top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

התמונה הראשונה של כדור הארץ מהלוויין החדש והעוצמתי של אירופה

לוויין מזג האוויר החדש ביותר של אירופה צילם תמונה של כדור הארץ שחושפת את היופי המדהים של כוכב הלכת שלנו, למרות ריבוי עננים.

התמונה שצולמה על ידי Meteosat דור שלישי (MTG-I1) מציגה את התנאים מעל אירופה, אפריקה והאוקיינוס האטלנטי ברמת פירוט מדהימה ומדגימה שהלוויין עומד לעמוד בהבטחתו לחולל מהפכה בחיזוי מזג האוויר, כולל חיזוי מזג אוויר קשה.


"תמונה זו היא דוגמה מצוינת למה ששיתוף הפעולה האירופי בחלל יכול להשיג", אמרה מנהלת תכניות תצפית כדור הארץ של סוכנות החלל האירופית (ESA), סימונטה צ'לי (Simonetta Cheli), בהצהרה. "רמת הפירוט שהתמונה של MTG-I1 חושפת פירוט שלא היה אפשרי עד כה, מעל אירופה ואפריקה ממסלול גיאוסטציונרי, והוא יעניק לנו הבנה טובה יותר של כוכב הלכת שלנו ומערכות מזג האוויר שמעצבות אותו".


שוגר ב-12 בדצמבר 2022 על סיפון רקטת אריאן 5, MTG-I1 הוא הראשון מתוך הדור החדש של לווייני מזג אוויר, מערכת MTG, שתופעל על ידי סוכנות הלוויינים המטאורולוגית של אירופה, EUMETSAT, וסוכנות החלל האירופית. המערכת המלאה אמורה להיות פעילה עד 2026 ותכלול שישה לוויינים המספקים נתונים קריטיים לזיהוי מוקדם של אירועי מזג אוויר קיצוניים במשך שני העשורים הבאים.


התמונה החדשה שפורסמה השבוע על ידי EUMETSAT וסוכנות החלל האירופית צולמה על ידי ה-Flexible Combined Imager של הלוויין ב-18 במרץ 2023. היא מציגה אזור גדול של צפון ומערב אירופה וסקנדינביה מכוסה עננים, בעוד שאיטליה ומערב הבלקן נהנים משמים בהירים יחסית.


כמו כן ניתן לראות בתמונה מערבולות עננים שמתערבלות מעל האיים הקנריים, שלג המכסה את האלפים ואפילו סחף במים לאורך חופי איטליה. סוכנות החלל האירופית מציינת שבהשוואה של התמונות החדשות הללו לאלו הישנות יותר, אף אחד מהפרטים הללו אינו נראה בבירור בתמונות מהלוויינים מהדור השני של Meteosat כמו מ-MTG-I1 והלווינים מהדור השלישי.

צילום ראשון של MTG-I1 - מבט על אירופה / EUMETSAT

הלווין MTG-I1 גם הוכיח את יכולתו לצפות במבני עננים בקווי רוחב גבוהים, מה שיעזור לחזאי מזג אוויר לעקוב אחר ההתפתחות המהירה של מזג אוויר קשה באזורים אלה של הגלובוס.


"התמונה המדהימה הזו נותנת לנו ביטחון רב בציפייה שלנו שמערכת MTG תבשר על עידן חדש בחיזוי אירועי מזג אוויר קשים", אמר מנכ"ל EUMETSAT, פיל אוונס (Phil Evans), בהצהרה של סוכנות החלל האירופית. "זה אולי נשמע מוזר להתרגש כל כך מיום מעונן ברוב אירופה. אבל רמת הפירוט של העננים בתמונה הזו חשובה במיוחד לחזאי מזג האוויר".


הדור השלישי של לוויינים מטאורולוגיים של Meteosat לא יצלם רק תמונות ברזולוציה גבוהה מזו של קודמיו, אלא הוא גם יצלם תמונות של כוכב הלכת שלנו בתדירות גבוהה יותר מהמכשירים של הדור השני של הלוויינים. המערכת תפיק תמונות של כדור הארץ המלא כל 10 דקות ברגע שהיא תפעל במלואה. תדירות זו תהיה חשובה גם ליכולת של מערכת ה-MTG לנטר מזג אוויר קשה.


"מחזור הרזולוציה הגבוהה והחזרה התכופה תסייע רבות לקהילת הארגון המטאורולוגי העולמי לשפר תחזיות של מזג אוויר קשה, ניטור אקלים ארוך טווח, יישומים ימיים ומטאורולוגיה חקלאית, ויתרום תרומה חשובה ליוזמת אזהרות מוקדמות לכולם (Early Warnings For All), בפרט ביבשת אפריקה", אמרה ראש חטיבת מערכות החלל של הארגון המטאורולוגי העולמי, נטליה דונוהו (Natalia Donoho), בהצהרה.


לווין MTG-I1 לא יספק נתונים לשירותים מטאורולוגיים באירופה ובשאר כדור הארץ עד סוף שנת 2023. במהלך 12 החודשים הקרובים, מפעיליו יפעילו את ה-Flexible Combined Imager ומכשירי Lightning Imager ויכיילו את הנתונים שהוא אוסף.

אלוסטרציה של לווייני הדור השלישי של Meteosat במסלול / (Image credit: ESA/Mlabspace)

בקרוב יצטרף ל-MTG-I1 למסלול הקפה לוויין מהפכני MTG Sounding (MTG-S) הנושא סאונדר אינפרא אדום (Infrared Sounder) וספקטרומטר אולטרה סגול נראה קרוב לאינפרא אדום (Ultraviolet Visible Near-Infrared spectrometer). MTG-S יאפשר למדל חוסר יציבות אטמוספרי בתלת מימד דרך העננים, מה שהופך אותו לצעד משמעותי קדימה להתרעה מוקדמת על סופות רעמים קשות.


"בעקבות שיגור הלוויין MTG-I1, המומנטום בתוכנית MTG הוא נחוש", אמר מנהל תוכנית Meteosat של סוכנות החלל האירופית, פול בלייט (Paul Blythe). "התוצאות הראשוניות מ-MTG-I1 מעוררות מוטיבציה עצומה עבור אלה שעבדו על התוכנית ויוצרות תנופה גדולה להשלמת קבוצת ה-MTG המלאה עד 2026".


הלוויין MTG-S צפוי להיות מושלם באמצע השנה הבאה ואמור להיות מסוגל לספק גם נתונים לגבי אוזון, פחמן חד חמצני ואפר וולקני באטמוספרה של כדור הארץ.

מקורות:

119 צפיות0 תגובות

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page