top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

משום מקום, אנומליה מגנטית גלובלית ב-23 ביוני

עודכן: 7 באוק׳ 2020

בתקופה האחרונה השדה המגנטי של כדור הארץ היה שקט. מאוד שקט. השמש נמצאת ברגיעה של מה שעשוי להתברר כסולאר מינימום הנמוך ביותר במאה השנים האחרונות. סופות גאומגנטיות פשוט לא מתרחשות.


"זו הסיבה שהייתי מופתע כל כך ב-23 ביוני, כאשר המכשירים שלי הציגו אנומליה מגנטית", מדווח סטיוארט גרין (Stuart Green), המפעיל מגנטומטר מחקרי בחצר האחורית שלו בפרסטון (Preston) בבריטניה. "במשך יותר מ-30 דקות, השדה המגנטי המקומי התנודד כמו גל סינוס."


גרין בדק במהירות את נתוני הרוח הסולארית מלוויין DSCOVR של NOAA. "לא היה כלום - הרוח הסולארית לא היתה מהירה ולא היו גורמים אחרים שעשויים היו להסביר את ההפרעה", הוא אמר.


הוא לא היה היחיד שהבחין בכך. באיי לופוטן (Lofoten) בנורווגיה, רוב סטמס (Rob Stammes) זיהה אנומליה דומה במגנטומטר שלו. "זה היה מדהים," הוא אומר. "השדה המגנטי שלנו התנדנד קדימה ואחורה בערך בשליש מעלה. גיליתי גם זרמים קרקעים באותן 10 דקות."

קריאות מגנטיות ברחבי העולם ב- 23 ביוני 2020

השדה המגנטי של כדור הארץ נוצר על ידי ליבת הברזל הנוזלית שלו ומגן על כדור הארץ מהרוח הסולארית, זרם החלקיקים הטעונים שמגיע מהשמש. השדה המגנטי מקיים אינטראקציה עם חלקיקים אלה וכאשר יש רוחות חריגות, המגנטומטרים יכולים לאתר את החריגות הללו. אך הפעם היתה חריגה בקריאה המגנטית ולא היתה חריגה ברוח הסולארית.


אז מה קרה?

אף אחד לא יודע, אחד ההסברים הוא של פיזיקאים המכנים תופעה זו "פעימה רציפה" (Pulsation Continuous) או "PC" בקיצור. דמיינו נשיפה על פיסת נייר, הגורמת לו להתנפנף עם הנשיפה. לרוח הסולארית יכולה להיות השפעה דומה על שדות מגנטיים. ה-PC למעשה מנפנף ומתפשט לאורך אגדי המגנטוספירה של כדור הארץ, הנרגשת מהנשימה של השמש. במהלך שלבים פעילים יותר של מחזור השמש, ההתנפנפויות הללו הולכות לאיבוד בהמולה של פעילות גאומגנטית רועשת. אבל במהלך השקט הקיצוני של סולאר מינימום, גלים כאלה יכולים לגרום לעצמם "להישמע" כמו סיכה הנופלת בחדר שקט.


האדווה נצפתה בכל רחבי העולם. הרשת הגלובלית לתצפיות מגנטיות (INTERMAGNET) לכדה את פעילות הגלים מהוואי עד לסין ועד לחוג הארקטי. היו אף סימנים לכך באנטארקטיקה. אותם פיזקאים טוענים שהשדה המגנטי של כדור הארץ היה שקט מאד ב-23 ביוני, אך בבחינת הנתונים בזמן האנומליה, כדור הארץ לא היה כל כך שקט, לפחות לא בהשוואה לשעות ולימים הקודמים ולכן הסבר זה מתקבל בספקנות רבה.


ה-PC מסווגים ל-5 רמות בהתאם לזמן שלהם. הגל בן 10 הדקות ב-23 ביוני נופל לקטגוריה PC5. גלי PC5 האיטיים נקשרו לחלקיקי קרינה מחגורת ואן אלן. אלקטרונים אנרגטיים גולשים על הגלים האלה אל האטמוספרה של כדור הארץ, שם הם מתפוגגים ללא פגע.

73 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page