהור בחדרים בהם נמצאים תינוקות, נשים בהריון, אנשים אסטמטיים או עם נטיה לאלרגיות.

איך מבצעים טקס טיהור?

לפני שתתחילו, הקדישו זמן לאיסוף החומרים. תשומת הלב לטקס הטיהור מתחילה כשאתם אוספים את האספקה ​​שלכם, אז תרגלו זאת בנוחות ובהתכוונות. עשו כמיטב יכולתכם להאט ולא למהר בצעד הראשון הזה. שימרו על קדושת חומרי הטקס על ידי שימוש בהם רק לטיהור. אחסנו את החומרים במקום חשוך, יבש ונקי ועדיף במיכל, מגירה או מדף משלהם, עם מינימום חיכוך בחפצים/חומרים/אנרגיות אחרים. ישנן עשרות חנויות מקוונות מהן ניתן להזמין צרורות טיהור ייחודיים (ומדהימים) עם כל מיני מרכיבים הצרורים יחד כמו ורד, לענה, רוזמרין ועוד.


מומלץ להחזיק נר בקרבת מקום כדי להדליק מחדש את מקל הטיהור במהלך טקס הטיהור. גפרורים או מצית משמשים להדלקת הנר. ואז תדליקו את מקל הטיהור עם להבת הנר. כדאי להחזיק כלי חסין אש, כמו קערת חרס קטנה, שתחזיקו מתחת למקל הטיהור כדי שתתפוס אפר או גחלים. לעיתים קרובות ילידים משתמשים בקונכית אבלון (Abalone) לשם כך, המביאה את אלמנט המים. קערת חול היא חובה. היא משמשת לכיבוי בטוח של מקל הטיהור לאחר השלמת הטקס.


הקדישו מספיק זמן לטקס כדי שלא תרגישו שאתם ממהרים. אם אפשר, תרגלו לפני הטקס מדיטציה במשך חמש דקות לפחות בכדי להרגיע את נפשכם ואת לבכם. אם מישהו אחר נוכח במהלך טקס הטיהור, אתם יכולים לכלול אותו בטקס. הכינו כמה כלי טיהור נוספים שבהם הוא יוכל להשתמש בזמן שאתה מטהרים. לדוגמא הוא יוכל לעבוד עם צלילים -פעמונים או קערות טבטיות. זכרו שכאשר אתם מבצעים את הטיהור, הכוונה היא המפתח. לפני שתתחילו, הקדישו זמן לחשוב על מה המשאלות שלכם עבור הבית והמשפחה. כשאתם מטהרים את הבית שלכם, נוצר ואקום. אתם רוצה לקבל בברכה את הכוונות שלכם אל המרחב החדש והפנוי.

עכשיו כשיש לכם את כל הכלים וסיימתם עם ההכנות, אתם יכולים להתחיל את טקס הטיהור. התחילו בדלת הכניסה לבית והדליקו את מקל הטיהור שלכם. ואז, התחילו להסתובב בבית. זוזו באופן מודע ובזהירות והילכו עם כיוון השעון סביב כל היקף הבית. הקפידו לאפשר לעשן להיסחף אפילו לחללים הנסתרים, כמו אל תוך ארונות, מרתפים ופינות חשוכות. אם יש מדרגות, פשוט עלו או ירדו כשאתם נתקלים בהן ואז המשיכו לנוע עם כיוון השעון עד שתפגשו שוב במדרגות. לאחר מכן המשיכו לרדת או לעלות במדרגות והמשיכו בקומה העיקרית.


לתנועה כזו במרחב קוראים "הקפה". זהו מנהג שתורגל במשך מאות שנים בתרבויות עתיקות כדי להפוך מרחב לקדוש יותר. אם זה מרגיש לכם בסדר, זה גם מועיל לשיר מנטרה או תפילה שאתם מחוברים אליה. ולמי שלא מכיר יש את המנטרה הטיבטית הפופולרית "Om mani padme hum", המנטרה של החמלה. זוהי דרך למלא את החלל ברטט טיהור נוסף.


כשאתם חוזרים לדלת הכניסה, קראו את המנטרה או התפילה הסופית שלכם. דמיינו את הבית כולו מלא באור שמש לבן בוהק. ואז דברו את כוונתכם בפעם האחרונה לסגירת טקס הטיהור. טקסי טיהור הם טכניקה טובה לטיהור חלל. ניתן לעשות זאת מדי שנה או לעיתים קרובות יותר. זה עוצמתי במיוחד לבצע טיהור כאשר אתה עוברים לראשונה לבית חדש, או בשנה הירחית החדשה.

מקורות:

406 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page