top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

טקסטים מקראיים בני 2000 שנה נמצאו לראשונה מאז גילוי מגילות ים המלח

מגילה מקראית בת 2,000 שנה נחשפה במדבר יהודה, כך הודיעה השבוע רשות העתיקות. התגלית פורצת הדרך מציינת את הפעם הראשונה שממצא כזה נחשף זה עשרות שנים, מאז תקופת גילוי מגילות ים המלח.


באוקטובר 2017, החל מבצע ארכיאולוגי-לאומי לסקירת מערות יהודה ולחפירה בהן, צוותים של רשות העתיקות סוקרים באופן שיטתי, כל מערה ונקיק במצוקי המדבר. כל זה נעשה במטרה לאסוף את כל הממצאים הארכאולוגים בשטח ובכך גם למגר את תופעת שוד העתיקות. מגילות מדבר יהודה כוללות, בין היתר, את העותקים הקדומים ביותר של ספרי התנ"ך והן נחשבות לממצא הארכיאולוגי החשוב ביותר של המאה ה-20.

קטעים מתוך המגילה שנחשפו במבצע / צילום: עופר שיאון, רשות העתיקות

הקטעים שהתגלו, הנושאים פסוקים מספרי הנביאים זכריה ונחום וכתובים ביוונית, נחשפו בחפירה ארכיאולוגית בשמורת מדבר יהודה, ב"מערת האימה" בנחל חבר, התלויה בין שמים וארץ והיא שוכנת כ-80 מ' מתחת לראש המצוק, בין תהומות, הכניסה למערה אסורה והיא מסוכנת למטיילים והגעת החוקרים של רשות העתיקות לא הייתה פשוטה.


מלבד כתבי היד, היו במערה כמה ממצאים ייחודיים אחרים, כולל מטמון מטבעות מתקופת מרד בר כוכבא הנושא סמלים יהודיים כגון נבל ועץ תמר, שלד של ילד המתוארך בכ-6,000 שנה וסל ענק בן 10,000 שנה שהשתמר באופן יוצא דופן. לדעת המומחים הסל עשוי להיות הפריט המוקדם ביותר מסוג זה שנחשף אי פעם. עוד נמצאו ראשי חיצים וחניתות, אריגים, סנדלים ואפילו מסרקי כינים והממצאים מהווים הוכחה ארכיאולוגית לתקופת המרד ולהתיישבות היהודית.

העבודה במערות בוצעה בתנאים קשים / צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

קטעי מגילת תרי עשר היוונית שנחשפו במבצע, נכתבו על ידי שני סופרים שונים. בשימור ומחקר שערכו טניה ביטלר ד"ר אורן איבלמן, וביאטריס ריאסטרה מיחידת מגילות מדבר יהודה ברשות העתיקות, שוחזרו 11 שורות כתב, המשמרות חלקית את התרגום היווני לפסוקים טז–יז שבספר זכריה פרק ח.

"אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ: דַּבְּרוּ אֱמֶת, אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ--אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם, שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם. וְאִישׁ אֶת-רָעַת רֵעֵהוּ, אַל-תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם, וּשְׁבֻעַת שֶׁקֶר, אַל-תֶּאֱהָבוּ: כִּי אֶת-כָּל-אֵלֶּה אֲשֶׁר שָׂנֵאתִי, נְאֻם-יְהוָה."

כמו כן, בקטע אחר, זוהו הפסוקים מספר נחום א: ה–ו':

"הָרִים רָעֲשׁוּ מִמֶּנּוּ, וְהַגְּבָעוֹת הִתְמֹגָגוּ; וַתִּשָּׂא הָאָרֶץ מִפָּנָיו, וְתֵבֵל וְכָל-יוֹשְׁבֵי בָהּ; לִפְנֵי זַעְמוֹ מִי יַעֲמוֹד וּמִי יָקוּם בַּחֲרוֹן אַפּוֹ חֲמָתוֹ נִתְּכָה כָאֵשׁ וְהַצֻּרִים נִתְּצוּ מִמֶּנּוּ."

השוואה של הטקסט שהשתמר בקטעים החדשים שהתגלו, לטקסט המוכר, מגלה לא מעט הבדלים, חלקם מפתיעים מאוד.

מטמון נדיר מתקופת בר כוכבא / צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות

"מטרת המבצע הלאומי, היא להציל את נכסי המורשת הנדירים והחשובים שבמדבר מציפורני השודדים", אומר ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות ויוזם המבצע. "צוות המדבר גילה אומץ, מסירות נפש ודבקות יוצאת מן הכלל במטרה, גלש למערות השוכנות בין שמים לארץ, חפר וסינן בהן בתנאים של אבק סמיך ומחנק, וחזר עם מתנות יקרות ערך לתרבות האנושית", "חשיפת קטעי הקלף החדשים היא קריאת השכמה למדינה", אומר חסון. "יש להקצות משאבים להשלמת המבצע, בעל החשיבות ההיסטורית. חייבים לוודא שממצים את כל המידע הממתין להתגלות במערות לפני שהשודדים יעשו זאת. יש דברים שאין להם מחיר".

הסל במעבדות רשות העתיקות / צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות

חנניה היזמי, קצין מטה ארכיאולוגיה במנהל האזרחי שביהודה ושומרון הסביר: "מעמד זה הוא בהחלט מעמד מרגש, בו אנו מציגים וחושפים לפני הציבור פיסה חשובה ומשמעותית בהיסטוריה ובתרבות של ארץ ישראל. כבר בסוף שנות ה-40 של המאה שעברה, נחשפנו לראשונה לנכסי המורשת והתרבות שהותירו לנו יושבי ארץ ישראל עם הגילויים הראשונים של מגילות מדבר יהודה... הממצאים מעידים על אורח חיים עשיר, מגוון ומורכב, כמו גם על תנאי האקלים הקשים ששררו באזור לפני מאות ואלפי שנים."


תנאי האזור נותרו מאתגרים עד היום. כ-80 קילומטרים של מערות נסקרו במסגרת המבצע המורכב שכלל הפעלת רחפנים והגעה למערות קשות-גישה, תוך שימוש באמצעי גלישה וטיפוס. הסקירה המדוקדקת של המדבר ומערותיו, מניבה עוד ועוד גילויים חשובים וצפויה להאיר את המחקר של מערות מדבר יהודה באור חדש.

שלד ילד או ילדה, בן 6,000 שנה, שנקבר כשהוא עטוף בבד / צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

השלד, שכנראה היה שייך לילד בגילאי 6-12, היה עטוף בבד וחנוט. "כשהזזנו שתי אבנים שטוחות גילינו בור רדוד שנחפר בכוונה תחתן ובו שלד של ילד שהונח בתנוחה עוברית", הסבירה רונית לופו חוקרת הפרהיסטוריה של רשות העתיקות. "היה ברור שמי שקבר את הילד עטף אותו וטחב את שולי הבד מתחתיו, בדיוק כמו שהורה מכסה את ילדו בשמיכה", אמרה. "צרור בד קטן נלפת בידיו של הילד. שלד הילד ועטיפת הבד נשמרו להפליא, ובגלל תנאי האקלים במערה, התרחש תהליך של חניטה טבעית, העור, הגידים ואפילו השיער נשמרו חלקית, למרות חלוף הזמן."


269 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page