top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

שיחזור קולו של נסיאמון, כהן מצרי שחי לפני 3000 שנה

צוות בינלאומי ובין תחומי, בראשותו של דייוויד האוורד (David Howard), פרופסור להנדסת אלקטרוניקה באוניברסיטת רויאל הולווי בלונדון (Royal Holloway), השתמש בטכנולוגיית טומוגרפיה ממוחשבת (CT) כדי למדוד את ממדי מערכת הקול של נסיאמון (Nesyamun), מומיה שבילתה את המאתיים שנים האחרונות בתצוגה במוזיאון העיר לידס בבריטניה (Leeds City Museum).

גופתו החנוטה של נסיאמון מונחת על המיטה לצורך סריקת CT בבית החולים הכללי של לידס / Leeds Museums and Galleries

לאחר מכן הצוות השתמש במדידות אלה כדי להדפיס מערכת קול תלת מימדית מלאכותית, שבאמצעותה הם הפיקו צלילים באמצעות מכשיר אלקטרוני מיוחד שנקרא "אורגן מערכת קול" (Vocal Tract Organ). "אורגן מערכת קול, חידוש בפני עצמו, סיפק את ההשראה לעשות זאת", אמר הווארד ל-CNET.


נסיאמון, שתפקיד הכהן שלו כלל שירה של הליטורגיה היומית, יכול שוב "לדבר" - לפחות, בצורת קול של תנועה שנשמע משהו כמו הצלבה בין ההגייה האנגלית של התנועות "Bed"ו-"Bad". כמובן, ה"קול" החדש של נסיאמון הוא הערכה, ובהתחשב בהיעדר הקלטות קוליות וההתנוונות של גופו לאורך אלפי שנים, אי אפשר לדעת עד כמה הוא מדויק. אך החוקרים אמרו כי פרויקט "קול מהעבר" שלהם מציע לאנשים אפשרות "לעסוק בהיסטוריה בדרכים חדשות וחדשניות לחלוטין."

ארונו של נסיאמון מוצג בלידס מאז שנות ה-20 של המאה ה-20 / Leeds Museums and Galleries

"בזמן שלגישה הזו השלכות משמעותיות על ניהול תצוגות אתרי מורשת ומוזיאונים, הרלוונטיות שלה תואמת בדיוק את האמונה הבסיסית של המצרים הקדומים כי 'להגיד את שם המת זה לגרום לו לחיות מחדש', הם כתבו במאמר שפורסם ב-Nature Scientific Reports. "בהתחשב ברצונו המוצהר של נסיאמון להשמיע את קולו בחיים שלאחר המוות כדי לחיות לנצח, הגשמת אמונותיו באמצעות סינתזה של תפקודו הקולי מאפשרת לנו ליצור קשר ישיר עם מצרים העתיקה על ידי האזנה לצליל ממערכת קול שלא נשמעה כבר למעלה מ-3000 שנה, השתמרה באמצעות חניטה וכעת משוחזרת באמצעות טכניקה חדשה זו."

מבט מקטעים סופי (למעלה) וחתך סגיטלי של שני חצאי מערכת הקול המודפסים של נסיאמון (למטה). / Howard et al

זו לא הפעם הראשונה שמדענים "יצרו" מחדש קול של אדם קדום. בשנת 2016, לדוגמה, השתמשו חוקרים איטלקים בתוכנה לשחזור קולו של אצי איש הקרח שהתגלה בשנת 1991 ומאמינים שמת לפני למעלה מ-5,000 שנה. אך פרויקט "קולות העבר" שונה, מציינים החוקרים, משום שגופתו החנוטה של ​​נסיאמון שמורה במיוחד. "היא התאימה במיוחד, לאור גילה והשתמרותה [של הרקמות הרכות שלה], דבר שהוא יוצא דופן", אמר הווארד ל-Live Science.


באשר לשאלה האם הקול המשוחזר של נסיאמון אי פעם יוכל לדבר משפטים שלמים, אמר האוורד לסוכנות הידיעות אי.פי, כי זה "משהו שעובדים עליו, כך שיום אחד זה יהיה אפשרי."


פרופ' ג'ון שופילד (John Schofield), ארכיאולוג מאוניברסיטת יורק, אמר כי ששחזור קולות מההיסטוריה יכול להפוך את חוויות המוזיאון ל"רב ממדיות". "אין דבר אישי יותר מקולו של מישהו", אמר לאי. פי. "אז אנחנו חושבים ששמיעת קול מלפני זמן כה רב תהיה חוויה בלתי נשכחת, מה שיהפוך מקומות כמו כרנכ, המקדש של נסיאמון, לחיים יותר."

מקורות:

248 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page