top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

מדעני נאס"א פיתחו הדמיה של שקיעות על כוכבים אחרים

עודכן: 7 באוק׳ 2020


האם תהיתם אי פעם איך נראית שקיעה על אורנוס?


כפי שתוכלו לראות בסרטון האנימציה שלמטה, שקיעה אורנוסית היא בתכול עשיר הדועך לכחול מלכותי עם נגיעות של טורקיז. צבע כחול-ירוק זה מגיע מהאינטראקציה של אור שמש עם האטמוספירה של הכוכב. כאשר אור השמש, המורכב מכל צבעי הספקטרום, מגיע לאטמוספירה של אורנוס, מימן, הליום ומתאן סופגים את החלקים האדומים שהם אורכי הגל הארוכים של האור. החלקים הכחולים והירוקים באורכי הגל הקצרים יותר מתפזרים כאשר פוטונים מקפיצים את מולקולות הגז וחלקיקים אחרים באטמוספירה. תופעה דומה גורמת לשמיים של כדור הארץ להיראות כחולים ביום בהיר.


גרונימו וילנואבה (Geronimo Villanueva), מדען חלל ממרכז טיסת החלל "גודארד" של נאס"א (NASA's Goddard Space Flight Center), יצר את הדמיות השקיעה במהלך פיתוח כלי מודלינג ממוחשבים עבור משימה עתידית אפשרית לאורנוס, כוכב לכת קר כקרח במערכת השמש החיצונית. יום אחד, לווין עשוי לעבור דרך האטמוספרה האורנוסית, כאשר הכלי של וילנואבה יעזור למדענים לפרש את מדידות האור שיחשפו את הרכבה הכימי של האטמוספירה.


כדי לאמת את דיוק הכלי שלו, וילנואבה בנה הדמיות של צבעי שמיים ידועים של אורנוס ושל כוכבי לכת אחרים, שחלקם מוצג בסרטון. האנימציות מציגות את השמש שוקעת מנקודת מבט של מישהו הנמצא על הכוכבים האלה, כאשר הכוכבים מסתובבים ונקודת המבט מתרחקת מאור השמש. וזה מה שקורה במהלך שקיעה, פוטונים מתפזרים לכיוונים שונים, בהתאם לאנרגיה של הפוטונים וסוגי המולקולות באטמוספירה. התוצאה היא פלטת צבעים יפיפיה שהיתה נגלית לעיני צופה בשקיעה על הכוכבים האלה.


האנימציות מראות את השמים, דרך עדשת מצלמה סופר רחבה, מכדור הארץ, ונוס, מאדים, אורנוס וטיטאן. הנקודה הלבנה מייצגת את מיקום השמש. הילת האור הנראית לקראת סוף השקיעה בכדור הארץ הערפילי נגרמת מהאופן שבו האור מתפזר על ידי חלקיקים, כולל אבק או ערפל, הנמצאים בעננים. כך גם בהילה של מאדים. גם במאדים השקיעה הופכת מצבע חום לגוון כחלחל מכיוון שחלקיקי האבק של מאדים מפזרים את הצבע הכחול בצורה יעילה יותר.


סמולציות שמים אלה הן פיצ'ר חדש בכלי מקוון בשם "מחולל ספקטרום כוכבים" (Planetary Spectrum Generator), אשר פותח על ידי וילנואבה ועמיתיו ממרכז גודארד של נאס"א. המחולל מסייע למדענים לדמות כיצד האור עובר דרך האטמוספירות של כוכבי לכת, כוכב לכת חוץ-שמשיים, ירחים ושביטים, על מנת להבין ממה מורכבים האטמוספירה ופני השטח שלהם.



בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page