top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

עדכון - כתם שמש, פעילות גיאומגנטית מוגברת ורוח סולארית

עודכן: 7 באוק׳ 2020

אזור כתם השמש שהיה אחראי אתמול למה שעשויה להיות ההתפרצות הסולארית הראשונה ברמה M של מחזור השמש ה-25, הגיע ומופנה כעת לכיוון כדור הארץ.


עם זאת, אין הרבה מה לדווח. זהו כתם שמש קטן המוקף בכתמי שמש בהירים (Facula) מה שמצביע על כך שאיזור כתם השמש הזה נמצא בדעיכה. נראה שפעילות נוספת ברמה M, מאיזור כתם השמש הזה, לא סבירה.


נצפתה גם עלייה קלה בפעילות הגיאומגנטית בכדור הארץ. חוזק השדה המגנטי הבין-פלנטרי בינוני כרגע והבוקר הצליח ה-Bz (כיוון צפון-דרום של השדה המגנטי האינטר-פלנטרי) לרדת מספר פעמים מתחת ל -10nT. יתכן וזו תוצאה של מכה קלה מפליטת עטרת השמש (CME) שהתרחשה על פני השמש לפני שלושה ימים. מדד ה-Kp (מדד של הפרעות ברכיב האופקי של השדה המגנטי של כדור הארץ - נמדד בין 0 ל-9) הגיע ל-3 אך לא נראה כי יגיע לתנאים גיאומגנטים פעילים (Kp4) מהרגע שה-Bz פנה צפונה.


בנוסף, כדור הארץ נכנס לשטף איטי (350 קמ"ש) אך צפוף (20 פרוטונים/ס"מ 3) של רוח סולארית. השטף מכיל שדות מגנטים המכוונים לדרום ופוערים סדקים במגנטוספירה של כדור הארץ. רוח שמש הזורמת בין הסדקים עלולה להצית אוראורות (Aurora) קוטביות היום, ב-30 במאי.


מדדים ונתונים מעודכנים:


מדד Kp

זהו מדד ה-K הפלנטרי הנמדד במרכז חיזוי מזג האוויר החללי NOAA. מדד ה-Kp מתעדכן בכל דקה ומציג הערכה של ה-Kp הנמדד ב-3 השעות האחרונות על סמך שמונה מגנטומטרים-קרקע ברחבי העולם. מדד Kp פלנטרי מוערך זה מורכב מעשרה ערכים הנעים בין 0 ל 9. חשוב להבין כי אינדקס Kp זה אינו תחזית או אינדיקטור לתנאים הנוכחיים, הוא תמיד מציג את ערך ה-Kp שנצפה 3 שעות אחורה.


מגנטומטרים - מדד זמן הסערה

מדד 'זמן הסערה' (Dst) הוא מדד לפעילות גיאומגנטית המשמש להערכת חומרת הסערות הגיאומגנטיות. המדד מבוטא בננו-טסלס (nanoTeslas) ומבוסס על הערך הממוצע של המרכיב האופקי של השדה המגנטי של כדור הארץ שנמדד בארבעה מצפים גיאומגנטים באיזור קו המשווה. הוא מודד את התגברותו והתאוששותו של השטף הטבעתי (Ring current) במגנטוספירה של כדור הארץ. ככל שערכים אלה נמוכים יותר, כך יותר אנרגיה מאוחסנת במגנטוספירה של כדור הארץ.


רוח סולארית

אלה נתוני הרוח הסולארית והשדה המגנטי הבין-פלנטרי ביממה האחרונה, כפי שנמדד על ידי לווין התצפית (DSCOVR-Observatory Climate Space Observatory) הממוקם בנקודת L1 שמש-כדור הארץ. משתנים אלה הם המשתנים הראשונים המשמשים לחיזוי פעילות הזוהר הצפוני (Aurora). ככל שהשדות אדומים יותר כך ניתן לצפות לפעילות מוגברת יותר של הזוהר הצפוני. במהירות הנוכחית, ייקח לרוח הסולארית 67 דקות להגיע מ-DSCOVR לכדור הארץ.


תוכלו לעקוב אחר ההתפתחויות בדף מזג האוויר החללי, במקרה שהנתונים ישתנו בשעות הקרובות נשוב ונדווח.


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page