top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

ספר משנת 1953 מזכיר את אילון [מאסק?] המוביל את האנושות למאדים

מאז האבולוציה המוקדמת של ההומו-סאפיינס, נועדה האנושות להרחיב את אופקיה. זו לא הייתה רק עלייה אקספוננציאלית בגידול האוכלוסייה, אלא גם קריאה ביולוגית לגילוי טריטוריות חדשות והסתגלות לבתי גידול חדשים. אז למה הרעיון של בני אדם המאכלסים כוכב לכת אחר הוא כה מופרך לכולם?


אילון מאסק זכה לביקורת שוב ושוב על חלומו להוביל את הקולוניזציה הראשונה של מאדים ולהקים חברה שם קבועה של בני אדם בתקווה שהיא תפריח סוג חדש של אורח חיים. נולדנו וגדלנו על כדור הארץ, כך שהגוף שלנו רגיל למערכת האקולוגית הזו במשך מיליוני שנים. אבל, עם כל ההשפעות השליליות הללו שהביאו אלה שלא אכפת להם מבריאות הכדור שלנו, יש כאלה שכן רוצים בית חדש נקי מאורגניזמים רעילים כאלה.

אילון מאסק

חברת SpaceX, חברת חלל פרטית שהוקמה ע"י אילון מאסק, שגם עומד בראשה, מנסה כבר שנים לבנות דרך זולה יותר להגיע למאדים ולמערכות שיאפשרו לבני אדם לחיות על הפלנטה, למרות התנאים הקשים ובעיקר המחסור בחמצן. באופן מעניין למדי, מאדים היה פעם מאד דומה לכדור הארץ מבחינת האקלים ואפילו היה בו יותר חמצן מלכוכב הלכת האהוב שלנו.


אולי אנחנו כבני אדם מיועדים לאכלס את שאר כוכבי הלכת בגלקסיה שלנו ולמה לא את היקום כולו? לאורך ההיסטוריה, היו עתידנים רבים שחזו דברים שהתרחשו. הרוב קוראים לזה צירוף מקרים, אבל דברים מסוימים פשוט חייבים לקרות במוקדם או במאוחר. יש אנשים שפשוט ראו אותם מגיעים מוקדם יותר מכולם ואדם אחד כזה הוא ד"ר ורנר פון בראון.


למי שלא מודע מיהו, ד"ר פון בראון נחשב לאבי הרקטה וכל הטכנולוגיה שמאחורי יסודות הנדסת התעופה והחלל. הוא היה האדם שעבד עבור תוכנית החלל הנאצית במלחמת העולם השנייה, בבניית רקטות V1/V2 הידועות לשמצה שגרמניה השתמשה בהן כדי להפציץ את בריטניה. לאחר המלחמה, הוא גויס על ידי האמריקאים לעבוד עבור נאס"א.


זה היה האיש שאיפשר את משימות אפולו כמו אפולו 11, הפעם הראשונה שהאנושות נחתה על הירח ועל כוכב לכת אחר. הוא הביא את כל האנשים והידע הנכונים כדי להרכיב את הטכנולוגיה שגרמה לנאס"א לנצח במירוץ החלל ב-1969 במהלך המלחמה הקרה. כמהנדס תעופה וחלל מומחה עם מנת משכל של 180, ד"ר פון בראון הצליח לראות את הפוטנציאל שיש לאנושות ובאופן מעניין חזה זאת עוד לפני משימת אפולו הראשונה.


בשנת 1953 ד"ר פון בראון פרסם ספר בשם "פרויקט מארס: סיפור טכני" ("Project MARS: A Technical Tale") המתאר כיצד האנושות תוכל (במה שהיה בעתיד הקרוב באותה תקופה) ליישב את מאדים ולהפוך את המסע לכוכבי לכת שונים בגלקסיה שלנו מאד נגישה לאדם הממוצע.

ד"ר ורנר פון בראון

עד שנות ה-70, קיומם של חיים על מאדים נותרה שאלה פתוחה. אנחנו משערים כיום שאין ציוויליזציות על מאדים, אבל ב-1949, כשסיפור זה נכתב, עדיין לא נשללה האפשרות. בסיפור הזה מאת ורנר פון בראון, במאדים יש ציוויליזציה תת-קרקעית שהיא פחות או יותר משתווה לזו שלנו. וזו ציוויליזציה שלווה, לא בנויה על כיבושים ולא פרנואידית לגבי היותה מותקפת.


בסיפור הזה של המשימה האנושית הראשונה של האדם למאדים, עשר ספינות חלל עושות את המסע. נדרשות למעלה מ-1,000 טיסות במסלול סביב כדור הארץ כדי לבנות, לספק ולתדלק את עשר הספינות הללו, וזהו פרויקט בינלאומי, שיתופי. בקיצור, המשימה היא בקנה מידה שלעולם לא יקרה בעולם האמיתי. אנו נוטים לטבול תחילה את אצבעות הרגליים במים, לפני שאנו קופצים פנימה. אבל אף אחד מהדברים הללו לא גורעים דבר מהסיפור. למעשה, הם מוסיפים לאיכות ההרפתקה הגדולה מהחיים שלו.

ניתן למצוא את הטקסט בפרק 24

היבט מעניין מאוד של הספר הוא האזכור של האדם שיהיה מנהיג הציוויליזציה הראשונה במאדים. השם המוזכר הוא "אילון" (“Elon”) חשוב להזכיר שספר זה הוא ספר עיון וראה אור במקור בגרמנית. הנה הפסקה בספר שהזכירה את אילון כמנהיג אנשי מאדים. הפיסקה מתורגמת לכך:

"ממשלת המאדים נוהלה על ידי עשרה אנשים, שמנהיגם נבחר בבחירות כלליות למשך חמש שנים וזכה לתואר "אילון". שני בתי פרלמנט חוקקו את החוקים שינוהלו על ידי אילון והקבינט שלו".

ניתן למצוא את הטקסט בפרק 24 שבו מדבר ד"ר פון בראון על הדרך שבה תמשול ממשלה על הציוויליזציה של מאדים ועל סוג החוקים שיופעלו על הפלנטה הזו עם ההתיישבות על ידי בני אדם. מתוך אלפי שמות בחר הכותב באילון. זה יכול להיות כמובן "צירוף מקרים נוסף" או עתיד שנחזה על ידי מוח גדול.


כדאי לציין שהשם Elon (אילוֹן בעברית) הוא שם פרטי, או שם משפחה יהודי, שפירושו "עץ אלון" בשפה העברית. גרסאות השם כוללות את אלון, אילן, אילון ואילן, במשמעות דומה - "עץ". זהו שם שהיה נדיר מאד בארה"ב והשם הפרטי הפך לפופולרי יותר סביב שנת 2010 (מדירוג 3,310 ב-2008 ל-885 ב-2018 עבור תינוקות בארה"ב) עקב פירסומו של היזם אילון מאסק, למרות שהוא אינו יהודי.


הסיפור פרץ בדצמבר 2020, כאשר משתמש הטוויטר טובי לי הגיב לציוץ של מאסק שדיבר על גורלו. "אם כבר מדברים על הגורל, האם ידעת שהספר 'פרויקט מאדים' של פון בראון משנת 1953, התייחס לאדם בשם אילון שיביא בני אדם למאדים? די מטורף", נכתב בציוץ של לי יחד עם תמונה של הספר.

מאסק ענה, "האם אנחנו בטוחים שזה אמיתי?" ומשתמש אחר הגיב עם התרגום לאנגלית של הרומן שמראה שהוא, למעשה, אמיתי. כן זה אמיתי. זהו התמליל האנגלי של אותו ספר... אבל "אילון" של פון בראון בספר אינו שם האדם אלא שם התפקיד משהו כמו נשיא מריטוקרטיה נבחר.


שיהיה ברור, "אילון" אינו שמה של הדמות אלא התואר שניתן למנהיגים הנבחרים של מאדים. ובכל זאת, צירוף המקרים הוא די פראי.


חברת SpaceX עשתה צעדים גדולים עם הדגם החדש של הרקטה שנוצרה כדי לבצע את המסע למאדים. יש אנשים שציינו שיש דמיון גדול מאד בין הדגם החדש של הרקטה שמציגה SpaceX לבין הרקטות שמוצגות על עטיפת הספר.


בשנת 2020, אילון מאסק הצהיר שהוא מתכנן לשלוח מיליון אנשים למאדים עד 2050 על ידי שליחת 3 רקטות ביום ויצירת המון מקומות עבודה על מאדים כמו גם כלכלה חדשה. כולם צחקו על הרעיון הזה, ואמרו שהטכנולוגיה כבר כאן, אבל עדיין יקרה מכדי להפוך אותה למיינסטרים. אחרים אומרים שרעיונות המדע הבדיוני האלה לעולם לא יפרצו מסרטים וחוברות קומיקס, ובכל זאת יש לנו מכוניות מעופפות מאז 2021.


מה בדיוק צופן לנו העתיד? לא בטוח במקרה הטוב. מה שבטוח הוא שבכל יום שעובר, SpaceX ואילון מאסק מתקרבים ליישוב מאדים וכל עוד משקיעים מילארדי דולרים ואת המוחות הגדולים בעולם בפרויקט הזה, בסופו של דבר הוא יקרה. זו אף פעם לא הייתה שאלה של "האם זה יקרה אי פעם?", זו תמיד תהיה שאלה של כמה מהר זה יקרה?

מקורות:

112 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page