top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מה מיוחד בליקוי החמה הקרוב ומה חוזים לנו רואי השחורות

עודכן: 10 באפר׳

ליקוי חמה מלא שיתרחש ב-8 אפריל אמור להיות מרהיב במובנים רבים, אפילו עבור אלה שהתמזל מזלם לתפוס את מופע השמש בארה"ב ב-2017.

כאשר ליקוי חמה מלא מתרחש כל 18 חודשים לערך ורבים נראים רק מעל אוקיינוסים או אזורים בלתי נגישים באותה מידה, כל ליקוי חמה כזה באזור צפוף אוכלוסין הוא סיבה לחגיגה. אבל ליקוי החמה המלא של 2024 מעל צפון אמריקה יתרחש כשהשמש קרובה לשיא מחזור הפעילות שלה. זה בניגוד מוחלט לליקוי החמה האמריקאי הגדול האחרון, שהתרחש באוגוסט 2017, כאשר פעילות השמש התקרבה למינימום.


"יהיה כיף להשוות בין השניים", אומר סנג'אי גוסיין (Sanjay Gosain), מדען שמש במצפה השמש הלאומי בבולדר (NSO), קולורדו. ברגע הקסם של הטוטאליות בשנת 2017, כאשר הירח היה מיושר בדיוק על גבי הדיסק של פני השטח הנראה של השמש, היה בטוח לזמן קצר להסתכל על ההתכנסות בעיניים חשופות - וללכוד את המראה המדהים של האטמוספירה של כוכב הבית שלנו, או הקורונה, משרטטת כתם לבן רדוד מסביב לשחור של הירח.


ב-8 באפריל ליקוי חמה מלא דומה יכבד חלק אחר של צפון אמריקה - כולל מקסיקו, טקסס, ארקנסו, אינדיאנה, אוהיו, צפון מדינת ניו יורק, מיין ועוד. אבל המראה החמקמק של עטרת השמש לא ייראה אותו הדבר מכיוון שהליקוי הזה מתקרב לקצה הנגדי של מחזור הפעילות בן 11 השנים של הכוכב שלנו.

"הליקוי שיש לנו ב-2024 יהיה ליקוי מאד שונה ממה שראינו ב-2017 כי לקורונה הזו שאנחנו רואים יהיה הרבה יותר מבנה", אומרת ליסה אפטון (Lisa Upton), מדענית שמש במכון המחקר הדרום-מערבי בבולדר, קולורדו. פעילות השמש, שאותה מודדים מדענים לפי מספר הכתמים הכהים הידועים ככתמי שמש על פני הכוכב, נשלטת על ידי השדה המגנטי השמשי, שנמתח ומשתחרר כל 11 שנים. כאשר השמש בזמן השקט ביותר, כמעט בלי כתמי שמש, השדה המגנטי שלה חזק ומסודר, עם קוטב מגנטי מסודר בחלק העליון והתחתון של הכוכב. כאשר השמש נמצאת בשיא פעילותה, כשמצעד של כתמי שמש מרקדים על פני השטח שלה, השדה המגנטי שלה נמצא בשקט, וכל קוטב של הכוכב הוא כמעט ללא שדה מגנטי כלל.


שפע כתמי השמש הנוכחי והעלמות הקטבים המגנטיים מרמזים על כך שמקסימום השמש כבר הגיע או מתקרב במהירות, אומרת מדהוליקה גוהת'קורטה (Madhulika Guhathakurta), מדענית שמש בנאס"א. "צורת העטרה משתנה באופן דרמטי כפונקציה של מחזור השמש", אומרת גוהת'קורטה. הפעם, מדענים מצפים שהקורונה תיראה גדולה יותר ובעלת יותר זרימות ומבנים דמויי קוצים מאשר בליקוי בתנאי שמש שקטים יותר.


הבנת פעילות השמש נושאת השלכות רציניות הרבה יותר מאשר פשוט ליהנות ממגוון תצוגות העטרה. פעילות שמשית גולשת החוצה דרך מערכת השמש ויכולה להפריע ללווייני תקשורת וניווט המקיפים את כוכב הלכת שלנו - ואף יכולה להפריע לפעילות רשת החשמל על פני השטח שלו. נכון לעכשיו, ההשלכות הללו מגיעות עם אזהרה קטנה, אבל מדענים פועלים לחדד את יכולתם לחזות את "מזג האוויר החללי".


מאז הליקוי של 2017, מספר מכשירים מדעיים המוקדשים לחקר הקורונה והשדה המגנטי של השמש החלו לפעול. בפרט, נאס"א שלחה את גשושית השמש פארקר (Parker Solar Probe) כדי לטוס עמוק לתוך העטרה של השמש, סוכנות החלל האירופית שיגרה את הגשושית ההליוצנטרית (Solar Orbiter) שלה כדי להציץ אל קטבי השמש, ומצפה הכוכבים הלאומי (NSO) השיק את טלסקופ השמש (Daniel K. Inouye Solar Telescope) באי מאווי בהוואי.


עם זאת, ליקוי חמה מלא היא הזדמנות שלא תסולא בפז לחקר השמש, אומרת גוהתאקורטה. הסיבה לכך היא שאף מכשיר אינו יכול לצפות בקורונה באור נראה קרוב לפני השטח של השמש כמו שניתן במהלך ליקוי חמה. ואלה הם בדיוק סוגי התצפיות שמדענים צריכים כדי להבין טוב יותר כיצד הקורונה והשדה המגנטי של הכוכב מתקשרים - וכיצד ההשלכות של התופעות הללו יכולות להשפיע על לוויינים המקיפים את כדור הארץ. זה חלק מהסיבה שמדענים נוהרים לכל ליקוי חמה מלא, ללא קשר לפעילות השמש, ומקווים שגם אחרים יעשו זאת. "ליקוי חמה מלא הוא תמיד מרגש", אומר גוהתאקורטה. "זה משנה אותך".


הליקוי, כמובן, אינו מסוכן לאנשים על פני כדור הארץ. למעשה, כל מה שהירח עושה הוא להגן עלינו לזמן קצר מפני קרני UV מזיקות, כמו שמשייה ענקית וסלעית. אז למה היו כל כך הרבה אזהרות השנה הנוגעות לליקוי? בנוסף לבקשה מאנשים להצטייד בדלק, מזון ומים, גורמי חירום שונים הזהירו שבתי ספר צריכים להסגר והתושבים צריכים להצטייד גם בציוד לחיות מחמד.

במילים פשוטות, זה נובע מהגידול הצפוי במספר התיירים הקשור לליקוי, היוצר לחץ על שירותי התחבורה ושירותי החירום המקומיים, שאינם מיועדים להתמודד עם נהירה כזו. העצה היא להצטייד מראש כדי להפחית את מספר המכוניות על הכביש סביב יום הליקוי.


"מה שיכול להיות לנו זה המונים שאנחנו לא רגילים אליהם", הסביר דייב פרימן, מנהל הסוכנות לניהול מצבי חירום (EMA) של מחוז לורן, תוך שהוא קורא לתושבים המקומיים להצטייד באספקה. "אנחנו לא בנויים מבחינת תשתית בשביל זה, אין לנו את הכבישים. הרבה מהכבישים כאן הם בעלי שני נתיבים", הוסיף פרימן. "זו לא שיקגו, זו לא קליבלנד, שם יש לנו אוסף של כבישים עם ארבעה נתיבים עם שישה נתיבים, כך שהתנועה יכולה להיות די קיצונית כאן אם יגיע קהל יותר ממה שאנחנו מצפים".


גם אנטנות סלולריות עלולות להיות עמוסות מדי. בתי ספר בכמה מחוזות בטקסס הוזהרו לסגור כדי להקל על חלק מהלחץ התעבורתי על ידי הסרת מסלול בית הספר מהמשוואה. כמו תמיד, יהיו אנשים שיגידו "לא היו לנו אזהרות מהסוג הזה ב-2017 / בליקוי חמה הקודם הכל היה בסדר!" שהתשובה לכך היא: לא, לא היה. לקראת הליקוי של 2017, השלטון המקומי התכונן לגידול במספר המבקרים, אך עומסי התנועה עדיין היוו בעיה.


"מיליוני האנשים שנמשכו לאתרים לאורך נתיב הליקוי העמיסו מתקני תחבורה מוגבלים, ועומסי התנועה היו גדולים במקומות רבים", הסביר יועץ הנדסת התחבורה ג'ונתן אפצ'רץ'. "ברחבי המדינה, הכבישים המהירים בקרבת נתיב הטוטאליות חוו עומס תנועה זמן קצר לאחר הליקוי, עם זמני נסיעה ארוכים מהרגיל בכבישים המהירים. לדוגמה, נסיעה מקספר, וויומינג, לדנוור, קולורדו - בדרך כלל נסיעה של 4 שעות - ארכה 10 שעות או יותר. עומסי תנועה בנתיבים כפריים בין מדינות נמשכו עד 13 שעות לאחר הליקוי".


בנוסף, היו אזהרות לפני הליקוי ב-2017. מה שכן, הן היו יעילות, אז הגיוני שגורמים רשמיים משתמשים בהן לקראת הליקוי הקרוב. "הנתונים הראו שלאורגון, איידהו וויומינג היה הגידול המשמעותי ביותר בתנועה ביום הליקוי בהשוואה למדינות אחרות", מסביר מאמר על ניהול תנועה במהלך הליקוי ב-2017. "באופן מעניין, בנברסקה, קנזס ומיזורי פחתה התנועה היומית, אחת הסיבות עשויה להיות העצה של סוכנויות תחבורה לאנשים לצמצם את הסידורים שלהם במהלך שבוע הליקוי".

וכמובן שלא נזניח את אלה שמיחסים לליקוי חמה כוחות נשגבים או הרסניים. ליקוי חמה מלא כמעט תמיד מניע גל של רעיונות לגבי יכולות על טבעיות ואסונות. הקשר בין ליקוי חמה להופעתם של כוחות על אף פעם לא הוסבר או הוכח, אבל יש מי שזורמים עם זה בכל מקרה, כי יש משהו קסום בליקוי חמה.


עם זאת, אסטרונומים קדומים הגיעו להבנה של תזמוני ליקויים לפני זמן רב, כי אמנם ליקויים עשויים להרגיש קסומים, אבל הם לגמרי תופעות פיזיות ומתמטיות. אם אתם מכירים את המשתנים במשחק, תקופת המסלול והנטייה של כדור הארץ, הירח, מערכת השמש, אז אתם יכולים לחזות ליקויים לעתיד הרחוק.


אך למרות ההבנה המושחזת של האנושות לגבי ליקויים, הצל המתקרב של הירח משך כמה תיאוריות קונספירציה מוזרות באמת. הפרטים המדויקים של המוזרות החזויה במהלך הליקוי משתנים מאדם לאדם. הדבר היחיד שמשותף לחוזי השחורות הוא האמונה שצל הירח מביא משהו לא נעים. בואו נסתכל על כמה מהטענות ואז נתייחס אליהן אחת אחת.


כמה יוצרי סרטונים בטיקטוק יוטיוב ופלטפורמות אחרות דיווחו כי נתיב הטוטאליות של הליקוי ב-8 באפריל יעבור על פני שש עד שמונה עיירות בשם נינוה. חיבור מעורפל לעיר מקראית בעלת אותו שם ניתן כתמיכה בכך שזה אומר... משהו.


טענות אחרות התמקדו בהצטלבות בין נתיבי הטוטאליות של 2017 ו-2024. ליקוי החמה המלא של 2017 עקב אחר נתיב דרום-מזרח מאורגון לדרום קרוליינה. הליקוי הקרוב של 2024 יחתוך נתיב צפון-מזרח מטקסס למיין, ושני הנתיבים יצטלבו ליד סנט לואיס, וכמה אנשים נצמדים לזה. סרטון טיקטוק אחד עם כמעט 10 מיליון צפיות טוען "זה מעולם לא קרה בארה"ב. מעולם לא חצו לנו שני נתיבי ליקוי חמה מעל עיר אחת". לאחר מכן הסרטון ממשיך לתהות אם ענקים עשויים להתעורר בפארק לאומי סמוך.


לבסוף, סוג מסוים של תיאוריית קונספירציה מציע שהליקוי יביא לכאוס והרס. הם חוזים את קריסת רשתות החשמל ומערכות התקשורת לאורך נתיב הטוטאליות בימים שלפני הליקוי ואחריו. ליקוי החמה המלא ב-8 באפריל הוא אירוע אסטרונומי מרגש של פעם בחיים, או תחילת הקץ, תלוי איפה אתם צורכים את החדשות שלכם.


תחנה ראשונה ברכבת הקונספירציות: נינוה. זו הטענה שהכי קל להפריך אם יש לכם כמה דקות פנויות ומפה. אנו מכירים את נתיב הטוטאליות במדויק ויכולים לראות כל עיירה שצל הירח יעבור עליה במהלך הליקוי. ב-8 באפריל, בסך הכל שתי עיירות בשם נינוה יהיו בנתיב הטוטאליות. קומץ אחרות אולי נמצאות בקרבת מקום, אבל כל מי שטוען שהן בנתיב מעוות את האמת. חשוב מכך, לא ברור מדוע יש חשיבות לשמה של עיירה בנתיב הטוטאליות. ליקוי החמה המלא ב-8 באפריל יעבור גם על מקומות כמו French Lick, Yellville ו-Cash. אולי נועדו כולם לצרוח, להתמזמז ולהתעשר. כן, הליקוי הזה נשמע יותר ויותר טוב.


מה לגבי המקום בו מצטלבים הנתיבים? זה נכון? כן, בערך. הנתיבים בהחלט יצטלבו אבל זה לא מוזר. אנו מכירים את נתיבי הטוטאליות עבור כל ליקוי חמה מלא בעבר ובעתיד. מכיוון שהם נעים בקשתות מתעקלות על פני כדור הארץ, הם חוצים נתיבים לעתים קרובות למדי. תסתכלו על כל מפת טוטאליות המשתרעת על כל פרק זמן סביר ותמצאו נקודות הצטלבות בכל רחבי הגלובוס. הדבר היחיד שזה אומר הוא שכל שני קווים לא מקבילים חייבים להצטלב איפשהו.


מה עם התמוטטות הציוויליזציה? יש תוקף מסוים לחשש הזה, אבל רק חלקית, ורק במקומות מסוימים. כמו שהזכרנו קודם, אירועים נדירים ומעוררי כבוד אלה מושכים קהל עצום מכל רחבי העולם ואתרים לאורך נתיב הטוטאליות לא תמיד מצוידים להתמודד עם זרם המבקרים. אם בעיירה קטנה עם אוכלוסייה טיפוסית של כמה אלפים יש לפתע עשרות אלפי אנשים שמעמיסים את רשת החשמל ואנטנות הסלולר שלה, ישנה אפשרות לכשל. אנו עלולים לראות גם מחסור במוצרים מסוימים מכיוון שרשתות אספקה המיועדות לאוכלוסייה מסוימת נדרשות פתאום להרבה יותר. כך שאם הדברים אכן יכשלו מעט בימים סביב הליקוי, זו תהיה התוצאה של מעשינו שלנו ולא אשמת השמש או הירח.


ולכל מי שיזכה להיות תחת נתיב הטוטאליות, תהנו ושמרו על העיניים שלכם.

מקורות:

800 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page