top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מסע לארץ חלומות הסגר

עודכן: 7 באוק׳ 2020

מאמר מאת: Isabelle Arnulf

מקור: TheConversation


עם התפתחות משבר הקורונה, מיליארדי אנשים ברחבי העולם למדו בצורה מדוייקת את פירוש המילה "סגר". ככל שהימים הפכו לשבועות ולחודשים, השינה הייתה אחת מאפשרויות הבריחה הנדירות מהסגר, אבל נראה שאפילו זו לא היתה ממש בריחה. התעניינו סביבכם וכנראה שתגלו שמעגל החברים והמשפחה שלכם חוו את אותה חוויה, בעודנו נעולים תחת הסגר החלומות שלנו היו עזים יותר ואפילו מטרידים יותר. אבל למה זה קרה?

לאורך חיינו, השינה מספקת למוח זמן חיוני הנדרש לבנייה מחדש, תיקון והכנה ליום המחרת. היפוקרטס (Hippocrates) עצמו חשב ששנת לילה טובה היא המפתח לבריאות טובה, יחד עם תזונה בריאה, פעילות גופנית וחיי מין מספקים. הידע הנוכחי שלנו מבסס זאת, שינה ממלאת תפקיד חשוב בתהליכים פיזיולוגיים מרכזיים רבים כמו טיפול בפסולת, חיזוק המערכת החיסונית, הידוק הזיכרון ואפילו שמירה על מצב רוח חיובי. שנת לילה טובה באמת עושה פלאים.


עם זאת, לעתים קרובות הטרדות שלנו, החובות שלנו והעבר שלנו מזיקים לשינה שלנו. מי שחייב לקום כל יום מוקדם כדי לנסוע שעה לעבודה, מחמיץ לעתים קרובות זמן שינה. כמויות עצומות של זמן מול המסך מובילות למחסור כרוני בשינה, מחסור עם השלכות ארוכות טווח, כמו השמנת יתר, סיכון לסוכרת ולחץ דם גבוה. אפילו מחסור שינה יומי קטן משפיע על הריכוז ותשומת הלב שלנו, והמחסור הזה מתקזז באופן חלקי רק בזכות שנת יתר בסוף השבוע.



לילות ארוכים יותר, שינה עמוקה יותר

תושבי צרפת הגיחו מההסגר ב-11 במאי, רבים בילו 55 ימים רצופים סגורים בבתיהם. הם הגיחו ומצאו רחובות שקטים באופן מוזר, כמו בחלום. תחת הסגר, רבים הצליחו להתענג על הנאה ששמורה בדרך כלל לסופי שבוע או לפנסיה, שעה נוספת של שינה. לאנשים שעבדו מהבית כבר לא היתה נסיעה יומית, והם יכלו לנוח עוד קצת. הלילות בעיר גם הם היו שקטים יותר, עם פחות מכוניות ואופנועים שמפריעים לשקט. בבוקר, היה אפשר אפילו לשמוע שירת ציפורים בלב פריז. וככל שהשינה שלנו פחות מופרעת, אנחנו זוכרים טוב יותר את החלומות שלנו.


השעה הנוספת של שנת הבוקר שהיתה לנו בזמן הסגר היא בעיקר שינה של "תנועת עיניים מהירה" (REM), בעיקר שם מתרחשת החלימה. הפרקים הארוכים ביותר של שנת REM מתרחשים בסוף הלילה, ויכולים להימשך בין 30 ל 60 דקות. משמעות הדבר היא שאנשים שחיו תחת הסגר חלמו יותר, כפי שהם עשויים לחלום בחופשה, והחלומות שלהם היו ארוכים יותר, כפי שהוכיח לאחרונה פרינה רובי (Perrine Ruby), עמית מחקר במרכז מחקר מדעי המח של ליון (Lyon Neuroscience Research Centre).

אבל האם היה משהו חריג בחלומות האלה?



החומרים מהם חלומות עשויים

כיצד נראים חלומות ה-REM שלנו מחוץ לסגר? סקרים מראים שתוכן הרפתקאות הלילה שלנו הוא רגיל למדי, חזותי וקולי. החלומות מלאים ברגשות, אך לעתים קרובות הם יותר שליליים (פחד, כעס, עצב) מחיוביים. למרות שלעתים קרובות אנו מקיימים אינטראקציות אנושיות, רק לעתים נדירות הן בעלות אופי מיני. מקור תוכן חלומותינו הוא ברובו מחיי היומיום שלנו, אנו רואים את יקירינו ועמיתינו, עוברים דרך סביבות מוכרות, עוברים על עבודתנו וממחזרים מחדש את הדאגות היומיומיות שלנו.


אירועים רגילים מהיום או היומיים האחרונים מופיעים בתדירות גבוהה, אך באופן מטריד ומעט דרמטי. רוב החלומות שלנו הם המשכיות של העולם האמיתי לעולם החלום, אם כי לפעמים אנו חולמים על עולמות שמעולם לא ראינו ועל פעולות שמעולם לא ביצענו. מי לא חווה את הריגוש שבתעופה בחלום? ריגושים חריגים כאלה הם נדירים, ובכל זאת הם משאירים חותם עמוק ומעניקים למילה "חלום" את הקונוטציה המיוחדת שלה.


על פי פרויד (Freud), חלומות בזמן סגר צריכים לכלול את הדברים שחסרים לנו. נשלל מאתנו חופש התנועה והקרבה ליקירינו, אנו עשויים לחלום על שטחים פתוחים, אירועים חברתיים או סוגי אוכל שאיננו יכולים עוד לאכול. מחקרים הראו כי יתכן שזה לא המקרה. לדוגמה, במחקר משנות השבעים, החוקרת האמריקנית ביל דימנט (Bill Dement), הגבילה את צריכת המים של נבדקים במשך 48 שעות כדי לראות אם הם יתחילו לחלום על מזרקות. זה לא קרה.


אז מה חלמנו בזמן הסגר?

חשוב לציין שאנחנו נמצאים בתחום האנקדוטה והחוויות הקליניות וזה לא מדעי. לשם כך נצטרך לחכות לתוצאות של מחקרים מסודרים כראוי המתבצעים כעת.


כצפוי, תוכן החלומות בזמן הסגר משתנה. חיי היומיום והקרובים אלינו היו תמיד חלק משמעותי מהחלומות שלנו, ובעוד שחלומות הסגר כוללים לפעמים בריחות לכפריות אידילית, האיום של הנגיף פלש לחיי היומיום וכך גם פלש אל עולם החלומות שלנו.


במהלך הסגר, החלוקים ומסכות הפנים הכחולות החלו להופיע בחלומות הנבדקים. אנשים רבים, ולא רק אלו שחוו לחץ רב, התעוררו לפתע בלילה כשהם חנוקים, סובלים מחום או בקושי נמלטו מאיזו קטסטרופה. חלומות רעים נפוצים במצבי לחץ, ומעניקים אמינות לתיאוריה האחרונה שאחת ממטרות החלום היא לדמות איומים כדי שנהיה מסוגלים להתמודד איתם טוב יותר במהלך היום.


כמעט כל הסטודנטים לרפואה באוניברסיטת סורבון (Sorbonne University) חולמים על כשלון במבחן שלהם בלילה שלפניו. בחלומותיהם הם מופיעים באיחור, לפתע נתקפים בדלקת תוספתן, לא מצליחים למצוא את דרכם לחדר הבחינות, לא מצליחים להבין את השאלות או לא יודעים את התשובות. עם זאת, הוכח שככל שהם נכשלים יותר בחלומות, הם טובים יותר במבחן. לאחר סיוט כזה הסטודנטים היו פחות לחוצים בתנאי אמת, או הצליחו לחזות, כמו שחקני שחמט, את התסבוכות שעשויות להתרחש.


חלומות של קשיים וכישלון קיימים בשפע בכל המקצועות, לפני הופעת בכורה חשובה, שחקנים חולמים שהם שוכחים את שורותיהם. יום לפני האולימפיאדה, ספורטאים חולמים שהם מאבדים את נעלי הריצה שלהם. נהגי מוניות מוצאים עצמם ברחובות לא ידועים, או רחוקים מיעדם.


וכשנגיף מאיים על האנושות, אנחנו חולמים על הנגיף. גם זו דרך להילחם בו.

46 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page