top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מסה גדולה פולטת חום התגלתה קבורה מתחת לפני הירח

מסה גדולה של גרניט שמשחררת חום באיטיות התגלתה קבורה מתחת למכתש על הירח. זה לא מדע בדיוני, זו געשיות עתיקת יומין. פעם היו לירח שדות לבה והתפרצויות, אבל למעשה אסטרונומים מעולם לא מצאו הר געש מסורתי דמוי כדור הארץ - עד שהם הסתכלו על מה שנמצא מתחת למכתשי קומפטון (Compton) ובלקוביץ' (Belʹkovich) בצד האפל של הירח.

מכתש קומפטון בצד האפל של הירח / NASA

גרניט אינו נפוץ במיוחד מחוץ לכדור הארץ ולכן מציאתו על הירח מרגשת מאד. על הפלנטה שלנו, הוא נוצר עמוק מתחת לפני השטח, בדרך כלל מתחת להר געש שבו מאגמה יכולה להתקרר ולהתגבש. להיווצרות גרניט, מים וטקטוניקת לוחות עוזרים מאד. הצוות השתמש בשילוב של נתונים מגשושיות הקפה סיניות ואמריקאיות כדי לגלות מסה פולטת חום זו מתחת לפני השטח, וזיהה תהליך געשי שטרם נראה על הירח.


"באמצעות מכשירים המתבוננים באורכי גל מיקרוגל - ארוכים יותר מאשר אינפרא אדום - שנשלחו לירח הן בחללית הסינית צ'אנג-אה 1 והן בצ'אנג-אה 2, הצלחנו למפות טמפרטורות מתחת לפני השטח. מה שמצאנו הוא שאחד מהרי הגעש החשודים הללו, הידוע בשם קומפטון-בלקוביץ', זוהר לחלוטין באורכי גל מיקרוגל", אמר בהצהרה החוקר המוביל ד"ר מאט סיגלר (Dr Matt Siegler), מהמכון למדע פלנטרי (PSI).


"מה שזה אומר הוא שזה חם, לאו דווקא על פני השטח, כפי שהיינו רואים באינפרא אדום, אלא מתחת לפני השטח. הדרך היחידה להסביר זאת היא מחום נוסף שמגיע ממקום כלשהו מתחת למאפיין בתוך קרום הירח העמוק יותר. אז קומפטון-בלקוביץ', שנחשב להר געש, מסתיר מתחתיו גם מקור חום גדול".

התגלתה עדות לתהליך געשי חדש על הירח / Siegler at al, Nature July 2023

הנתונים מראים משטח עשיר בסיליקון ברוחב של 20 קילומטרים, שלדעתם היא הקלדרה של הר געש עתיק זה. הטמפרטורה שם חמה ב-10 מעלות צלזיוס מסביבתה, אבל זה לא ממאגמה מתחת לפני השטח - הפעם האחרונה בה התפרץ הר הגעש על הירח הייתה לפני 3.5 מיליארד שנים - זה בגלל יסודות רדיואקטיביים שנתפסו בסלעים.


"אנו מפרשים את שטף החום הזה כנובע מגוף גרניט רדיוגני עשיר מתחת ללוע הר הגעש", אמר ד"ר סיגלר. "למען האמת, היינו קצת מבולבלים כשמצאנו אותו: למרבה המזל, אשתי, ד"ר ריטה אקונמוס (Dr Rita Economos), היא הגיאוכימאית במשפחה, אז בהדרכתה הצלחנו לחבר את הגורם הגיאולוגי הסביר לאנומליית החום".


כפי שמסבירה ד"ר אקונמוס: "הממצא הזה הוא בתולית ברוחב 50 ק"מ; בתולית הוא סוג של סלע געשי שנוצר כאשר לבה עולה לתוך קרום כדור הארץ אך אינה מתפרצת אל פני השטח. אל קפיטן והף דום (Half Dome), ביוסמיטי בקליפורניה, הם דוגמאות לסלעי גרניט דומים שעלו לפני השטח".


הנוכחות של מרבץ גרניט כה גדול במקום שבו לא מצפים לו מעיד על כך שיכולים להיות אזורים אחרים בירח שבהם ניתן למצוא גרניט. אולי גם במקומות אחרים במערכת השמש.

מקור:

81 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page