top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

טלסקופים לכדו חור שחור בולע כוכב

מקור: Space.com


טלסקופים לכדו את הבזק האור הנדיר מכוכב גוסס כאשר הוא נקרע על ידי חור שחור על-מסיבי.


אירוע המכונה "tidal disruption event" שכמעט ולא נצפה בעבר - שיוצר ספגטיפיקציה של כוכבים כאשר הם נמתחים - הוא האירוע הידוע הקרוב ביותר שקרה, במרחק של 215 מיליון שנות אור בלבד מכדור הארץ. (לשם השוואה, מערכת הכוכבים הקרובה ביותר לכדור הארץ - אלפא קנטאורי - נמצאת במרחק של כ-4 שנות אור, ושביל החלב הוא בקוטר של כ-200,000 שנות אור.) שנת אור אחת היא המרחק שאור עובר בשנה, בערך 10 טריליון קילומטר.

איור אמן של מותו של כוכב ע"י "ספגטיפיקציה" כשהוא נקרע לגזרים על ידי חור שחור על-מסיבי (ESO/M. Kornmesser)

"הרעיון של חור שחור 'יונק' כוכב סמוך נשמע כמו מדע בדיוני. אבל זה בדיוק מה שקורה באירוע של "tidal disruption event", אמר מחבר המחקר החדש, מאט ניקול (Matt Nicholl), מרצה ועמית מחקר של האגודה המלכותית לאסטרונומיה (Royal Astronomical Society) באוניברסיטת ברמינגהם בבריטניה, בהצהרה של המצפה האירופי הדרומי (ESO). החוקרים לכדו את האירוע, תוך כדי התרחשותו, באמצעות טלסקופים רבים, כולל הטלסקופ הגדול מאוד (Very Large Telescope) של ESO וטלסקופ הטכנולוגיה החדשה (New Technology Telescope).


"כשכוכב חסר מזל מסתובב קרוב מדי לחור שחור על-מסיבי במרכז גלקסיה, משיכת הגרוויטציה הקיצונית של החור השחור גורסת את הכוכב לזרמי חומר דקים", אמר המחבר המשותף, תומס ווברס (Thomas Wevers), באותה הצהרה. וויברס הוא עמית ESO בסנטיאגו שבצ'ילה והיה במכון לאסטרונומיה (Institute of Astronomy), באוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה, כשעשה את המחקר.


קשה היה לראות את האירועים הללו בעבר מכיוון שלחור השחור שבולע כוכב יש נטייה לפלוט חומר, כמו אבק, מהכוכב הגוסס, שמסתיר את ההתרחשות, אמרו גורמים ב-ESO. למרבה המזל, האירוע שנחקר לאחרונה נחקר זמן קצר לאחר שהכוכב נקרע לגזרים.


החוקרים בחנו את האירוע, המכונה AT 2019qiz, במשך שישה חודשים כאשר ההתפרצות נעשתה בהירה ואז דעכה. התצפיות התקיימו באורכי גל אולטרה סגול, אופטי, רנטגן ורדיו. החוקרים אמרו כי התבוננות באירוע באופן מקיף זה הראתה כיצד החומר עוזב את הכוכב ואת ההתפרצות שהכוכב שולח.


הצוות העריך גם את גודל הכוכב בכמסה זהה לשמש שלנו. לא היה לו סיכוי מול החור השחור, שמסתו גדולה יותר מפי מיליון מהשמש.


הצוות אמר כי AT 2019qiz מתווה דרך בהבנת אופן התנהלות חומר בסביבה הקיצונית סביב חורים שחורים על-מסביים. מאמר שהתבסס על המחקר פורסם בהודעות החודשיות של האגודה האסטרונומית המלכותית.


294 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page