top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

האם צמחים יכולים לחשוב?

עודכן: 24 במאי 2023

מאמר מאת: Stuart Thompson - University of Westminster

TheConversation :מקור


חלקנו עשויים להרהר ברעיון שצמחים המורכבים משורשים, גבעולים ועלים עשויים להיות בעלי תבונה או תודעה. מדענים עסוקים ברעיון זה במשך עשרות שנים.


מאמר שהתפרסם לאחרונה ביקש סוף סוף למתוח קו תחת שאלה זו על ידי ביטול הרעיון לחלוטין. במאמר נטען כי התכונות הפיזיות העיקריות, שנמצאות בבעלי חיים מודעים, חסרות בצמחים. לכל המינים הללו רשת עיבוד מידע המורכב מתאי עצב המסודרים בהיררכיות מורכבות שמתחברות במוח. בצמחים, לעומת זאת, אין תאי עצב בכלל, קל וחומר מוח.


אבל מה אם ההנחה שכל אינטיליגנציה צריכה להיראות כמו שלנו, מגבילה את מה שנוכל לגלות על אופן פעולתם של צמחים באמת? לצמחים יכולות להיות מערכות פיזיות שונות משלנו, ובכל זאת הם מגיבים לסביבתם ומשתמשים ברשת איתות מתוחכמת כדי לתאם את האופן בו חלקי הצמח השונים עובדים יחד. זה אף מתרחב לאורגניזמים אחרים שצמחים משתפים איתם פעולה, כמו פטריות. אף מתקיימת מחלוקת לגבי הטענה שמערכת כזו יכולה להוביל לסוג של תודעה.


ידוע זה מכבר כי אותות חשמליים שנראים די דומים לאלה המובילים מידע בתאי עצב נצפים גם בצמחים. אז יתכן כי אלה מקבילים לתפקודי מערכת העצבים של בעל חיים.


רבים מהדברים המעניינים והמורכבים שעושה המוח שלנו נובעים מהחיבורים של העצבים והאותות הכימיים המובילים מידע מתא עצב אחד לתא עצב אחר. עדויות לכך שאותות כימיים וחשמליים פועלים יחד בצורה זו בצמחים הן קלושות, אך האם ניתן ליצור רשת תקשורת מורכבת בצורה אחרת?


סוגים מסוימים של אותות חשמליים יכולים לנוע ברחבי הצמח בעזרת מערכת התובלה שלו, וצורת הצמח ומערכת התובלה המחברת אותו משקפים את ההיסטוריה של התגובות לסביבתו וההתאמה אליה. לתאים במערכות תובלה של צמחים יש חיבורים מבניים המסוגלים להניע אותות בצורה מורכבת וגמישה, בעוד שנראה כי האותות עצמם הם מורכבים,כשגורמים שונים מעוררים דפוסים חשמליים שונים ומובחנים.


אז לאותות חשמליים בצמחים יכול להיות פוטנציאל לשאת ולעבד מידע. הבעיה היא שלצערנו אנו יודעים מעט מאד לגבי אם הם אכן עושים זאת או מה תפקידם יכול להיות אם הם עושים זאת.

יוצא דופן ומרשים הוא הצמח טורף החרקים "דיונאה" ("Venus flytrap"). לכל מלכודת בצמח מספר שערות דקות. בכל פעם שנוגעים בהם הם מייצרים אות חשמלי. שני אותות קרובים זה לזה גורמים למלכודת להיסגר, ושלושה אותות נוספים גורמים לה להיסגר עוד יותר בכדי לרסק ולעכל טרף.


אותות חשמליים גם מפעילים את העלה של "מימוזה ביישנית" ("Mimosa pudica") וגורמים לכיפוף "זרועות" דביקים בכדי ללכוד טרף. אולי צמחים יכולים להשתמש באותות עצביים באופן הדומה לבעלי חיים כאשר הם צריכים זאת, אך בדרך כלל הם עושים דברים שנראים לנו פחות ברורים.


ואכן, באמצעות השוואה בין צמחים לאורגניזמים עם תהליכים מנטליים דומים לשלנו, האם ביטלנו את האפשרות להכיר בתודעה שונה משלנו? הפילוסוף לודוויג ויטגנשטיין (Ludwig Wittgenstein) אמר: "אם אריה היה יכול לדבר, לא היינו מבינים אותו." אז כמה מוזרות יהיו "מחשבות" של צמח?


צמחים בהחלט מגיבים לסביבתם בדרכים מורכבות וניואנסים, תוך שימוש במידע המשותף בין תאים באותו צמח לבין שכניו. הם יכולים להגיב לצלילים, ולייצר כימיקלים הגנתיים כאשר הם "שומעים" זחלים לועסים. חמניות עוקבות אחר השמש בכל יום, אך הן גם "זוכרות" היכן היא תזרח בכל בוקר ופונות לברך אותה במהלך הלילה. עצים ביער מתואמים זה עם זה, ומחשבים מבנה משותף ומפותל בכדי לקיים אופטימיזציה של לכידת האור.


שאלה חשובה היא האם כל זה יכול להיות כתוצאה מתגובות פשוטות שנקבעו מראש. האם "התנהגות" זו דורשת משהו שעשוי להיות דומה לאינטליגנציה שלנו?


אולי אינטליגנציה אמיתית מחייבת מרכז פיקוד יחיד לאיסוף נתונים ולהחלטה על פעולות ומוח מהסוג של בעלי החיים הוא הדרך היחידה ליצור תודעה מורכבת. אכן הגדרות תודעה מסוימות מניחות שהזהות המרכזית מודעת לעצמה. האם זה אפשרי בלי מוח? נטען כי נבטים וקצוות שורשים עושים זאת על ידי פימפום של אותות כימיים המנחים את שאר הצמח. אך בעוד שזה עשוי לעבוד בשתילים קטנים, לעץ גדול יש מאות ואפילו אלפי נבטים וקצוות שורשים.


תודעה מבוזרת

ובכל זאת מה אם התודעה יכולה להופיע באופן ספונטני מרשתות של אינטראקציות במערכות מורכבות? זה ספקולטיבי אבל ראינו שצמחים יכולים להשתמש ברשתות מורכבות של אותות כדי לאסוף ולהעביר מידע. בלי מוח מרכזי, תודעה כזו יכולה להיות מוזרה ולא מובנת. מפוזרת על פני פדרציה של תאים משתפי פעולה ולא בשליטת גנרל יחיד. "אנחנו" ולא "אני".


בסופו של דבר, זה עשוי להיות סמנטי. הכותבים לין מרגוליס (Lynn Margulis) ודוריון סגן (Dorion Sagan) טוענים כי: "במובן הפשוט ביותר, התודעה היא מודעות לעולם החיצון." אם כך, זה אוניברסלי לכל הדברים החיים. מה שמשתנה הוא אופי החוויה, לחלקם פשוטה ולאחרים עשירה ואינדיבידואלית. אולי זה כל מה שאנחנו יכולים לומר.


אחרי הכל, איננו יכולים "לדעת" אפילו איך זה להיות אדם אחר. אבל החוויה של להיות צמח (או חלק מפדרציה של תאי צמחים) היא שונה באופן בלתי נתפס משלנו, וניסיון למצוא מונחים משותפים לתאר את שניהם הוא כנראה חסר תוחלת.



43 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page