top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

פרמידת השמש בבוסניה - אמת או בדיה?

עודכן: 7 באוק׳ 2020

נדזאד סיקרוביץ' (Nedzad Secerovic) לא יודע אם הוא באמת מאמין בזה או לא, גם לא אכפת לו, כל עוד ההמונים ממשיכים לרכוש את הפירמידות הקיטשיות שהוא מוכר.


כמו נדזאד, רבים בעיירה ויסוקו (Visoko) שבבוסניה-הרצגובינה, כ-30 דקות נסיעה צפונית לסרייבו (Sarajevo), נהנים מפריחה תיירותית שעורר הגילוי השנוי במחלוקת של מה, שאם יוכח, יהיה מערך פירמידות ומנהרות תת קרקעיות הגדול בעולם. גם אם הן נראות כרגע כמו גבעות ענקיות ומחודדות, מכוסות בצמחייה ושכבות עפר שנערמו לאורך עשרות אלפי שנים.


במרכז תשומת הלב עומדת טענה בת יותר מעשור של ארכיאולוג, שהיה חסר חשיבות בעבר, כי מצא כמה פירמידות גדולות, מחופשות לפסגות מחודדות, סביב בירת בוסניה לשעבר.

סמיר אוסמנאגיץ' (Semir Osmanagic) הצית מאז תעשייה פופולרית של מה שלפי דעתו הם מבנים בני 30,000 שנה שמגמדים את פירמידות הפרעונים במצרים, בעוד שכמה מהארכיאולוגים הבולטים בעולם מכנים זאת מתיחה בגודל פירמידה.


"בהתחלה 90 אחוז מהאנשים התנגדו לפרויקט. אבל עכשיו אנחנו יכולים לומר שזה בערך 50-50", אומר סיקרוביץ', שעושה את מה שהוא מכנה "פרנסה מכובדת" ממכירת מזכרות בדוכן שלו ב-11 שנים האחרונות". פעם צחקנו על אוסמנאגיץ', חשבנו שהוא משוגע. עכשיו אנחנו מתייחסים אליו בכבוד יותר ויותר".

השקפות אוסמנאגיץ' על ההיסטוריה - המתוארות בספריו - אינן שגרתיות. ב"עולמם של המאיה" (World of the Maya), שהודפס באנגלית בארה"ב, הוא כתב כי "ההירוגליפים של המאיה מספרים לנו שאבות אבותיהם הגיעו מהפליאדות.... לאטלנטיס שם הם יצרו ציוויליזציה מתקדמת". הוא שער כי כאשר יסתיים מחזור של 26,000 שנה בלוח השנה של המאיה בשנת 2012, האנושות תתעלה לרמה גבוהה יותר על ידי תדרים ש"יתגברו על עידן האופל שמדכא אותנו". בעבודה אחרת, "היסטוריה אלטרנטיבית" (Alternative History), הוא טוען כי אדולף היטלר ומנהיגים נאצים אחרים ברחו לבסיס מחתרתי סודי באנטארקטיקה ושם נלחמו במשלחת האנטארקטית של אדמירל ריצ'רד בירד (Adm. Richard Byrd) בשנת 1946.


טענותיו של אוסמנאגיץ' עוררו התרגשות כאשר ניגש לראשונה לגורמים בממשל עם ממצאיו. עיני העולם התמקדו באפשרות שאזור, שכבר נתפס כערש הבלקן, אולי היה מתקדם יותר מהציוויליזציה שבנתה את הפירמידות המפורסמות של מצרים. זמן קצר לאחר החשיפה הוזרמו כספי מדינה ל"קרן פירמידת השמש" (Pyramid of the Sun) של אוסמנאגיץ', ותיירים זרמו לויסוקו והפריחו את כלכלת 11,000 התושבים של העיירה.


אוסמנאגיץ' טוען שישנן שלוש פירמידות עיקריות באזור - כולל פירמידת השמש הבוסנית, שצורתה היא הדומה ביותר לפירמידה והיא מיושרת בצורה כמעט מושלמת עם כוכב הצפון, מאפיין מוכר של פירמידות אחרות ברחבי העולם. המבוך התת-קרקעי "רבנה" (Ravne) משתרע תחת כל עמק הפירמידות והוא חלק ממתחם הפירמידות הבוסני.


"מיד ידעתי, על בסיס שני האלמנטים האלה - גיאומטריה ואוריינטציה מושלמת - שזו לא גבעה טבעית, אלא מבנה מלאכותי. אחרי אלפי שנים, רוח, מים וגשם, הפירמידות כוסו." אומר האריכיאולוג התזזיתי בן ה-60, שכונה "אינדיאנה ג'ונס הבוסני", כשהוא מוביל קבוצת תיירים וחופרים מתנדבים לסיור באזור.


החפירות והבדיקות הראשוניות, לדבריו, הוכיחו את התיאוריה שלו. בלוקים שנמצאו בשבעה אתרי חפירה שונים נמצאו עיקביים במה שאוסמנאגיץ' טוען שהוא בטון באיכות גבוהה יותר ממה שניתן למצוא באתרי הבנייה של ימינו.


מתחת לבטון פירמידת השמש, נמצאת סדרה של אבנים גדולות מסוגים שונים של סלעים (חלוקי נחל ובלוקים שונים), כולל אבן קוורץ חולית. לאחר שניתחו אותם מקרוב יותר, נטען כי הבטון עשוי מחומר שנמצא במרבץ מקומי מתלכיד מהתקופה שאחרי עידן הקרח(post glacial conglomerate). מומחים שבדקו גבישים אלה קבעו כי במהלך תהליך הייצור, החומרים חוממו אל מעל 500 מעלות. מחקרים שנערכו באוניברסיטת פריז גילו כי הבטון שנמצא בפירמידת השמש הבוסנית חזק פי חמישה מבטון מודרני. הבטון הוצג כעמיד בלחץ של 94 מגה פסקל (Megapascals), מה שאומר שהוא דחוס מאוד ונוקשה ביותר - בטון בעל חוזק כזה זמין רק במספר מדינות מפותחות מאוד ורק בהזמנה מיוחדת. מייסד המכון הצרפתי לפולימרים, ד"ר ג'וזף דוידוביץ (Dr. Joseph Davidovits), ביצע ניתוח במיקרוסקופ אלקטרוני על דגימת בטון, הוא הגיע למסקנה כי ההרכב הכימי של הבטון הוא מלט גיאפולימר סידן/אשלגן. הוא מצא שהמלט חזק ועמיד פי חמישה מכל בטון שיכול להיות מיוצר כיום. לדוידוביץ' למעלה מחמישים פטנטים בתחום מדעי החומרים, והוא נחשב למומחה בתחום.

לפני החפירות בשנת 2006, הכניסה למנהרות רבנה היתה כמעט סתומה לחלוטין, זה נראה כמו חור בגבעה ואנשים קראו לזה "מערה". אולם, במהלך החפירות ניתן היה להבחין בבירור כי המנהרות הן מעשה ידי אדם, הקירות היו עשויים קוֹנְגְּלוֹמֵרָט, אך הם מולאו בחומר אחר דמוי חול. מי מילא אותם, מדוע ומתי? האם לקירות החוסמים את מנהרות הצד יש תפקיד מיוחד? והאם יש קשר ישיר לפירמידת השמש? עדיין יש המון שאלות שצריכות תשובה.


בשנת 2012 גילו מתנדבים תגלית מוזרה בחלק חדש במבוך רבנה. הם גילו מנורת שמן במנהרה צדדית, כנראה מהמאה ה -17. מי שם את זה שם? אף אחד לא יודע… במנהרות רבנה נמצאו כמה מגליתים. איך הם הוכנסו לשם? יש הטוענים כי נבנו על ידי צוויליזציה קדומה, לפני המבול שכיסה אותם בקוֹנְגְּלוֹמֵרָט.


אוסמנאגיץ' גם קיבל גיבוי רשמי. "קרן פירמידת השמש" בסרייבו גייסה מאות אלפי דולרים בתרומות ציבוריות ואלפים נוספים מחברות ממשלתיות. אחרי שראש ממשלת מלזיה לשעבר, מהאתיר מוחמד (Mahathir Mohamad), סייר בויסוקו ביולי 2006, הגיעו עוד הרבה תרומות. כריסטיאן שוורץ-שילינג (Christian Schwarz-Schilling), הנציג הבכיר לשעבר של הקהילה הבינלאומית בבוסניה והרצגובינה, ביקר באתר ביולי 2007, ואז הצהיר "אני הופתעתי ממה שראיתי לנגד עיניי ומהעובדה שמבנים כאלה קיימים בבוסניה והרצגובינה."


ספקנות מדעית

עם זאת, טענותיו החריגות של אוסמנאגיץ' לא התקבלו בעולם המדעי. ארכיאולוגים והיסטוריונים מרחבי העולם רואים את אוסמנאגיץ' כלא יותר מאשר סוחר, שרוקח "מתיחה אכזרית". איגוד הארכיאולגים האירופי אמר כי תיאוריית הפירמידה הבוסנית אינה מבוססת על מדע אמיתי, וביקרה שוב ושוב את עבודתו של אוסמנאגיץ' מאז הגילוי.


קרל פייגן (Carl Fegan), ארכיאולוג אמריקני שמטיל ספק באמיתותן של הפירמידות, מודה כי ישנם אתרים ארכיאולוגיים אמיתיים בתוך הגבעות ואומר כי ניתן למצוא ממצאים ומאפיינים מקוריים מתקופות היסטוריות, מהתקופה הרומית דרך ימי הביניים, ואולי אפילו עד התקופה הניאוליתית או לפני כן.


"יכול להיות אפילו שממצאי הכתובות שהתגלו הם אמיתיים. אך ללא הקשרים ותיעוד זהיר וקפדני שמגיע עם פרויקט ארכיאולוגי אמיתי, הם חסרי משמעות", אומר פייגן. "אוסמנאגיץ' יצר סביבו אוירה של תיאטרון מזויף, שמטיל מיד, את כל מה שהוא עושה או מגלה, בספק. בפשטות, אי אפשר לסמוך על זה שזה אמיתי", הוא מוסיף.


אוסמנאגיץ' מכיר את הביקורת ודוחה אותה. הוא מטיל ספק במוטיבציה של המבקרים להפיל את הפרויקט שמשתמש כעת בכסף פרטי ובציוד משלו, ויש לו תוכנית להוכיח שהוא צודק.


"אנו טוענים שיש מבנה, יש בנייה מתחת לאדמה. הדרך היחידה לגלות זה לחפור! לנו אין שום בעיה. מה הבעיה שלהם? מדוע שמישהו יחשוש מחפירה בהרים הבוסניים המרוחקים אם אין שם דבר?" הוא שואל. והוא מוסיף: "תגלית זו משנה לעד את מה שמלמדים אותנו בבתי ספר על ההיסטוריה האנושית. עכשיו עלינו לשנות את ספרי ההיסטוריה שלנו. זה שינוי עצום. כל הדוקטורנטים, כל הפרופסורים, הדרך בה הם מלמדים את הילדים שלנו שגויה ועכשיו אנו יכולים להבין את התנגדות הממסד התרבותי לפרויקט הזה."


מריה סופי יודעת איך זה להאמין במשהו גם כאשר אחרים לא מאמינים. זהו ביקורה השלישי באתר כמתנדבת בסיוע בחפירות באזור. במשך חודשיים היא תעביר את זמנה בלחפור ולבלות עם אחרים כמוה שבטוחים שהם חושפים את ההיסטוריה. "בעיר שלי, כשאני מדברת על הפירמידות, הם מסתכלים עלי כמו על חייזר. אז הנה, כאן כולנו חייזרים וכולנו יכולים לדבר על זה ביחד", היא אומרת.


'חוויה מיסטית'

עדיין, הזרמת הכסף, ולא משנה מה הסיבה, לא הייתה יכולה להגיע בזמן טוב יותר לאזור. הסכסוך הבוסני גרם לאזור נזק כבד. בנוסף למחיר האנושי - בו אבדו אלפי נפשות - הערכת הרשויות היא שאזור ויסוקו ספג נזק של כ-200 מיליון דולר בהרס תשתיות ומפעלים.


פייגן אומר כי אוסמנאגיץ' "פנה בקלות" לצורך הלאומני, כדי שיהיה משהו להתגאות בו בזמן שויסוקו ובוסניה היו פגועות כלכלית וחברתית. לבסוף, תשומת הלב על ויסוקו לא התמקדה בפצצות, גופות ומלחמה. במקום זאת, העולם הביט "בסחורה היחידה שבה כבר היו יכולים להיות גאים הבוסנים: האיזור הכפרי היפה שלה."


זה אולי נכון, אבל אלברט קורונה (Albert Coruna) אומר שהוא הגיע לביקור מביתו במקסיקו לראות יותר מכמה גבעות יפות. אדריכל עם נטייה למה שהוא מכנה "היסטוריה אלטרנטיבית", הצעיר בן ה-28 מכריז שאהבתו לחפירות היא הגורם המניע לעלייה לרגל 6,500 ק"מ מזרחה מביתו, לבילוי של שבועיים כחלק מצוות החפירה המתנדב באתר. לדבריו, הוא חווה את "זרימת האנרגיה" שפירמידות ידועות בה, וכי "כל יום יש כאן חוויה מיסטית".


עבור סיקרוביץ', חייט לשעבר שוויתר על עבודתו כדי למכור את מזכרות הפירמידה ותכשיטים אחרים, זה די והותר לעת עתה. הוא נהנה לפגוש תיירים מרחבי העולם ומאמין שהם לא יפסיקו להגיע "בשום פנים ואופן."

"אתה רואה את המוני התיירים שמגיעים מכל העולם. אנשים מבקשים דברים וצריך לנצל את ההזדמנות," הוא אומר.

כיום האתר ומבוך המנהרות התת קרקעי פתוח לקהל הרחב. כל המעברים (בערך 1000 מ') מוארים, הגובה הממוצע הוא שני מטרים. המאמינים טוענים כי מגליתים המצויים כאן פולטים תדרים מרפאים, שהמים בפנים נקיים בצורה יוצאת דופן וכי הריכוז הגבוה של יונים שליליים מנקה את הדם ואת הגוף מנגיפים וחיידקים.


מחלוקת סובבת את המקום הזה בתקשורת ובעולם המדעי. אתם יכולים להיות סקפטים, אבל במקום להסתמך על מה שאתם קוראים או שומעים על המקום, אין כמו להרגיש ולחוות את המקום בעצמכם, הוא לא רחוק כל כך ודי פשוט להגיע לשם. (ברגע שנוכל לצאת מהארץ...)

התעלמו מההשערות ההיסטוריות של מצדדי אוסמנאגיץ' כמו גם מהביקורת הארסית של המתנגדים.

סמכו רק על מה שתרגישו כשתבקרו במקום.


בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page