top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

הפתחים והמנהרות של הספינקס הגדול

עודכן: 7 באוק׳ 2020

במאמר שפורסם אתמול בעיתון Express הבריטי, אושרו הידיעות שקיימות לפחות שלוש מנהרות תחת הספינקס. העיסוק בספינקס ובחללים שיתכן שקיימים מתחתיו הוא עיסוק רב שנים, במשך השנים הועלו השערות רבות לגבי הפתחים והמנהרות ובדרך כלל כל הידיעות בנושא הוכחשו על ידי המצרים, בשנים האחרונות המצרים כבר מאשרים את קיומן של המנהרות אך הויכוח על מהותן עדיין ממשיך.


ארכיאולוגים במצרים ממשיכים לחקור את הספינקס הגדול והמסתורי בחיפוש אחר "האוצר החסר" לאחר שאושר שקיימות שלוש מנהרות סודיות תחתיו. הספינקס הגדול של גיזה הוא פסל מאבן גיר של יצור מיתי עם גוף אריה וראש של אדם. הוא ניצב במישור גיזה, על הגדה המערבית של הנילוס, ונאמר כי הוא נבנה כדי להגן על פרעה חעפרע. במשך שנים היו השערות רבות לגבי האפשרות של חלל נסתר ענק מתחת למונומנט העתיק, כולל השערות ששם נמצא 'היכל אוצרות הידע', שאמור להיות ספרייה עתיקה.

בעוד האיג'יפטולוג הבכיר ושר העתיקות של מצרים לשעבר, ד"ר זאהי חוואס, הכחיש את כל הטענות בדבר עיר נסתרת מתחת לספינקס, הוא אישר בעבר את קיומן של שלוש מנהרות. המנהרה הראשונה נמצאת מעל גב הפסל והתגלה בשנת 1937 על ידי המהנדס הצרפתי שחיפש אוצרות בתוך גוף הפסל. מנהרה שנייה נמצאת בצד הצפוני של הפסל, האמינו כי המנהרה מלאה באוצרות ומונומנטים. המנהרה השלישית נמצאת מאחורי 'אסטלת החלום' והתגלתה על ידי הרפתקן איטלקי בתחילת המאה ה-19, בזמן שהוא חפר מתחת לחזה של הספינקס.

בשנה שעברה ביצע ד"ר חוואס חפירות מתחת לגוף המרכזי של הספינקס וגילה מחדש את מנהרות הגישה לכמה מערות גדולות, כנראה טבעיות, ממש מתחת לספינקס. ההיסטוריונית בתני יוז (Bettany Hughes) חשפה במהלך תוכניתה בערוץ 5 'האוצרות הגדולים ביותר של מצרים' (‘Egypt’s Greatest Treasures’) כיצד מומחים ממשיכים לחקור אותן בתקווה לחשוף דברים נסתרים. היא אמרה לצופים בשנת 2019:

"דורות של מצרים קדומים באו ביראה לכבד יצור מיתי זה, מתוך אמונה שיש לו כוחות על טבעיים. המשיכה אל הספינקס לא מראה שום סימן של דעיכה. ארכיאולוגים חוקרים מתחת לפסל מכיוון שישנם רמזים מפתים לכך שהספינקס יושב על גבי רשת של חדרים ומנהרות. חושבים כי פתח עמוק, בדרך כלל מוסתר מהעין, ליד זנב הספינקס מחובר לחלל גדול."

ד"ר יוז מודה כי זה מוקדם מדי לומר היכן מסתיימות המנהרות, אך הוסיפה כי הן עשויות להוביל לפריצת דרך. היא הוסיפה:

"יש למעשה עוד אחד [חדר] קטן יותר, ממש בחזית מתחת לכפות הרגליים. האמת היא שאין לנו ממש מושג למה הם שימשו, אבל זו תעלומה שהחוקרים מנסים כרגע לפתור. הם מקווים כי המנהרות הנסתרות הללו עשויות להוביל לאוצרות חדשים שלא התגלו. הספינקס הוא כלב שמירה מונומנטלי, שהשגיח על קבר פרעה ועכשיו הוא שומר סוד של מצרים העתיקה."

עם זאת, ד"ר חוואס אינו משוכנע שהם ימצאו משהו בעל ערך. לא נמצאו חפצי אומנות ואין שום ראיות שקיימות או שהיו קיימות קונסטרוקציות מלאכותיות מכל סוג שהוא מתחת לספינקס.


ד"ר חוואס הצהיר:

"יש לנו הרבה צילומים המתעדים את תהליך החפירה מתחת לספינקס ומוכיחים כי אין מעברים מתחת לספינקס וכי זהו פסל מוצק."

הפתחים שהתגלו בספינקס

ד"ר זאהי חוואס (בתמונה) מתקרב למכסה מרובע קטן של פיר C, מאמינים כי הוא נחפר על ידי ציידי אוצרות בשלב כלשהו בעת העתיקה. ידוע שקיימים לפחות שלושה פירים נוספים בגוף הספינקס, אחד מעל ראש הספינקס ושניים על צלעותיו.


יש פיר בגב הספינקס, כ-4 מטר מאחורי הראש. הוא נוצר על ידי האוורד וויזה (Howard Vyse) בשנות ה-40 של המאה ה-20 וכונה בשם 'החור של פרינג' ('Perring's Hole') על שם המהנדס שלו. הוא חיפש תאים וקדח פיר בעומק של 8 מטרים אך מוט המקדחה נתקע. הוא ניסה להשתמש באבק שריפה בכדי לשחרר את המוט, אך ויתר על מנת לא לגרום נזק נוסף לספינקס. החלל שוויזה יצר שוקם בשנת 1978 על ידי ד"ר זאהי חוואס, ובתוכו הוא מצא חלק מכיסוי הראש של הספינקס.


ישנה דלת ברזל המותקנת בקרקע בין כפותיו של הספינקס, בין 'אסטלת החלום' של תחותמס הרביעי לבין בית החזה של הספינקס. לא מדובר במעבר אלא בבור מלבני שכוסה בגג בטון ואז נאטם בדלת ברזל, על ידי אמיל ברייז (Émile Baraize), כחלק ממאמצי השיקום שלו בשנות ה-20 של המאה הקודמת.



אמיל ברייז מילא במלט גם את החור העמוק (פיר A) על ראשו של הספינקס. גודל החור כ-1.5 מטר מרובע ועומקו כמעט 2 מטר. דלת ברזל הותאמה לפתח החור. התיאוריה היא כי החור, כנראה היה במקור הוא היה אמצעי להצמדת כיסוי הראש לספינקס, כדרך הממלכה החדשה, והוא הועמק מאוחר יותר בחיפוש אחר חדרים נסתרים.


"היכל אוצרות הידע" הוא ספרייה הקבורה לכאורה מתחת לספינקס. על פי השמועות, הספרייה מכילה את הידע של המצרים כתוב על מגילות פפירוס, כמו שהספרייה הגדולה של אלכסנדריה הכילה את הידע היווני. מתקיים ויכוח האם האולם אכן קיים או לא, אך עד כה לא ידוע על חפירות באזור שהניבו תוצאות.


בשנת 1980, ד"ר זאהי חוואס ומארק להנר פתחו את המעבר (פיר D) במפלס הקרקע בחלק הצפון מערבי האחורי של הספינקס. קיומו של הפתח דווח לראשונה על ידי מוחמד עבד אלמווג פאיד (Mohammed Abd al-Mawgud Fayed), שב-1926 עבד כילד עם אמיל ברייז בניקוי הספינקס. המעבר הזה יורד עד מפלס מי התהום שמתחת לספינקס. חלק אחד של המעבר מתפתל מתחת לספינקס עד שהוא מגיע למבוי סתום כ-4.5 מטר מתחת לפני האדמה.


חלל ידוע נוסף הוא פיר שאינו מחובר לספינקס עצמו. הוא מכונה 'פיר חור המפתח' (Key-hole Shaft) ונמצא ברצפת המתחם מתחת לשוליים הצפוניים של הקיר, ממש מול כף הרגל האחורית הצפונית. מידות המעבר הן בערך 1.5 מטר על מטר ועומקו מעט יותר מ-2 מטר. בתוך הפיר נמצא סלע בזלת גדול שצד אחד שלו עשוי בגימור חלק. סביר להניח שהמעבר נועד להיות קבר שמעולם לא הושלם.

האם אישור קיומם של הפתחים והמנהרות טומן בחובו אפשרות לפריצת דרך וגילויים נוספים של סודותיו של הספינקס? רק ימים יגידו. יתכן שסודות רבים חבויים בתוך ותחת הספינקס הגדול של גיזה.


מקורות:

(02-10-2020) Express - Callum Hoare


פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page