top of page
הרשמו לידיעון המקוון שלנו

קבלו עידכונים על מאמרים חדשים והתרחשויות אחרות

תודה על הרשמתך

השתתפו במסע אופן הזמן

Ofan Logo a.png

מסע רב חושי בנבכי הזמן, שבו המרבד העשיר של הציוויליזציות הקדומות מתעורר לחיים ושואב אותנו אל תוכו.  

דם נוזלי נמצא בסייח חנוט בן 42,000 שנה

מאת: Katy Evans

מקור: iflscience


השבת בעלי חיים נכחדים על ידי שיבוט באמצעות DNA קדום הוא חלומם של רבים - מתומכי שימור הטבע (Conservationists) ועד ספילברג - אך זה עדיין לא יצא לפועל. עם זאת, אנו עשויים להיות קרובים לכך יותר מתמיד בזכות תגלית מדהימה שהתגלתה בסיביר.


על פי הדיווחים, מדענים הצליחו להוציא דם נוזלי משרידיו החנוטים של סייח בן 42,000 שנה שנכחד. שרידי הסייח ​​הזכר הצעיר התגלו באוגוסט 2018 במכתש בטאגייקה ביקוטיה שבצפון רוסיה.

Credit: Picture: Michil Yakovlev/SVFU

מעריכים כי הממצא הזעיר הוא סייח של סוסי לנסקיה (Lenskaya) שנכחדו, שהסתובבו ביקוטיה, האזור הקר ביותר ברוסיה, בתקופה הפליאולית העליונה (תקופת האבן המאוחרת). הוא היה רק ​​בן שבוע או שבועיים כשמת, ונשאר במצב מדהים כל כך שאפילו שיערו נשמר.


כעת, חוקרים במוזיאון ממות (Mammoth Museum), חלק מהאוניברסיטה הפדרלית הצפון-מזרחית ביקוטסק (North-Eastern Federal University), גילו שרבים מאיבריו הפנימיים נשמרו במצב מדהים, הודות לתנאי הקבורה הטובים שלו - בוץ רך שקפא אז. עד כדי כך שהצליחו לקחת דגימות דם נוזליות מכלי הדם בלב, שהם מכנים "הדם הקדום ביותר בעולם".

"הדם הקדום ביותר בעולם" / North-Eastern Federal University/Siberian Times

"הנתיחה מראה איברים פנימיים שמורים להפליא. דוגמאות של דם נוזלי נלקחו מכלי הדם בלב... רקמות השריר שמרו על צבען האדמדם הטבעי", אמר מנהל מוזיאון ממות, ד"ר סמיון גריגורייב (Dr Semyon Grigoryev), ל-"The Siberian Times".


"כעת אנו יכולים לטעון שמדובר בחיה השמורה ביותר מתקופת הקרח שנמצאה אי פעם בעולם."


החוקרים מקווים לאסוף תאים מהסייח ​​על מנת לשבט את המין, שהחוקרים מודים כי הם מקווים שזה יסלול את הדרך למטרה הסופית: שיבוט ממותה צמרית.


מדענים מהאוניברסיטה וקרן מחקר הביו-טק סואם הדרום קוריאנית (Sooam Biotech Research Foundation) אמרו שהם "בטוחים בהצלחה", הם יוכלו לחלץ תאים מהסייח ​​כדי לשבט את החיה הנכחדת ולהחזיר אותה לחיים, אולם לא ברור אם התאים יגיעו מדגימת הדם.

שחזור משוער של סוס לנקסיה / Credit: V.N. Lyakhov

כדי לשבט את החיה הם יצטרכו לחלץ ולגדל תאים מה-DNA הקדום, דבר שמעולם לא נעשה בהצלחה בעבר. החוקרים הודו כי הם לא הצליחו בלמעלה מ-20 ניסיונות עד כה, אך הם כל כך בטוחים שהם יצליחו בסופו של דבר שהם כבר בחרו את סוג הסוס החי שישמש אותם.


גם אם הם יצליחו לשחזר באופן חלקי את ה-DNA של הסייח, רצף הגנום השלם של חיה נכחדת הוא כמעט בלתי אפשרי, ולכן הכנסת הגנים החלקיים לעובר החי של מין משפחה קרוב היא השיטה האפשרית ביותר. עבור ממותה צמרית, זה יהיה הפיל האסייתי, עבור סוס לנסקיה, הם בחרו בסוס הקוריאני (Korean horse), ממשיכו של הסוס המונגולי (Mongolian horse), אחד הגזעים הקדומים והקשוחים ביותר.


לכן, תחייתו המוצלחת של בעל חיים שנכחד עשויה לקרות מהר ממה שחשבנו. עם זאת, החזרת בעל חיים שנכחד אינה רק עניין טכני אלא גם אתי. אנחנו לא רוצים להגיע למצב, למשל, בו המדענים יהיו כל כך עסוקים בשאלה אם הם יכולים או לא, שהם יפסיקו לחשוב אם הם צריכים.


245 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

בקרו בחנות שלנו

הגמל המעופף מביא לכם פריטים יוצאי דופן ומותרות של ימי קדם אל מפתן דלתכם, כמו גם כלים ועזרים למסעות מחקר והרפתקה.

Site banner copy_edited.png
bottom of page