top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

טלסקופ החלל ג'יימס ווב חוגג שנה עם נוף שומט לסתות של "פעוטון" קוסמי

לציון יום השנה לתצפיות טלסקופ החלל ג'יימס ווב (JWST) ביום רביעי (12 ביולי), נאס"א פרסמה תמונה מדהימה שמראה לידת הכוכבים באופן שלא נראה מעולם. התמונה החדשה מציגה את האזור בו נוצרים כוכבים הקרוב ביותר לכדור הארץ, Rho Ophiuchi cloud complex. למרות "פעוטון" קטן ושליו יחסית, התמונה של הטלסקופ החזק מייצג תקריב כאוטי של האזור הממוקם במרחק של 390 שנות אור מכדור הארץ.


"התמונה של ווב מאפשרת לנו לראות תקופה קצרה מאד במחזור החיים של הכוכבים בצלילות חדשה", אמר מדען פרויקט JWST במכון המדע של טלסקופ החלל בבולטימור, מרילנד, קלאוס פונטופידן (Klaus Pontoppidan) בהצהרה. "השמש שלנו חוותה שלב כזה לפני זמן רב, ועכשיו יש לנו את הטכנולוגיה לראות את ההתחלה של סיפורו של כוכב אחר".

אזור יצירת הכוכבים הקרוב ביותר לכדור הארץ / NASA, ESA, CSA, STScI, Klaus Pontoppidan (STScI)

בתמונה, אפשר לראות סילונים פורצים מכמה מ-50 הכוכבים הצעירים ב"פעוטון" הכוכבים פוגעים בגז הבין-כוכבי שמסביב וגורמים למימן מולקולרי לזהור באדום. אלה מתרחשים כאשר הכוכבים הצעירים משתחררים מפקעות הלידה שלהם המורכבות ממה שנשאר מהגז והאבק שיצרו אותם. זה הופך את הסילונים הבהירים שקולים כמעט לתינוק שזה עתה נולד ומותח את זרועותיו בפעם הראשונה.


ניתן לראות את יצירתה של דיסקה קדם-פלנטרית של גז ואבק, שממנה ייווצרו כוכבי לכת בסופו של דבר, בצורת צללים סביב כמה מהכוכבים הכחולים הצעירים. האזורים הכהים ביותר בתמונת JWST הם אזורים שבהם עדיין נולדים קדם-כוכבים. למרות שרוב הכוכבים באזור הם בגדלים דומים או קטנים יותר מהשמש, כוכב אחד הרבה יותר מסיבי משלנו אורב בחצי התחתון של התמונה. הכוכב הכחול המאסיבי הזה, S1, יצא ממערה של אבק עם חומר צהוב זוהר המקיף אותו.


התמונה שמראה לידת כוכבים באור חדש לגמרי מדגימה שככל שהשנה הראשונה של JWST הייתה מדהימה, תחילת השנה השנייה של המדע מהטלסקופ מעידה על כך שעדיין לא ראינו כלום. "בשנה אחת בלבד, טלסקופ החלל ג'יימס ווב שינה את השקפת האנושות על הקוסמוס, מציץ לתוך ענני אבק ורואה את האור מפינות רחוקות של היקום בפעם הראשונה", אמר מנהל נאס"א ביל נלסון בהצהרה. "כל תמונה חדשה היא תגלית חדשה, המעצימה מדענים ברחבי העולם לשאול ולענות על שאלות שפעם לא יכלו לחלום עליהן."


שנה של מדע החלל של טלסקופ החלל ג'יימס ווב

התמונה הראשונה מה-JWST שוחררה ב-11 ביולי 2022, כאשר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חשף תמונה של אלפי גלקסיות בצביר הגלקטי SMACS 0723, במהלך אירוע פומבי בבית הלבן בוושינגטון. למחרת, בשידור חי ממרכז טיסות החלל גודארד של נאס"א בגרינבלט, מרילנד, פורסמו שלוש תמונות נוספות לציבור. אלה כללו תמונה מדהימה של הגבעות הגזיות בגוון כתום של אזור הכוכבים NGC 3324 בערפילית שדרית, התמונה המדהימה של חמש הגלקסיות של החמישייה של סטפן, ותמונה של ערפילית הטבעת הדרומית, הילה של גז המקיפה כוכב הנמצא במרחק של 2,500 שנות אור.


כמו כן, נכללו במערך הנתונים הראשון שפורסם ב-12 ביולי 2022, התצפיות על ההרכב האטמוספרי של כוכב הלכת החוץ שמשי ענק הגז החם WASP-96b. לא רק שהתמונות והנתונים הרשימו את הציבור, אלא שאפילו אסטרונומים ומדענים שסייעו בפיתוח ה-JWST נדהמו מהדיוק והעוצמה של הטלסקופ, וקבלו טעימה מסוג התרומה שהוא יתרום לאסטרונומיה.

הצוקים הקוסמיים של ערפילית שדרית / X-ray: NASA/CXC/SAO; IR (Spitzer): NASA/JPL-Caltech; IR (Webb): NASA/ESA/CSA/STScI

שנת הפעילות הראשונה של JWST לא אכזבה בחזית זו. הטלסקופ נועד לראות את היקום באינפרא אדום, וזה הופך אותו למיומן במיוחד בתצפית על גלקסיות מוקדמות. הסיבה לכך היא שהאור שיצא מהגלקסיות הללו לפני מיליארדי שנים איבד אנרגיה כשהוא עובר מיליארדי שנות אור, והתוצאה היא שאורך הגל שלו משתנה לכיוון הקצה האדום של הספקטרום האלקטרומגנטי.


התהליך הנקרא "הסחה לאדום" רואה את האור הנראה מוסט לאור אינפרא אדום, וככל שאור זה עבר זמן רב יותר מהגלקסיות הרחוקות ביותר, ולפיכך, המוקדמות ביותר, כך ההסחה לאדום תהיה קיצונית יותר. תצוגת האינפרא אדום של JWST אפשרה לטלסקופ החלל בשווי 10 מיליארד דולר לצלם את הגלקסיות הרחוקות ביותר, ולפיכך המוקדמות ביותר שאי פעם ראתה האנושות.

ערפילית הטבעת הדרומית, הילה של גז המקיפה כוכב הממוקם במרחק של 2,500 שנות אור / NASA/JWST

ארבע הגלקסיות המוקדמות ביותר, המכונות JADES-GS-z10-0, JADES-GS-z11-0, JADES-GS-z12-0 ו-JADES-GS-z13-0 (JADES מייצג JWST Advanced Deep Extragalactic Survey), נראו על ידי JWST כפי שהיו כשהיקום, שהוא בן 13.8 מיליארד שנים, היה בן 300 עד 500 מיליון שנים בלבד.

שבתאי, טבעותיו ושלושת הירחים שלו / NASA, ESA, CSA, STScI

מה שאולי הפתיע עוד יותר ב-12 החודשים הראשונים של המדע שסיפק JWST הוא כמה שימושי המכשיר החזק הזה שנועד לראות עמוק יותר לתוך היקום ולפיכך רחוק יותר אחורה בזמן מכל טלסקופ שהיה לפני כן, בעת צילום של עצמים בחצר האחורית הקוסמית שלנו.


במערכת השמש, JWST הצליח לספק נופים מדהימים של ענק הגז צדק, ענק הקרח אורנוס, ולאחרונה, כוכב הלכת שבתאי הטבעתי. "עם שנה של מדע, אנחנו יודעים בדיוק עד כמה הטלסקופ הזה חזק וסיפקנו שנה של נתונים ותגליות מרהיבות", אמרה המדענית הבכירה בפרויקט JWST, ג'יין ריגבי (Jane Rigby). "בחרנו מערך תצפיות שאפתני לשנה השניה - שמתבסס על כל מה שלמדנו עד כה. המשימה המדעית של JWST רק מתחילה - יש עוד כל כך הרבה לצפות לו."

מקורות:


88 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page