top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

ליקוי החמה המלא היה מוקף בזרמים ורודים בהירים - מה הם היו?

ובכן, העולם לא קרס (יאיי), אז בואו נדבר על ליקוי החמה המלא של שבוע שעבר ועל הכתמים הוורודים והמוזרים האלה סביב ההיקף שלו. אם ראיתם כמה מהתמונות המדהימות שצולמו, ייתכן שהבחנתם בורוד עז, אדום וכתום יוצאים מהשמש כמו זרמים. אלה נקראים פרומיננסים סולאריים (solar prominences) - אבל מה הם?

ניתן לראות את הפרומיננסים הוורודים מסביב לשמש במהלך הליקוי המלא של ה-8 באפריל / NASA HQ PHOTO

לפי נאס"א, פרומיננסים סולאריים "הם תופעה גדולה ובהירה המשתרעת החוצה מפני השמש". נוצרים מפלסמה, פרומיננסים מעוגנים בפוטוספירה של השמש ומתפשטים אל האטמוספירה החיצונית שלה, או העטרה. פרומיננסים יכולים להשתנות בגודל ובצורה. בדרך כלל, הם ארוכים מקוטר כדור הארץ - חלקם אף התארכו למיליוני קילומטרים - ולרוב קצה אחד קשור לשמש, ויוצר אפקט זרימה. אבל לפעמים, הם מתרחשים כקשת, כששני הקצוות מעוגנים לאזורי כתמי שמש.


הפרומיננסים הזוהרים נוצרים כאשר פלזמה "זורמת לאורך מבנה סבוך ומפותל של שדות מגנטיים שנוצרים על ידי הדינמו הפנימי של השמש", מסבירה נאס"א. כאשר הוא הופך לא יציב, הוא מתפרץ החוצה ויוצר את הכתמים שאנו רואים בתמונות. ידועים גם בשם פילמנטים, פרומיננסים נוצרים במהלך יום ויכולים להימשך מספר חודשים.

פרומיננס סולארי בשנת 2010 / NASA Solar Dynamics Observatory

צבעם הוורדרד מגיע ממימן והליום טעונים חשמלית בפלזמה. פרומיננסים פולטים אור בחלק האדום של הספקטרום כאשר מימן זוהר במהלך המעבר למימן אלפא. עם זאת, בשילוב עם אור לבן מפליטות תרמיות רגילות, זה יכול לייצר אפקט ורוד, כפי שניתן לראות בתמונות.


הליקוי האחרון התרחש קרוב מאד למקסימום השמש - כאשר השמש נמצאת בשיא הפעילה והסיכוי להתפרצויות ופליטות מסיביות מעטרת השמש (CME) הוא הגבוה ביותר. מקסימום שמש הוא תוצר של מחזור 22 השנים של השדה המגנטי של השמש, שבמהלכו מתרחשים שני שיאים בהפרש של כ-11 שנים. כאשר המחזור מגיע לשיאו, כפי שהוא כעת, השדה המגנטי סבוך, מה שאומר שמתרחשות כל מיני תופעות בזמן האחרון, כולל כתמי שמש, התלקחויות ופליטות מסיביות שגורמות לזוהר הקוטב.

החרוזים של ביילי נראו רגע לפני הטוטאליות ב-8 באפריל / NASA HQ PHOTO

גם כאשר פעילות השמש היא מינימלית, ניתן לראות פרומיננסים סביב קצה השמש - אך במהלך מקסימום השמש, הם שופעים אפילו יותר, וזו הסיבה שהם צצו בכל כך הרבה צילומי ליקוי החמה. פרומיננסים סולאריים לא היו התופעות היחידות שנראו בליקוי. נראה גם אפקט האור הנדיר הידוע בשם החרוזים של ביילי (Baily’s beads), המתרחש כאשר ניתן להציץ באור מהשמש בקצוות המשוננים של הירח, שנראים קצת כמו חרוזים.


בארה"ב יצטרכו לחכות עד 2044 לליקוי החמה המלא הבא, אבל כשהשמש מתקרבת לשיא פעילותה, צפו לראות עוד הרבה מופעים מהכוכב שלנו בחודשים הקרובים.

מקורות:

44 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page