top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מדענים גילו מבנה מסיבי 300 ק"מ מתחת לפני הירח

פריצות דרך מדעיות מעצבות מחדש את הבנתנו את היקום ללא הרף. בין התגליות האחרונות המרתקות ביותר, מדענים חשפו מבנה עצום שחבוי במעמקי הירח. ממוקם כ-300 קילומטרים מתחת לפני הירח, התפתחות זו מעוררת מסתורין כמו שהיא מונומנטלית, ומבטיחה השלכות עמוקות על מדע הירח ועל ההבנה הרחבה יותר לגבי גרמי השמיים.

העיגול המקווקו מראה את מיקומה של אנומלית המסה מתחת לפני הירח / NASA/Goddard Space Flight Center/University of Arizona

חקר החלל דחף בעקביות את גבולות הידע והטכנולוגיה האנושית. הגילוי של מבנה מסיבי זה מייצג קפיצה יוצאת דופן כזו. הגילוי התאפשר הודות לסיסמולוגיה מתקדמת של הירח, דיסציפלינה מדעית המוקדשת לחקר רעידות ירח - רעידות המתרחשות על הירח בדומה לרעידות אדמה בכדור הארץ.


רעידות ירח מספקות תובנות חשובות לגבי המבנה הפנימי של הירח, בדומה לאופן שבו רעידות אדמה מאפשרות למדענים לחקור את פנים כדור הארץ. ישנם ארבעה סוגים ידועים של רעידות ירח: רעידות עמוקות, רדודות, תרמיות ורעידות פגיעת מטאוריטים. התגלית הזו מתייחסת לרעידות ירח עמוקות, אלו המתרחשות בערך 700 קילומטרים מתחת לפני השטח, מקורן עדיין אפוף מסתורין.


מדענים שניתחו את הנתונים הסיסמיים מרעידות ירח עמוקות נתקלו באנומליה. ויברציות מרעידות אלו הוסטו ונשברו בצורה יוצאת דופן, מה שהצביע על קיומו של מבנה גדול המסתתר מתחת לקרום הירח. תוך שימוש במודלים מתמטיים וסימולציות מתקדמות, החוקרים הסיקו את קיומו של מבנה מסיבי בעומק של כ-300 קילומטרים מתחת לפני הירח. הממדים המדויקים שלו נותרו נושא למחקר מתמשך. עם זאת, חישובים ראשוניים מצביעים על כך שהוא עשוי להתחרות בכמה מהמאפיינים הגיאולוגיים הגדולים ביותר על פני כדור הארץ בגודלו העצום.


נכון לעכשיו, ההרכב המדויק של המבנה העצום הזה אינו ידוע. ההשערות נעות בין ריכוז עצום של מינרלים צפופים לשריד קדום של היווצרות הירח. יש הטוענים שזה יכול להיות שריד של פגיעת תיאה, ההתנגשות האדירה שלפי ההיפותזה יצרה את הירח לפני כ-4.5 מיליארד שנים.


ללא קשר למקורותיו, גילויו של טיטאן תת-קרקעי זה עשוי לחולל מהפכה בהבנתנו את ההיסטוריה הגיאולוגית של הירח והרכבו. זה יכול גם לספק תובנות חשובות לגבי התהליכים השולטים בגופים שמימיים אחרים, כולל כוכב הלכת שלנו. תגלית זו מדגישה עוד יותר את החשיבות של מדע הירח במסע שלנו להבין את היקום. זה מדגים שלמרות עשרות שנים של מחקר, הירח ממשיך לנצור סודות מדהימים עמוק בתוך הליבה שלו.


בעוד מדינות העולם העוסקות בחקר החלל מתכוננות לעידן חדש של חקר הירח, המבנה העצום שהתגלה עשוי להפוך ליעד משכנע למשימות עתידיות. המסע שלפנינו מבטיח להיות גדוש בשאלות מסקרנות, מחקר פורץ דרך ותגליות מפתות.

מקור:

196 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page