top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

טיול בנוגה, ה"אחות התאומה של כדור-הארץ"

עודכן: 7 באוק׳ 2020

- מתחת לסרטון תמצאו את הוידאו כמאמר -

כוכב הלכת נוגה, הנקרא על שם אלת היופי הרומית ונוס, ידוע בבהירותו יוצאת הדופן בשמי הלילה, אך מאחורי חזות זו נמצא עולם סוער של כבשן שלא כמו בשום מקום אחר במערכת השמש.

נוגה, כוכב הלכת השני מהשמש דומה מאוד לכדור הארץ ממרחק אבל מקרוב הוא עולם שונה מאוד.

הוא קרוב בגודלו לכדור הארץ, מעט גדול יותר. המבנה שלו כמעט זהה, עם גלעין ברזל עטוף במעטפת חמה שעטופה בקרום סלעי. עם זאת, הקרום של נוגה מנוקד באלפי הרי געש כולל "מקסוול מונטה" (Maxwell Monte), הר געש גבוה כמעט כמו הר האוורסט.

לנוגה הסיבוב האיטי ביותר סביב צירו במערכת השמש, סיבוב מלא או יום אחד, אורך כ-243 ימים על כדור הארץ והוא כוכב הלכת היחיד במערכת השמש שסובב לאחור, כלומר ממזרח למערב. זמן ההקפה שלו את השמש הוא 224 ימים, שזו שנה של נוגה.

בצילום זה, מתצפית השמש של נאסא, ניתן לראות את מעבר נוגה על פני השמש, זה קורה כאשר כוכב נוגה נמצא בדיוק בין כדור הארץ לשמש.

הגשושית מארינר 2 (Mariner 2) של נאס"א ביצעה את המעוף המוצלח הראשון סביב נוגה בשנת 1962 ומאז גם הרוסים וגם האמריקאים הצליחו לסקור את נוגה מהחלל שסביבו ואף להנחית מספר גשושיות על הכוכב שברוב המקרים לא שרדו את פני השטח יותר ממספר דקות.


כאן ניתן לראות צילום מפני השטח של נוגה, שצולם מהגשושית ואנירה 13 (Venera 13) שנחתה על נוגה ב-1982.

הגשושית הבאה שצפויה לסקור את וונוס היא בפיקולומבו (BepiColombo), של סוכנות החלל הארופית, שבאוקטובר השנה צפויה לחלוף על פני נוגה בדרכה לכוכב הלכת מרקורי או חמה בעברית.


לנוגה שכבת אטמוספירה עבה, מלאה בעננים הממטירים חומצה גופרתית, ומצליפה בכוכב עם רוחות במהירויות של עד 360 קילומטרים לשעה, מהר יותר מהוריקנים בקטגוריה 5 על כדור הארץ. האטמוספירה בנוגה כל כך סמיכה שהיא יוצרת לחץ על פני השטח הדומה לזה שקיים 800 מטר בעומק האוקיינוס ​​על כדור הארץ. הלחץ הזה חזק דיו כדי שאדם שעומד על פני השטח של נוגה יימעך. האטמוספרה מורכבת מגזי חממה, בעיקר פחמן דו חמצני, מה שיוצר מקרה קיצוני של התחממות גלובלית, היא לוכדת את חום השמש וגורמת לטמפרטורת פני השטח לעלות אל מעל 470 מעלות צלסיוס, מה שהופך את נוגה לכוכב הלוהט ביותר במערכת השמש.

נוגה הוא כל כך לא ידידותי שלא אדם ולא רכב חלל מסוגלים לשרוד את פני הכוכב, אך ישנם מדענים המשערים כי הוא לא תמיד היה כה עוין. לפני 2.9 מילארד שנה עד 750 מיליון שנה הטמפרטורה בנוגה היתה אולי קרה במספר מעלות מטמפרטורת כדור הארץ כיום, מדענים משערים כי יתכן ושטח הכוכב הכיל אוקיינוסים ​​רדודים שעשויים היו להכיל מספיק מים על מנת לתמוך בחיים.


חיים עשויים עדיין להתקיים באטמוספירה של נוגה, בערך 50 קילומטר מעל פני השטח, בעננים שם הטמפרטורה והלחץ האטמוספרי דומים לאלה שנמצאים על פני כדור הארץ, שם מדענים הבחינו ברצועות כהות ומשונות שנראות ככאלה שסופגות קרינה אולטרה סגולית, תופעה שיכולה להיות עדות לחיים מיקרוביאליים.


חיים אולי צריכים להיאבק בכדי לשרוד באטמוספירה של נוגה, אך הסביבה הבלתי סלחנית הזו היא שהפכה את נוגה לאייקון של יופי. הוא מחזיר כ-70% מאור השמש המגיע לכוכב הלכת וזו הסיבה שכוכב נוגה זורח בהיר יותר מכל כוכב לכת או כוכב אחר בשמי הלילה.


העולם הבוהק כל כך בחשכת החלל ומשך את עיניו של האדם אליו במשך עשרות אלפי שנים, ימשיך להוות מטרה לתצפיות ומחקרים עתידיים. יש לנו עוד הרבה מה לגלות ולחשוף על עולם הכבשן הקרוי נוגה.

98 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page