top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

חוקר מציע תיאוריה חדשה על תודעה

אנרגיה אלקטרומגנטית במוח מאפשרת לחומר המוחי ליצור את התודעה שלנו ואת היכולת שלנו להיות מודעים ולחשוב, על פי תיאוריה חדשה שפיתח פרופסור ג'ונג'ו מקפדן (Prof. Johnjoe McFadden) מאוניברסיטת סארי.

פרסום התיאוריה שלו בכתב העת "Neuroscience of Consciousness", פרופ' מקפדן טוען שהתודעה היא למעשה שדה האנרגיה של המוח. תיאוריה זו יכולה לסלול את הדרך לפיתוח בינה מלאכותית (AI) מודעת, עם רובוטים מודעים ובעלי יכולת לחשוב שיהפכו למציאות.


תיאוריות מוקדמות לגבי מהי תודעה וכיצד נוצרה נטו לעבר העל טבעי, והציעו שבני אדם וכנראה בעלי חיים אחרים מחזיקים בנפש רוחנית המקנה תודעה, מחשבה ורצון חופשי - יכולות שחסרות לעצמים דוממים. רוב החוקרים כיום זנחו השקפה זו, המכונה דואליזם, כדי לאמץ תפיסה 'מוניסטית' של תודעה שנוצרת על ידי המוח עצמו ורשת מיליארדי העצבים שלו. לעומת זאת, מקפדן מציע צורה מדעית של דואליזם המבוססת על ההבדל בין חומר לאנרגיה, ולא חומר ונפש.


התיאוריה מבוססת על עובדה מדעית: כאשר נוירונים במוח ובמערכת העצבים שולחים דחף עצבי, הם לא רק שולחים את האות החשמלי המוכר לאורך סיבי העצב דמויי החוט, אלא הם גם שולחים פּוּלְס של אנרגיה אלקטרומגנטית לרקמה. בדרך כלל מתעלמים מהאנרגיה הזו, ובכל זאת היא נושאת את אותו מידע כמו הדחף העצבי החשמלי, אך כגל אנרגיה, ולא כזרם של אטומים פנימה והחוצה מהעצבים.


שדה אלקטרומגנטי זה ידוע והוא מזוהה באופן שגרתי על ידי טכניקות סריקת מוח כמו אלקטרואנצפלוגרם (EEG) ומגנטואנצפלוגרפיה (MEG), אך בעבר התייחסו אליו כלא רלוונטי לתפקוד המוח. במקום זאת, מקפדן מציע כי השדה האלקטרומגנטי העשיר במידע הוא למעשה מקום מושב התודעה, המניע 'רצון חופשי' ופעולות רצוניות. תיאוריה חדשה זו מסבירה מדוע, למרות מורכבותם העצומה ופעולתם המהירה במיוחד, המחשבים של ימינו לא הציגו ולו ניצוץ תודעתי; עם זאת, עם פיתוח טכני נכון, רובוטים המודעים ויכולים לחשוב בעצמם, יכולים להפוך למציאות.


ג'ונג'ו מקפדן, פרופסור לגנטיקה מולקולרית ומנהל המרכז להכשרת דוקטורנטים לביולוגיה קוונטית באוניברסיטת סארי, אמר:

"כיצד חומר מוחי הופך להיות מודע ומצליח לחשוב היא תעלומה שהירהרו בה פילוסופים, תיאולוגים, מיסטיקנים ואנשים פשוטים במשך אלפי שנים. אני מאמין שתעלומה זו נפתרה כעת, וכי התודעה היא החוויה של עצבים המתחברים לשדה האלקטרומגנטי שנוצר מעצמו כדי להניע את מה שאנו מכנים 'רצון חופשי' ואת פעולותינו הרצוניות."
565 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page