top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

התגלתה בועה נוספת במרכז גלקסית שביל החלב

שתי בועות ענקיות ומסתוריות נפלטות מלב שביל החלב, וכעת נראה שלבועות יש כפילות. מדענים יודעים מזה עשור ששתי בועות של חלקיקים טעונים, או פלזמה, ניצבות למישור שביל החלב. מבנים אלה, המכונים בועות פרמי (Fermi bubbles), על שמו של הטלסקופ שגילה אותם, נראים באור בעל אנרגיה גבוהה הנקרא קרני גמא. אבל עכשיו, טלסקופ הרנטגן eROSITA חשף בועות גדולות יותר, שנראות בקרני X. הבועות משתרעות על פני 45,000 שנות אור מעל ומתחת למרכז הגלקסיה, כך דיווחו החוקרים ב-9 בדצמבר ב-Nature.


מישור הגלקסיה שלנו (המוצג בחום בתמונה) זוהר בקרני גמא, כתוצאה מזה שחלקיקים בעלי אנרגיה גבוהה המכונים קרניים קוסמיות מקיימים אינטראקציה עם גז ואבק. בועות פרמי פולטות קרני גמא בעלות אנרגיה גבוהה יותר משאר דיסקת הגלקסיה.

דיסקת שביל החלב בחום ובועות קרני ה-X בסגול / Credit: NASA

בעבר, החוקרים ראו קשת קרני X מעל המישור הגלקטי. אך שום מבנה כזה לא זוהה מתחת למישור הגלקסיה. חוסר הסימטריה הזה הביא כמה מדענים לבטל את האפשרות לבועות קרני X. עם התוצאות החדשות, "הטיעון הזה קרס", אומר מחבר המחקר אנדראה מרלוני (Andrea Merloni), אסטרונום במכון מקס פלאנק (Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics) בגרמניה. נתוני ה-eROSITA חושפים בועה עמומה ובלתי מוכרת עד היום מתחת למישור הגלקטי, ובועה תואמת מעל. בועות קרני הגמא מצויות בתוך בועות קרני ה-X, דבר המצביע על כך ששתי התופעות קשורות, אומר מרלוני.


לימוד הבועות יכול לעזור לחשוף אירועים אלימים שאולי התרחשו בעברה של הגלקסיה. החור השחור המסיבי במרכז שביל החלב כרגע שקט למדי, ככל שנוגע לחורים שחורים. אך הבועות עשויות להיות קשורות לשחרור כמויות אדירות של אנרגיה שנפלטה בעבר מהחור השחור במרכז גלקסיית שביל החלב שלנו. אנו יודעים שבגלקסיות אחרות, חורים שחורים על-מסיביים אשר בולעים כמויות גדולות של חומר יכולים לפלוט סילונים בעלי אנרגיה גבוהה. יתכן שהחור השחור המרכזי של שביל החלב עבר דרך שלב כזה בעבר, וייצר סילונים האחראים לבועות פרמי שאנו רואים כיום. או שהבועות יכולות להיות תוצאה של תקופה בה כוכבים רבים נוצרו והתפוצצו בלב הגלקסיה. מחקר נוסף של בועות קרני ה-X ובועות קרני הגמא יכול לעזור לחשוף את הסיבה.

מקורות:

131 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page