top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

"הירח הפוך בצד השני של העולם, וזה משגע אותנו"

אתם יורדים מהמטוס, לאחר שטסתם לחצי הכדור הנגדי. כל העונות הפוכות, וכשאתם מסתכלים למעלה על הירח המלא, אתם מבינים שהוא לא לגמרי מוכר לכם. לא רק שזה מוזר להפליא (בעיקר בגלל ש...איך לא חשבנו את זה קודם?), אלא למוזרות הזו של כוכב הלכת שלנו יש למעשה השלכות מפתיעות על חוקרים המנסים לחקור את שמי הלילה.


"מנקודת המבט שלנו, הירח ושמי הלילה למעשה מסובבים ב-180 מעלות בהשוואה לעמיתנו בחצי הכדור הצפוני", מסביר ג'ייק קלארק (Jake Clark), אסטרונום מאוניברסיטת דרום קווינסלנד באוסטרליה. "בדרום אנו רואים את 'אוקיינוס הסערות' של הירח ('Oceanus Procellarum') בפינה הדרום-מזרחית לעומת הפינה הצפון-מערבית עבור צופה צפוני".

אבל למה זה נראה ככה? ובכן, כי פיזית, אנחנו בעצם הפוכים בהשוואה למישהו שעומד בחצי הכדור הנגדי. זה מתרחב גם לסהר הירח - כיוון הסהר שתראו תלוי בהיכן אתם נמצאים בעולם. "בפעם הבאה שאתם מתכננים חופשה במדינה ליד קו המשווה במהלך סהר הירח, כשהירח ישקע הוא ייראה כמו פרצוף מחייך", מסביר קלארק.


ולא רק הירח משנה כיוון, גם כל הכוכבים שאתם יכולים לראות יהיו או שונים או הפוכים. "זה תלוי איפה אתם ממוקמים על פני כדור הארץ, אבל בדרך כלל קבוצות הכוכבים שאנו רואים בחצי הכדור הדרומי גם מסובבות ב-180 מעלות בהשוואה לחצי הכדור הצפוני", אומר קלארק. "באוסטרליה, הרגל וחגורת אוריון ידועים כ'הסיר', מכיוון שהם נראים כמו סיר בישול ישן וגדול!"


אז איך אתם יכול לראות את מה שהצד השני של העולם רואה? ג'ונטי הורנר (Jonti Horner), גם הוא מאוניברסיטת דרום קווינסלנד, מציע גישה מצוינת: פשוט להתהפך. "אני מבריטניה במקור, ולמרות שאני מכיר את שמי הלילה ממש טוב, לפעמים אני מגלה שהיפוך הראייה שלי עוזר לי להתמצא!" הוא מסביר.

אתם יכולים לעשות עמידת ידיים אם אתם טובים בדברים מהסוג הזה, אבל דרך קלה יותר היא לשכב על הקרקע עם הפנים צפונה ולהשעין את הראש לאחור עד שתראו את הקרקע בגבול העליון של שדה הראייה שלכם. "אתם תראו את השמים כפי שאני ראיתי אותם כשגדלתי", הוא מוסיף. אבל זה לא מושלם. הצלב הדרומי (Crux), למשל, נראה כמעט כל השנה בחצי הכדור הדרומי, אך בחצי הכדור הצפוני צריך מזל כדי להציץ בו בכלל.


אז מה כל זה אומר עבור אסטרונומים? ובכן, עבור קלארק והורנר, לא הרבה - הם מחפשים כוכבי לכת חוץ שימשיים על ידי מדידת שינויים זעירים בצבע הכוכבים או בעוצמת האור. "מאפיינים אלה לא ישתנו במידה ניכרת, אם בכלל, במקום שבו אתה צופה בהם, מכיוון שאתה צופה בהשפעות הללו ממרחק של עשרות, מאות או לפעמים אלפי שנות אור".


אבל אם את הכוכבים שאתם רוצים לחקור לא ניתן לראות בצד שלכם של העולם, זה יכול להיות קצת מסובך. "זה מקשה על אסטרונומיה אם אתה אסטרונום בחצי הכדור הצפוני שרוצה לעבוד על כוכב דרומי שלעולם לא תצפה בו מהבית", מסביר קלארק.


יש סיבה טובה לכך שיש כל כך הרבה טלסקופים ברחבי העולם, ואפילו כמה בחלל. "לנו האסטרונומים יש טלסקופים ברמה עולמית הפרוסים בכל רחבי הגלובוס - מהר מאונה קיאה בהוואי ועד הר קנט בקווינסלנד, מנסים לפתור את התעלומות הגדולות ביותר של היקום, לא משנה באיזה חצי כדור אתה נמצא".

מקור: ScienceAlert

116 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page