top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

ראפה - Rapé

עודכן: 7 באוק׳ 2020

טבק הוא צמח שמוכר באופן מוטעה ושלילי בתרבות שלנו. רבים מקשרים אותו להתמכרות ולמוות, ובהתחשב בכך שהוא אחד הרוצחים המובילים במדינות מסוימות, זה לגמרי מובן. אולם במשך אלפי שנים חברות שבטיות עבדו עם טבק כמדיסין וראו בו את אחד מצמחי המרפא המשמעותיים ביותר על כדור הארץ: אומנם היתה סכנה מסויימת בשימוש בו, אך לרוב נחשב הטבק כמדיסין עוצמתי. היו (ויש) שאמאנים של ראפה שהשתמשו בכמויות גדולות של הצמח על בסיס קבוע מבלי לחלות, ובשימוש בטבק המרפא הזה הם הצליחו לרפא מחלות מסוגים שונים ומגוונים.

אין ספק שיש סיבות רבות לפרספקטיבות שונות על הטבק, אך הגורמים המשפיעים החשובים והעיקריים בשימוש בו הם כוונה וכבוד. טבק נחשב למגבר של כוונות, תפילות ומחשבות, לכן כשאנו מבקשים מהצמח ריפוי והגנה, זה מה שהוא יגביר. אם מעשנים בכעס בכדי להקל על התסכול והתשוקה, הוא יגביר משהו אחר. עם זאת, ההמלצה היא, לכל מי שמרגיש קריאה לעבוד עם טבק, לשים לב כיצד משתמשים בו. זהו צמח חזק מאוד המסוגל להוביל לניסים ונפלאות, אך גם להרס גדול כמו במקרה של עישון סיגריות.


על ראפה

ישנן דרכים רבות לעבוד עם טבק, אבל כאן נתמקד במסורת טבק אחת. Rapé הוא שמו של טבק מיובש ואבקתי שמגיע מהאמזונס, שם הוא משמש כמדיסין עוצמתי וחשוב. את השם מבטאים "ra-pé" בספרדית או "ha-pé" בפורטוגזית (הסנאף נמצא גם במדינות דוברות ספרדית וגם פורטוגזית, אך הוא פופולרי יותר בברזיל). יש הטוענים כי מקורות המילה ראפה הם משפות שמיות קדומות, כמו עברית, והשם מגיע מהשורש ר.פ.א (רפואה, ריפוי).

ראפה היא אבקה מיובשת שבדרך כלל מוסנפת דרך האף תוך שימוש בצינורית הסנפה. ניתן להשתמש בצינורית הסנפה מיוחדת להגשה עצמית המכונה קוריפה (Kuripe), אך לרוב משתמשים בצינורית הסנפה ארוכה יותר המכונה טפי (Tepi) על מנת להגיש לאדם אחר. המרכיבים העיקריים של הסנאף הם בדרך כלל טבק ואפר עצים, אך לעתים קרובות ניתן להוסיף זרעים, עלים וצמחים אחרים על מנת לקבל תכונות נוספות או אפילו רק להוספת ארומה. לפעמים מכינים ראפה ללא הטבק ואפר העצים, אך זה נדיר - בדרך כלל המרכיב הראשון הוא טבק הג'ונגל המרפא. מין טבק זה (ניקוטיאנה רוסטיקה-Nicotiana Rustica) שונה מהטבק הנפוץ שנמצא בסיגריות - הוא לרוב חזק פי 8-20, והוא מעובד עם אפס תוספים ועם הרבה תפילה וכוונה. אפר מעצים מקודשים מוסף גם לסנאף כחומר בסיס שמאזן את הטבק. בנוסחאות האישיות שלהם, רוקחי הסנאף עשויים להוסיף את כל הצמחים שבהם הם מעוניינים על מנת להשיג השפעות ספציפיות רצויות. ניתן להוסיף זרעים כמו יופו (Yopo) או וילקה (Wilka) כדי להעצים את התכונות הויזואליות של הסנאף, או פרחים שניתן להוסיף כדי להוסיף אנרגיה נשית ומזינה יותר. הסנאף מיוצר בטקס ממושך ואינטנסיבי כדי לזמן את הריפוי של רוקח האבקה ואת הרוח של הצמחים בהם נעשה שימוש.

עבודה עם ראפה

ישנן סיבות רבות שבגללן אולי תרצו לעבוד עם ראפה וישנן גם דרכים רבות לעבוד איתו. מכיוון שכל כך הרבה תרבויות שונות באזור האמזונס משתמשות בראפה, קיימות מספר מסורות ושיטות שונות סביב השימוש בו.

היתרונות מהשימוש בראפה נעים בין הפיזי והמנטלי לאנרגטי ורוחני. ראפה מנקה וממקד את הנפש והמחשבות, מרכז ומבסס את האנרגיה, פותח את החושים והמודעות הפיזיים והרוחניים, מנקה ומטהר את הגוף ואת השדות האנרגטיים, מחבר אותנו למדריכים הרוחניים שלנו ולרפואות אחרות, ועוד. ניתן להשתמש בו כמעט בכל סיטואציה בה ניתן לקיים טקס, ראפה יכול לפעול או להתאים היטב לטקסים ומדיסינות רבות אחרות. באופן מסורתי נעשה בו שימוש בטקס משלו או במסגרת טקסים אחרים כמו איוואסקה (Ayahuasca) או קאמבו (Kambo). הוא משמש גם לציד, לפני לוחמה ואפילו לבילוי. לפעמים מרגישים בעיקר תחושות אנרגטיות ופיזיות מהראפה, אך בפעמים אחרות הוא יכול לעורר חוויות ויזואליות למרות שהוא אינו מדיסין ויזואלי קלאסי. אפשר גם להשתמש בו בצורות שונות של עבודות מסע רוחני, ככלי עזר לתקשורת עם ההדרכה, המדריכים הרוחניים ומדריכי הריפוי.

השבטים שהשתמשו ומשתמשים בראפה רואים בשימוש הטקסי בו סוג של תפילה שבה "קוראים לכוחות הטבע, מברכים את חיות היער ואת כוחם של צמחי המרפא לרפא אותנו ולתת לנו כוח". לכן חשוב להשתמש במדיסין זה בסביבה מכבדת הממוקדת בריפוי. כמו רוב הפסיכדלים, הסביבה והאווירה (Set & Setting) של השימוש בראפה מהותית מאד לטקס.

חשוב לדעת כי ראפה הוא מדיסין שמשתייך לתחומי הטיהור והאיזון האנרגטי וככזה השימוש בו גורם לעיתים תופעות כמו הקאות, הזעה, ליחה מוגברת ולרגישות במערכת העיכול. למרות שזהו חלק פחות נוח מהחוויה, הכאבים והתופעות שהוזכרו הם חלק חשוב ואף טבעי מתהליך הטיהור, האיזון והקרקוע, שהם שלושה תנאים בסיסיים שחשיבותם עצומה לכל אדם שמתרגל 'עבודה רוחנית' מכל סוג. באמצעות ניקוי רעלים עמוק אנו רגועים יותר, ממוקדים יותר, ומחוברים יותר לעצמנו בהמשך החוויה.


כדי לעבוד עם ראפה, יש להקפיד על סנאף איכותי שמקורו מהשבטים באמזונס. ברשת ניתן למצוא מספר חנויות מקוונות המוכרות ראפה שבטי שמיוצר באמזונס, כך שלמזלנו, לאלו מאיתנו שאינם גרים בדרום אמריקה, עדיין יש גישה למדיסין הזה. יש גם אפשרות לרקוח לבד סנאף ראפה על ידי ייבוש, טחינה וערבוב של הצמחים שבהם רוצים להשתמש.

 

אנו ממליצים לא להתנסות באופן עצמאי עם מדיסין שאינו מוכר לכם/ן, פעולה כזו עלולה לסכן אתכם/ן.

פנו למדריכי ראפה מנוסים אם אתם/I מעוניינים/ות להתנסות במדיסין זה.

 

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page